Jump to content

Ändra Bultmönster 5-bult Till 4-bult


pelle17B

Recommended Posts

Jag vill ändra bultcirkel på ett volvo 140 nav från 5x108 till 4x114,3.

Någon som har några tips om hur man går till väga. Byte 5-bult till 4-bult gör ju oundvikligen att minst en

bult kommer att krocka med den gamla placeringen.

Jag kan inte använda spacer plattor som skiftar bultmönster då det redan innan är på gränsen till för mycket

styrradie med ET40 fälgar. Fälgar med 20-30mm mer offset än så för att kompensera för spacer plattor blir nog

svårt att hitta.

Link to comment
Share on other sites

Kalla mig feg :unsure: , men det känns inte bra att testa att svetsa i delar till hjulupphängningen om jag inte vet säkert att materialet är svetsbart, om det krävs förvärmning, om det är risk för sprickbildning, hur snabb avsvalning som är ok mm. Har någon på detta utmärkta forum vetskap om vilket material det är i navet på 140 spindlarna, eller hur man tar reda på det?

Eller någon som har synpunkter på metoden med förstärkningsringen ovan?

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

din metod med pressning och förstärkning funkar. även den med svetsning är jag inte rädd för. de är relativt mjuka. gör märken i dem med körnare.huggmejsel. och borra och se på spånorna. det är segt material. jag skulle däremot inte svetsa för varmt i dem utan punkta ihop.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu när man ser navet i verkligheten med ny bultcirkel så känns det som att risken att det inte skulle hålla är närmast obefintlig.

Stålpluggen jag pressade i hålet som krockar är nog något hårdare än materialet i navet. Det hålet drog sig 2 tiondelar utåt när jag borrade. Jag antar att två tiondelar är bra nog. Resten av bultarna ligger inom en tiondel mätt från upphöjningen i centrum på navet som bromsskivan styr mot.

Jag planerar också att svarva en ring och pressa på centrum på navet för att fälgcentrum skall ha något att styra på. Det skall garantera att fälgen blir centrerad på navet.

Någon som har bättre info om hur noga det är med bultplaceringen än mitt antagande ovan?

Mätte förresten på ett original Saab nav också. Där var felet ca en tiondel i placeringen av bultarna.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bultarna som centrerar fälgen på navet, det är centrumhålet i fälgen. Bultarna ser bara till att det inte rör sig... Det finns bultar med flytande kona som kompenserar +/- 2 mm (har jag för mig). Så en svarvad ring bör du ha. Finns annars att köpa plastringar man pressar in i fälgen för att minska centrumhålet.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar!

Jag har tänkt att svarva en ring och pressa på centrumet på navet så det får samma diameter som centrum på Saab 900 spindlarna som jag använder bak. Då kan jag skifta runt fälgarna som jag vill och fälgen blir garanterat centrerad.

Om navhålsringarna finns i plast räcker det säkert om jag svarvar ringen för volvonavet i alu. Går ju något snabbare att arbeta i än stål och väger mindre.

Jag har Honda Prelude fälgar med för litet centrumhål så jag kommer också att behöva svarva upp centrumhålet till Saab 900 dimension. Hondafälgarna har mycket offset, ET 55, så det håller ner scrubradien för volvospindlarna till ca 40mm vilket jag tror är bra, annarst vore ju t.ex Saab fälgar ett naturligt val.

Vad det gäller precisionen för bultcirkeln funderade jag på att om en bult inte är på rätt bultcirkel kommer den att böjas då man drar åt den koniska muttern och kanske skjuvas av eller släppa med tiden om felet är för stort. Jag gissar att 2 tiondelar på en bult inte är något större problem.

Jag har inte lyckats hitta muttrar med 1/2 " UNF gänga och flytande kona. Verkar vara vanligare med flytande kona på bultar snarare än muttrar. Hittade en muttertyp med flytande kona, men det var någon M-gänga. Om någon skulle få för sig att vilja köpa sådana bultar utnaför gamla Svedala, så kom jag efter lite googlande fram till att man skall söka på "wobbly bolts" :D och bultcirkel verkar förkortas PCD på utrikiska.

/Perer

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...