Jump to content

Spindel led till 140


Karlskrona

Recommended Posts

140 leden är avsedd för dragande last. Fjädern sitter på den undre bärarmen på 140 och således "hänger" spindeln i den, på samma sätt som man enklast gör på en 7a. 940 har McPhersonben och då sitter fjädern mot leden och bilens vikt står på fjäderbenet istället för att den häger i spindeln. SFRO godkänner inte leder avsedda för tryckande kraft som används för dragande last. Dels slipper dom dividera med folk om huruvida det håller i våra lätta (med ett undantag) 7or, men främs pga att det är egentligen det enda rätta att använda delar som dom är avsedda för.

Link to comment
Share on other sites

Cealm och jag får nog räknas in bland tungviktarna!

Om du studerade min framvagn närmare när jag var i Jämjö så kunde du se att jag har en annan konstruktion än vad som är vanligt dvs bilen hänger på nedre spindelleden. Om du tittar på bilder av min bil ser du skillnaden.

På min bil tas vikten upp på övre spindelleden som då måste vara konstruerad för tryck uppåt, min övre led kommer från Alfa Romeo som har den uppbyggnaden. Den nedre spindelleden (Maxi styrled) tar endast upp horisontella krafter och inga lodräta krafter.

Mina fjädrar sitter alltså inne i noskonen och är inte synliga på utsidan. Några har haft synpunkter på högre ofjädrad vikt, har funderat lite runt detta och funnit att det inte är någon anmärkningsvärd skillnad. Kunde jämföra vikterna eftersom jag i ett tidigt byggstadium hade "hängande" konstruktion.

Vad vinner jag på denna konstruktion?

Jo, om nedre spindelleden brister (hängande bil) så kommer bilen att "ramla ner" och bli ostyrbar. Med min framvagn blir det bara skrammel och bilen går att styra.

Personligen har jag två gånger varit med om brustna nedre spindelleder (Opel Kadett), det var bara Guds försyn att jag inte rammade någon fotgängare eller for in i mötande körbana.

Nu tror jag att moderna spindelleder är av betydligt bättre kvalité än tidigare och att Sevenbilarna är så lätta att risken med brustna spindelleder är mikroskopiskt liten men jag har ändå ett psykologiskt motstånd mot "hängande" konstruktioner.

Dessutom tycker jag att det ser rejsigt ut med "inre" fjädring.

Det syns på en av bilderna i denna artikel MIn Länk

Antas

Fjädrar hit och dit.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: jag kollade in din fjädring i jämjö:) jag har faktiskt en ritning på samma system till min ram. Men då kan jag väl inte åka med 140 spindlar eller är det då det blir rätt med 940ins spindelled :/ är förvirrad nu:)

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning om det går att använda 140 spindlarna till min typ av framvagn.

Jag tog donatorns (Ford Scorpio 2,9 -88) spindlar, tog loss spindeln från McPearson-benet. I hålet där benet hade suttit satte jag en "svamp" i vilken övre spindelleden monterades. Min scrubradie är 10-15 mm vilket av besiktningsmannen ansågs perfekt.

Ritningar till "svampen" finns på nätet, finns även att köpa från England. En av mina klienter svarvade till perfekta "svampar" gratis=Locost.

Scorpio (och Sierra) spindlar är tunga men fungerar bra i mitt tycke.

Enda skillnaden mellan Sierrans och Scorpions "svampar" är diametern.

Överlag är jag mycket nöjd med framvagnen.

Antas

Varmkörningsgubbe av snöslungan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...