cealm Posted June 26, 2010 Author Posted June 26, 2010 Kilkenny: Jag ser heller inga sidobågar. Är det båg måntro?. Nej det är det inte. Den blivande DNA-hybridiserings bågen ligger på golvet på vänster sida av bilen men utanför kamerans räckvidd. Kommer inte monteras (svetsas) förrän jag ritat av bockningn samt fädigsvetsat övriga bågar.
cealm Posted June 26, 2010 Author Posted June 26, 2010 Håller med dig Kilkenny, säg det som inte blir stabilt i den kärran (jag undantagen).. Det blir nog en "en-tonnare" när den är klar
cealm Posted June 26, 2010 Author Posted June 26, 2010 (edited) Bakre stöttornas nedre fäste är tillverkade och häftade. Snart dags att färdigsvetsa hela bågen. Kommit på en konstruktionsförbättring på de DNA-hybridiserade sidobågarna. Blir både lättare att tillverka och underhålla dem. Edited June 26, 2010 by cealm
cealm Posted June 26, 2010 Author Posted June 26, 2010 Ett mittre stöd för bältestvärslån är kvar att tillverka och svetsa fast. Bågen på rygg. Men titta här så snabb båge att den nästan inte fastnar på bild. Vilken RACE-bild.
Kilkenny Posted June 26, 2010 Posted June 26, 2010 Tankarna går åt en sån där hajbur som dykare kan vara i utan att bli biten, eller är det mot en Drake? :D
cealm Posted June 27, 2010 Author Posted June 27, 2010 Sistnämnda. Fast vem som skall vara i buren är inte klart än........eller om det är båda i.....
cealm Posted June 27, 2010 Author Posted June 27, 2010 Några bilder på bilen som den ser ut nu. Observera den lite speciella körställningen. Istället för tvärställd motor inför jag tvärställd förarplats. Helt oduglig körställning men ett föredöme för enkelheten att komma i och ur bilen...
cealm Posted June 28, 2010 Author Posted June 28, 2010 (edited) Stolen fick jag av Peter B (auditsq) var den ursprungligen kommer från, köpt eller hemtillverkad vet jag inte. Måtten = Passar min rumpa perfekt, fast det säger inte så mycket egentligen så jag får ta fram en tumstock och mäta i så fall. Edited June 28, 2010 by cealm
Jocke4U Posted June 28, 2010 Posted June 28, 2010 häftigt. vet du var man köper stolen och mått? Liknande finns på http://www.tritonraceseats.com/seats.htm
cealm Posted June 28, 2010 Author Posted June 28, 2010 Några kort via mobilkameralinsen. Det mittre bältesstöder är fastsvetsat. Ramfästet för bältesstödet är kvar att tillverka. De DNA-hybridiserade bågarna kommer passa som hand i handske mot det tvärgående röret som bältesomlänkarna skall sitta mot. Nedre fästet kommer då passa exakt där jag tänkt placera det. Det får blir en bild framöver som visar var jag fäster bågen. Ställde in ett par hjul som "låtsasboggi". Bara ett par 13 tummare så de ser lite små ut. Förresten inte bara ser små ut de är små också. När jag ställt dit hjulen fick jag en sådan oemotståndlig lust att bygga på en lite skogskran på bilen. Det skulle se sååååå snyggt ut mot bågen mm. Möjligen är det bara jag som tycker så men det räcker. Om det inte redan är uppenbart så har jag skippat allt vad gäller att hålla ner vikten. Det här skall bli en stabil bil som inte blåser omkull vid 10 m/s eller över. Varför skall jag försöka spara här och var. Vad kan jag vinna med "tunnplåt och tunna rör". 100 kg eller kanske 150 kg. 850 kg eller 1 ton det går på ett ut vad gäller den här bilen. Jag får mer möjlig effekt som kan kompensera viktökningen. Behöver inte vikta bilen, det är redan gjort. Jag valde bland diverse plåt idag. Allt kändes fel. Jag hittade bra småttingplåt på 3, 4- och 5 mm. Inget att ta på liksom. Bältesfästena för rullen var tänkta till 12 mm. Det kändes mer rejält. Fäste till sidobågen var först planerat till 12 mm men då dök det upp en Drake i miniformat på axeln som snällt informerade att jag hade 8 mm plåt som kanske skulle tänkas räcka. Jag tog 8 mm. Men fästet till dragkroken är riktigt med 12 mm.
cealm Posted July 6, 2010 Author Posted July 6, 2010 Fått plåtstolarna knäckta till de vinklar jag vill ha för rygg-, nack- och benstöd. Ett plattjärn svetsas som stöd till stolen som helhet. Konsoller skall svetsas fast i ramrören på tunneln och mot utsidan som skall bära stolen.
cealm Posted July 8, 2010 Author Posted July 8, 2010 Såja, Såja Drake, andas,,, ANDAS. Dragkrokar skall hålla. Jag vill ju ha 900 kg dragvikt i den här med. Måste ju ha nytta av boggidrivningen, , nej nej Drake andas sa jag ju!!!. Så där...
cealm Posted July 12, 2010 Author Posted July 12, 2010 Den här bilen skall med "stressfläkt" så vad vorde bättre än att koppla in ett megasquirt på datorn och se om det är liv i elektroniken. Jag har "labbkortet" till MS-et. Måste få lite koll på hur man kopplar och gör för att få det hela att fungera. Skall sätta upp en egen motor i hjullastarfästet som tillika fungerar som motorprovbänk. Det sitter en motor i fästet men den motorn skall troligen förflyttas cirka 20 km nordöst.
cealm Posted July 14, 2010 Author Posted July 14, 2010 Det kommer närmre och närmre att börja tillverka bärarmar. På lager har jag V8-bärarmsrör av rätt kvalité och dimension. Det är hydraulrör från Hydroscand på 30x3,5 mm De är stabila och bra. Jag har också lite klenare rör på 25x3 mm. Jag ahr fortfarande lite kvar innan det är dags som tex att kapa till och svetsa fast en 12 mm platta till dragkroken. Just ja, köpa själva kroken också.
cealm Posted July 15, 2010 Author Posted July 15, 2010 (edited) Efter frukost skall de nya C-S-I-H-P-C-C (CealmSeven Industries High Performance Cruising Chairs)i stålplåt och plattjärn färdigställas och få sin givna plats i bilen. Stoppningen i dessa stolar bli två lager färg, grundfärg och täckfärg. Edited July 15, 2010 by cealm
cealm Posted July 15, 2010 Author Posted July 15, 2010 (edited) Tillverkningen av två C-S-I-H-P-C-C fortgår. Har just spelat in en instruktionsfilm på de kritiska ryggstödsstabiliseringsmomentet som en C-S-I-H-P-C-C genomgår. Övriga moment som materialval, kapning, måttning,bockning mm ingår helt i en bilbyggares arsenal så det ingår inte i filmen. Men just ryggstödsstabiliseringsfunktionen som är så utmärkande för en C-S-I-H-P-C-C är viktig att beskriva. Så snart You Tube fått in filmen kommer Instruktionslänken att presenteras i tråden. Hav tålamod snart kan även du bygga en äkta kopia av C-S-I-H-P-C-C stolen. Edited July 15, 2010 by cealm
cealm Posted July 15, 2010 Author Posted July 15, 2010 Blev så snopen, svetstråden slut igen. Kan jag verkligen fått på 5 kg svetstråd på 6x4 buren nog är buren stor men?? Tyckte inte det var speciellt länge sedan jag bytte och har knappt svetsat något som jag upplever det förrän nu på C-S-I-H-P-C-C stolarna. Fast det var nog minnet som spelade ett spratt och dessutom har jag alltid en 5 kg rulle i reserv för såna här hårresande upplevelser. Finns även alltid en fylld gastub i reserv.....
cealm Posted July 15, 2010 Author Posted July 15, 2010 Observera vid 2,19 min det finmekaniska arbetet med stödskenans anslutning till stolen. Det är det som ger C-S-I-H-P-C-C stolarna sin alldeles speciella karaktär och komfort.
cealm Posted July 16, 2010 Author Posted July 16, 2010 (edited) Behöver hjälp med ett mått. Jag har kommit till punkten: Tillverka bakre bärarmar till 6x4 bilen. För att kunna tillverka dessa behöver jag måttet märkt ?? på bilden. Dvs ett c-c mätt mellan hubbarnas undre fäste där bärarmarna är anslutna. Det skall vara på en bil med okortade drivaxlar och Sierraklump. Om det är bultade eller "splines drivaxlar" tror jag inte har någon betydelse för hubbarnas placering borde vara lika. Jag gjorde det enkelt för mig. Ringde en kamrat, vedde, och resonerade bakvagn. Efter lite funderande och ett extra kontrollsamtal så tog jag Gibbs boken. Total bärarmsmått x 2 + c-c måttet mellan nedre bärarmsfästena i ramen --- >>> 391 + 391 + 531 = 1313 mm men på Rorty-ritningen, som är dåligt måttsatt, får jag 1078 mm Vad är rätt och vad är fel? Vore väldigt bra om någon kunde mäta på sin bil. Det räcker gott att mäta på enklaste sätt, ett måttband tvärs över vid "ride height". Blir det runt 1313 mm då går jag på det. Edit Tillägg: Fick måttindikering med tumstock från Janne E = cirka 1320 mm. Edited July 16, 2010 by cealm
cealm Posted July 16, 2010 Author Posted July 16, 2010 Rayman´s c-c mått mellan hubbultarna = cirka 1313 och allt byggt från en standard Sierra donator. Då kör jag på 1313 mm. Tackar! Skall tillverka min jigg för bärarmarna i skala 1:1 för båda sidorna i ett stycke. Några rör och lite 25x25x3 så skall det kunna bli en bra och enkel jigg. På den här bilen är det inte bara en bakaxel som skall tillverkas, det är två stycken. Undrar om det är dubbelt så roligt eller hälften så roligt eller något annat.
Janne E Posted July 17, 2010 Posted July 17, 2010 Jag var ute och mätte riktigt och gissa vad??? 1313mm :) Janne
cealm Posted July 17, 2010 Author Posted July 17, 2010 (edited) Tack alla för resonemang och all mäthjälp jag fått inför tillverkningen av bakvagnar på 6x4 bilen plus elbilen. Gibbs 1313 mm verkar vara ett bra mått att gå på. Nu har jag tillverkat en dubbel-bärarmsjigg så jag kan tillverka bakvagnarna någon gång. Just det här med bärarmar är något som jag alltid draaaaaaagit på. Jag har inga problem att hitta 500 andra saker som måste görs. Skulle säkert utan hinder kunna åka på en SFRO 2 utan bärarmar bara det gick och göra....... Skall man ha en rullande bil så är att ta "tjuren vid hornen" någon gång. En framvagn är lätt att både beräkna och tillverka. Speciellt sedan Peter B (pelle17B) programmet CASIM blev tillgängligt. Det går inte att säga tack till Peter nog många gånger. Tack!!! Igen. En bakvagan med Sierraklump. Bara det är en utmaning i sig sedan har det trasslats med fel i Gibbsboken på 10 mm hit och dit. Så finns Rorty bakvagnar också. Vad är då mitt problem?. Jag råkar ha en Rorty bakvagn som jag dessutom kopierade till elbilen och till tredje axeln på 6x4. Suck, varför Rorty? Aldrig mer........ Förresten är det ett hopkok med Rorty och Gibbs i bilrumprona samt CealmSeven Industries egna ideer. Nu bygger jag om till Gibbs vad avser bärarmsfästen i ramen istället och det är inte svårt. Det är ett par 25x25x2 eller 25x25x3 rör extra så får jag kalla de utgångna Rorty rören för konstruktionsrör till dragkroken. Så det gör inget att jag har två Rorty rör. För att få det hela rätt har jag svetsat två rörkottar i änden av 25x25x3 rör (som jag råkade ha). C-C måttet mellan centrum på rörkottarna är 1313 mm dvs det mått som man skall mellan nedre hubfästena för Sierra original diff och drivaxlar och allt i original. Röret lägger jag ovanpå bilens ramrör, sätter i lite gängstänger och mäter in centrum i längs- och tvärsled. Nästa steg är att nypa fast plåtvinklarna för bärarmsfästena i ramen på lämpliga ställen, Obs lika måttmässigt mellan höger och vänster sida. Punkta dessa sätta in de rörkottar som skall hålla bärarmarna samt kroka på och mäta in exakt 125 mm mellan yttre bärarmskottarna som nu hänger i en gängstång längst ut på jiggen. Det blir lite mätning och kontrollmätning men sedan är det bara att punkta upp bärarmarna och rörstödet mellan dessa på 4 kanske 6 ställen per svetsområde. Bränn ihop!!! Är det tillräckligt bra gjort passar det hela också även när det kallnat Det jag gjorde efter resonemang med bilbyggarkamrater samt MYCKET eget tänkande var att komma på hur jag skall göra. Så enkelt det är. Så löjligt enkelt att komma på jiggen samt att bygga den. Ingen vet varför det skulle ta så lång tid att komma på det hela. Nej obegripligt....... Visar ena halvan av jiggen, kommer ta lite andra bilder så helheten syn sen. Edited July 17, 2010 by cealm
cealm Posted July 17, 2010 Author Posted July 17, 2010 (edited) Är det inte löjligt så man kan skratta åt sig själv och bli trött på sig själv? Jag gör det i alla fall nu. Här har jag gått och trott, och trott och trott ändå mera att en delad bakaxel med Sierra delar är svår att bygga. Även om jag hade en bra jigg i inlägg 479 alltså alldeles nyss så har jag kommit på än mer förenklingar till inlägg 481. Förut gjorde jag 500 andra saker till och med börjat byggt på andra bilar och dessa bilars 500 saker för att inte närma mig det som faktiskt är oundvikligt, en bakvagn. Vid några tillfällen har jag hoppfullt öppnat dörrarna till verkstaden med önskan om att någon vänlig person gjort ett nattligt jobb och fixat klart det jag hoppat över. Så fel jag har haft, det är ju lätt att bygga en delad bakaxel, det är lika lätta att bygga en till på samma bil och ytterligare en till på en elbil. Jag tänker inte följa Gibbs boken annat än vad avser vissa mått som tex 1313 mm mellan undre hubbfästet. DEt är ett viktigt mått alla andra mått har jag Gibbs som "referens-bok" sedan blir det CealmSeven Industries mått som gäller. Nu har jag gjort tre jiggar en för att hitta x och y koordinaterna för undre hubbfästet, en för att ensa måttet för bärarmsfästen i bilen och en jiggmetod för att svetsa fast bärarmarnas plåtvinklar. Fast den sista är ingen riktig jigg den bygger på likformighet och svetstänger samt ett stabilt underlag och lite annat. I Gibbs boken vill man att bärarmarna byggs för sig och vinkelfästena i ramen monteras när ramrören är på plats. Så tänker jag inte bygga utan jag tillverkar ramrören lösa med likformigt fastsatta plåtvinklar = mycket lättare. Sedan har jag två plattjärm med 12 mm borrhål och c-c 531 mm. Hänger upp de lösa ramrören som plåtvinklarna är svetsade på. Trär igenom två gängstänger en för var sida tvärsöver plattjärnen med c-c 531 mm. Jag får såklart mäta en del men grundinställningen skall inte ta mer än 10 minuter att hitta troligen bara 5 minuter. Så kan det ta 1 timme att säkra allt till första svetspunkten sitter. När den väl är loppad på plats så går resten på räls. Samma typ av metod använde jag på V8-framvagnen, med plattjärn, likformighet mm. Undre fästena gick fort att få fast de övre var lite "råddigare" men på någon timme eller så satt allt fast i "stadiga punkter" färdigt för helsvetsning. Det känns så bra nu när jag kommit över mina egen "tokiga inställning att delad bakvagn är svår". DEssutom hittat ett par metoder som gör att det går fort och lätt att få ihop det hela med. Metoderna har alla möjligheter att kunna förfinas varefter jag bygger fler bilar. Edited July 17, 2010 by cealm
cealm Posted July 18, 2010 Author Posted July 18, 2010 Kilkenny: Kaffe? Nej, hu nej senast jag drack sånt var i maj 1995 och har ingen längtan att prova kaffe igen. Varit ute i verkstaden och förfinat dvs byggt om 1313 mm jiggen något. Nu är den ändå enklare att använda och mäta in. Det är nästan alltid så att det blir ett par justeringar även om grunden blev ok. Istället för att använda en gängstång och mutter för 125 mm måttet som skall simulera nedre hubbfästet så använder jag hubben istället. Har kommit på en metod till för att säkra horisontalplanet när jag kör hubben direkt. En helt vanlig liten verkstadsdomkraft. Skall loda in en mittlinje för dämparfästena nu. Den lodlinjen ger i sin tur måttet i längsled för hubben med automatik. Lite bilder kommer upp tids nog.
cealm Posted July 18, 2010 Author Posted July 18, 2010 Bilder på jigg-utrustning mm. Bilar men boggieaxlar, dubbla bakvagnar (Gibbs & Rorty) samt dubbelbur blir rätt "rör-rika".
cealm Posted July 18, 2010 Author Posted July 18, 2010 Fler och fler jigg och metodförenklingar. Snart bygger sig väl den delade bakaxeln själv...... De rören som var avsedda för en bakdel räcker ju inte till två bakdelar. Men som tur är har jag 32 mm godkända rör hemma som räcker till båda boggiaxlarna. Det blir en liten "upgrade" i dimension. Sånt händer inget att oroa sig för. Bilen tål bara mer........
cealm Posted July 18, 2010 Author Posted July 18, 2010 (edited) Det som tar kortast tid nu är att sy en bärarm. Förenklingar, förändringar och diverse obetalt tankearbete tar mest tid. Plus skicka myggen till mygghimlen. J-klar vad mygg som anfallit ikväll. Helt plötsligt kom det 18 divisioner jaktmygg ett par divisioner med fallskärmsjägarmygg. Enda fördelen var att varje gång man "applåderade mygg" kunde det bli ett par mindre i samma smäll. Man behövde inte sikta så noga. Jag kom ihåg fel på bäramrsrören det var inte 32 x 3 mm det var lite mindre rör, bara 30 x 3 mm. Mer redigt att svetsa i lite grövre bärarmar. Då har jag tre bärarmar till för bilens bakdel att tillverka. Frågan är om jag skall lyfta fram elbilen och slänga ihop bakdelen med bärarmar på den också medan jag kommer ihåg hur jag gjorde och har handgreppen klara. Kanske. Edited July 18, 2010 by cealm
cealm Posted July 19, 2010 Author Posted July 19, 2010 Lite fler förbättringar av "handgreppen" för att bygga en IRS dyker upp hela tiden men nu flyter jobbet på. Några bilder att titta på för den som vill. Dagen förbättring blev extra 391 mm hål inborrade i 531 mm plattjärnen. Ett konstverk som fortfarande hänger på väggen men nu har jag dämpare som passar till denna så varför inte bygga klart den stället? En björk. En bil som skall befrias från sin drivlina. En antenn som skall flyttas. Där tog inlägget slut för denna gång återkommer i nya inlägg seanre. Eller förresten en sak till innan jag går ut i verkstaden igen. Eldelar till en mygg-&-flug-klimat-anläggning. Återkommer senare med vad jag menar.......
cealm Posted July 19, 2010 Author Posted July 19, 2010 Vänster bärarm är nu inmätt och punktad. En fråga som jag är angelägen om att få svar på så snart det går...... Naven på en Scorpio och på en Sierra (skivor) är dessa lika måttmässigt? Dvs vad avser måttet där fästplattan för drivaxlar ansluter i tvärsled. Om det är så borde det gå lika bra med vilket nav som helst bara jag använder Sierrans original drivaxlar. Får för mig att det är så. Jag har Scorpio bakdelar, 4 stycken och Sierra 2 eller möjligen 4 stycken. Trloigen bara två. Jag kan mäta mig fram till allt men och jag tror svaret är ja. Men om nu någon på forumet redan vet detta med Ja eller Nej är det så mycket enklare. Följdfråga är om det är samma lager till i Scorpio och Sierra bakaxlar (Sierra med skivor eller det kanske är samma lager i Sierra med trumma) Fram kan jag välja Sierra eller Scorpio, har putsad och målade Scorpio alternativt helt nya Sierra. Jag kommer inte störas av om det råkar vara ett par axlar med 4 bult och andra med 5 bult. Det viktiga är att det är samma rullomkrets på den bakre drivande axlarna.
cealm Posted July 19, 2010 Author Posted July 19, 2010 Arbetet forskrider, eller är det hobbyn eller är något annat som fortskrider. Två längder att välja mellan. Ungefär så här känns det att dämparen lutar men fullt så illa är det inte. Ungefär så är är mer rätt lutning. Jag vill ha dämparna mer rakt. Men det kanske fungerar så här med? Varför inte sätta dämparna så här istället? Nu är det lite mera som jag är van vid. Eftersom det är boggie på bilen kommer jag förmodligen bygga skärmarna med en Väghyvel-skärm som förebild. Jag tror det skulle passa. Jag tror heller inte det estetiska kommer att bli lidande av att fyra dämpare står rakt upp och syns ovanför skärmen. Kan till och med förhöja "snygghets-faktorn". Undar om inte bilen borde vara BM-gul rakt igenom?
cealm Posted July 19, 2010 Author Posted July 19, 2010 Slut på bärarmsrör. I alla fall 30x3 mm har 25x3 mm fast nu vill jag ha 30x3 mm på allt. Blir att anskaffa. Var ut och mätte lite efter att ha kolla med Janne E om dämparnas vinklar på originalbilar. De tydligen skapligt vinklade normalt. Jag kan nog göra samma om jag verkligen vill fast jag tycker det är snyggare på min bil med dämparna rakt upp genom skärmen. Mer servicevänligt Det är inte så stor rörelse heller på dämparna bara 50 mm drop och 40 mm bump. Jag kanske bygger så jag kan välja lutande inombords eller stående utombords.
Thomas Posted July 19, 2010 Posted July 19, 2010 ju rakare de står desto hårdare är de upp till vad de är specade. lutare den så minskar rörelsen på coilovers:en mot vad hjulet lutar men du får längre rörelselängd
cealm Posted July 19, 2010 Author Posted July 19, 2010 (edited) Det är enbart för lutning och utrymme. Fjädrarnas styrka skaffar jag i rätt lbs om jag inte redan har antingen från England eller från sellholm. Det jag såg nyss är att en av de dämparpar jag har har väldigt kort slaglängd. Det borde innebära att står dämparen rakt upp är det ett 1:1 förhållande på hubbens rörelse och dämparens slaglängd medan om den lutar borde det bli en utväxling som innebär att antalet hubb-rörelse-mm blir mer i förhållande till antalet dämpar-slaglängds-millimeter. Borde bli så och då är de tillgänliga cirka 80 mm dämpar slaglängd "värda mer". Upptäckte att jag behöver 4 gängade hål i ett par 30 mm axlar. Trodde jag redan hade dessa men så var det inte. I alla fall har jag inte hittat några men dagen är inte slut än..... Edited July 19, 2010 by cealm
cealm Posted July 19, 2010 Author Posted July 19, 2010 Nu har jag kollat och det är så att jag saknar gängade axlelstål till övre bärarmsjusteringen. Bara att konstatera men jag pratar med en kamrat så kommer jag snart ha det som behövs. Det går 6 stycken totalt för två bakvagnar. Köpte två saker för ett tag sedan. Den högra är justeringen för bärarmar och när jag tittar på den så verkar det vara en kapad gängstång med en kapad hylsa. Så simpelt, hoppas gängstången är 8.8 i alla fall. Det ser ut som M20 men lyckades inte uppbringa någon sådan mutter. 20 mm i diameter så M20 är starkt misstänkt. Den andra saken på bilen gör mig förbryllad. Vad är det och varför har jag köpt en sådan sak. Två stycken snyggt paketerade i en lite grövre plastpåse. Ingen beteckning eller så någonstans. Det som gör mig än mer förbryllad är att grejen är inte magnetisk. Skulle möjligen kunna vara till styrningen men omagnetisk då är jag mer än misstänksam. Lätt också, gör inte saken bättre precis. Tacka vet jag konstruktionsmateriel och kontruktionsmaterial som reagerar på en magnet. Sånt känns mycket bättre och hållbarare.
Jocke4U Posted July 19, 2010 Posted July 19, 2010 (edited) Den vänstra ser ut som en förlängare till styrningen dvs som man sätter mellan styrväxeln och P-ändarna EDIT: Typ denna http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1813&products_id=14661 Edited July 19, 2010 by Jocke4U
Henrik H Posted July 19, 2010 Posted July 19, 2010 den vänstra är som tidigare påpekats en styrarmsförlängare, och jag hade likadana på mitt bygge, men fick nerslag på SFRO 1, då de är av aluminium, vilket inte är godkännt enligt SFRO. / Henrik
cealm Posted July 19, 2010 Author Posted July 19, 2010 Tack. Nu känner jag igen dem från ett RD-köp. Alltså ett dåligt RD-köp. Jag förstår och håller med SFRO men som mall för en riktig förlängare duger de.
cealm Posted July 20, 2010 Author Posted July 20, 2010 Åkte till Västerås och Hydroscand för bärarmsshopping samt sidobågeshopping och däckshopping och kapmaskinsshopping Nu är lagret påfyllt med 30x3 rör till 6x64 bilen samt att Jonte bockade till en högersida till sidobågarna. Nu har jag en Kilkenny-vänster sida och en Jonte-höger sida. När jag svetsat på dem på bilen vill säga. 4 stycken 13 tum däck ligger också i V70-bilens baklucka. Köpte också en metallgeringskap från Jula. På vägen hem åkte jag in till en kompis som nu svarvar och gängar det som behövs till övre bärarmarna. Förresten hade den kompisen precis köpt en bandtraktor i lagom trädgårdsstorlek. En IH på kanske 10 ton eller så med blad och skopa ihopbyggd som bandare har ibland. En "turn.key" maskin. Jag har tittat på bandare många gånger. Var på väg att köpa för drygt ett år sedan men jag var 1 timme för sen...... den gången .....
Jocke4U Posted July 20, 2010 Posted July 20, 2010 Hmmm, varför köpa bandtraktor??? En sådan massproducerande industri som Celam Seven Industries skall väl kunna svänga ihop en liten band-grävare.... några sevens, ångmaskin, hjullastare, gräsklippare/aggregat,.....så givetvis en bandtraktor med tillhörande gräv-aggregat... Tusan du har en ram på väggen....en sjua med gräv-aggregat hade väl varit något....eller när man tänker efter så kanske denna med boogie hade varit mer lämplig? Släpp nu alla hämningar och bygg på ett gräv-aggregat :D
cealm Posted July 20, 2010 Author Posted July 20, 2010 (edited) Jocke4U:Jag är glad över att du tänker på rätt sätt. --- ....en sjua med gräv-aggregat hade väl varit något.... ---- Sjuor har små begräånsningar, möjligen hjulstorleken. En Seven kan användas till mängder av saker förutom det som de egentligen är byggda för. Fantasin är begränsningen i mycket. Har byggt och haft bandare för men det var mindre maskiner ingen riktig schaktare. Köpte två små bandare som bara var trevliga bandamaskiner. Gick väl att dra lite kärror eller älgar eller sånt med dem men de såldes igen. Eller en gav jag bort faktiskt. Då byggde ramar till två nya, fast jag jag skrotade dessa två innan de blev färdiga mest beroende på "tokmycket" varmgalv i materialet som jag skulle ha till banden. Det är inte så lysande att svetsa i. Det är inte bra att slipa i heller. Jag skrotade dessa. lika bra det. galvfrossa är inget att så efter vad jag hört.... Tänk om jag sa att det är planerat sedan tidigare "stabila fästen" i bakre ramen "för någonting". Undrar just vad det kan vara, säkert bara en skylthållare för nummerskylten. Tänk om det finns någon som vet eller fått veta för ett tag sedan om det finns eller inte finns konstruktionshämmningar? Så tokigt kan det väl ändå inte vara, eller kan det vara så? Edited July 20, 2010 by cealm
Recommended Posts