Jump to content

Hjälp Jag är En Klant!


vedde

Recommended Posts

Hej

Rev ner mina fina gamla bakre stub axlar från 2.8i 4x4 idag och missade att observera att den ena hjulmuttern var vänster gängad. :( Efter en rejäl runda med den STORA mutterdragaren á la traktor blev gängorna som en gång fanns där ett minne blott.:doh:

Min fråga är då, är det samma på Scorpio som på Sierran? DÅ är det ju lätt att hitta och byta.

Annars:

Kan man gänga om den från M22 som den är till M20 och använda en annan mutter? måste den då vara vänster gängad?

Jag önskar hjälp med detta då detta var nog det klantigaste jag gjort på länge.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Se där ja. Om det är till någon tröst så är du inte ensam. Gjorde precis samma sak. Hade jag läst verkstadshandboken innan så hade jag förstått att det rör sig om en vänstergängad mutter där.

Fick köpa en ny på skroten för 350 spänn. Finns ganska gott om dom på skroten visade det sig. Kolla på bildelsbasen. Läropengar....

Fick du loss den? Min mutter knasade gängorna och snurrade bara runt på axeln. Fick klyva...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

En annan bra sak att nämna om dessa muttrar är att enligt hyanes boken är de av engångstyp, tydligen så klarar bara låsringen i muttern en åtdragning. Köpte nya på Ford tror att de kostade 60kr st.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för det! Jag trodde jag var ensam om en sån trivial sak, men jag kanske är den förste som öppet vågat erkänna :biglaugh2: .

Nu skall vi se, så att jag får det rätt på skroten - en "vanlig" gänga är Höger för att man skruvar åt medsols -åt höger, och en vänstergängad är tvärt om.

Vilken sida sitter den "fel" gängade på på bilen? Glömde att märka grejorna innan jag tog loss dem.

Och sist vad heter den axeln på Svenska? Stub axle på engelska, Hjulaxel? :wacko:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Den vänstra är "felgängad".

Minns inte vad den hette. Kollar på bildelsbasen och återkommer...

Edit: Drivaxeltapp tycker dom det heter. Fanns ett par under Sierra och desstumer under Scorpio som tydligen också passar. Det vet inte jag men The real pinto brukar ju veta vad han säger så det är nog ok...Bildelsbasen

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

När jag köppte nya lager bak till mina Scorpin delar från Momentum var det nya muttrar med. Jag var lite fundersam först när jag beställde varför det var olika nr för höger och vänster men nu vet jag. Nästan alltid har vänster gängade muttrar ett litet spår mitt på så att man kan se att de är vänster gängade.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lånar tråden lite.

Pratar vi om den stora feta centrummuttern på navet?

I går gav jag mig på att slakta min Sierra 4x4 bakvagn. Den är ju rätt skrymmande så jag ville plocka bort och kasta allt jag inte ska använda. Nu har jag kommit så långt att klumpen och drivaxlarna är fria. Nu gäller det bara att får bort den stora rackarns muttern på navet.

Är det nån som har koll på vilken storlek det är på den? och hur man ev skulle kunna fixa ett bra mothåll.

Tror att jag gjorde ett misstag när jag tog bort drivaxlar och klump innan jag lossade denna mutter.

Link to comment
Share on other sites

Hej Micael

Det är 41 som är storleken, jag tog bort allt och satte sedan upp den i skruvstädet och körde sedan med mutterdragaren, men som sagts ovan - vänster sida är "felgängad".

/Fredrik (klanten)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...