Antas Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 Hur mycket bumpsteer är acceptabelt? Det framgår inte i röda SFRO-boken. Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 Riktvärde är ute på fälgkanten max 1 till möjligen 2 mm i förflyttning. Sträva efter så lite som möjligt. Sedan gäller som alltid att SFRO gör en bedömning på bumpsteer. Kolla i family guys tråd om jag kommer ihåg rätt så har han en metod och film med metoden så du lätt kan kolla din kärra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 17, 2011 Author Share Posted May 17, 2011 På avståndet 3 m från hjulcentrum rör sej en laserprick ca 5 cm i sidled på varje sida vid min/max utfjädring. Har ingen aning om det är för mycket eller acceptabelt. Om det är för mycket får jag nog flytta styrväxeln på något vis. Det innebär jobb med rondellen och lite svetsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted May 17, 2011 Share Posted May 17, 2011 På avståndet 3 m från hjulcentrum rör sej en laserprick ca 5 cm i sidled på varje sida vid min/max utfjädring. Har ingen aning om det är för mycket eller acceptabelt. Om det är för mycket får jag nog flytta styrväxeln på något vis. Det innebär jobb med rondellen och lite svetsning. Hallå Antas! Har du provat att lägga chims under styrväxeln ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 17, 2011 Author Share Posted May 17, 2011 Nej. Bra tips, innan jag tar till rondellen! Ska prova att shimsa i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Vet inte exakt hur du mäter men pricken kommer att röra sig i sidled oavsett du har bumpsteer eller inte, man måste väl först mäta utan att styrväxeln sitter ihop med spindlarna och sedan med för att se skillnaden annars får man ju med hjulets sidoförflyttning i.o.m. cambergain m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 (edited) Mät på Fälgkanten eller så räknar du om fem meter med trigonometri till vad det blir på fälgkanten. Du kan även läsa om den metoden jag hade på v.åtta.bilen. En mycket enkel metod. Leta runt tjugo hundra.nio.i.augusti.eller.möjligen.i.september. Edited May 18, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Kollades inte detta vid SFRO1 besiktningen? Då borde du fått reda på besiktningsmannens bedömning och lite hur han tänker med utslagen. Christer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 18, 2011 Author Share Posted May 18, 2011 (edited) Vet inte exakt hur du mäter men pricken kommer att röra sig i sidled oavsett du har bumpsteer eller inte, man måste väl först mäta utan att styrväxeln sitter ihop med spindlarna och sedan med för att se skillnaden annars får man ju med hjulets sidoförflyttning i.o.m. cambergain m.m. Jo, jag kom på att hjulet rörs i sidled vid höjning/sänkning. Frågan är vad som är bumpsteer eller sidoförflyttning? "mäta utan att styrväxeln" är det för att få fram sidoförflyttningen som ska jämföras med mätningen med styrväxel? Vid mätning utan styrväxel måste hjulet låsas på något sätt så att inte den minsta vridning vid höj/sänk påverkar mätningen. Ett annat fel jag har gjort (kom på det i natt!) är att jag troligen har höjt/sänkt utanför stötdämparens max/min rörelse. Antas Mätande funderare Edited July 25, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 18, 2011 Author Share Posted May 18, 2011 Kollades inte detta vid SFRO1 besiktningen? Då borde du fått reda på besiktningsmannens bedömning och lite hur han tänker med utslagen. Christer. Nej det mättes inte. Besiktaren var dock mycket noggrann med framvagnen. Varken han eller jag förde det på tal, förhoppningsvis kanske det var för att han inte fann skäl till mätning eller synpunkter. Styrväxeln är kortad och monterad efter alla instruktioner och erfarenheter som jag har funnit. Ska under dagen eller kvällen prova att mäta som "kimmen" skriver i sitt inlägg längre upp i denna tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Om du tejpar lasern på framsidan däcket och riktar den mot insidan på det andra och sätter en skala där, och vice versa, så ser du om däcken styr inåt/utåt mot varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 18, 2011 Author Share Posted May 18, 2011 Smart! Har jag aldrig tänkt på trots att skattebetalarna har kostat på mej alltför dyr utbildning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 (edited) Du kanske får förlänga genom att sätta ett rör eller nåt på fälgen så du kommer framför ramen/kylare etc. Men funktionen blir samma som äldre hjulinställningsapparater. Finns en bild i min byggtråd på en dylik utrustning. Bilden går att förstora i min tråd, men inte här?!? Edited May 18, 2011 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Man borde kunna skjuta laser både framåt och bakåt, om lasrarna faller inåt lika mycket så är det cambergain, om dom faller olika så är differansen bumpsteer. Tänker jag rätt nu? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Bumpsteer betyder ju att hjulen svänger ihop eller isär samtidigt vid rak upp/nerfjädring. Har du styrväxeln eller styrlederna på olika avstånd från centrum eller olika långa styrstag, så styr det kanske åt samma håll, vilket betyder att du samtidigt har bumpsteer mer på ena än andra sidan. Säkert spännande.. Om du riktar laser upp i taket ser du Cambern ändras när det fjädrar, sk Cambergain. Alternativt en linjelaser där vinkeln ändras om du har den framåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 (edited) man kan om man inte har Laserinstr. mäta toe in på framsidan och baksidan av hjulet. Man kör ramen upp till fullt utdraget läge och mäter fram o bak sedan sänker man o mäter fram o bak och kollar hur mycket det diffar. Jag får förtydliga mig här. Det är alltså hur mycket toe in diffar på upplyft läge mot nersänkt läge. Edited May 18, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 18, 2011 Author Share Posted May 18, 2011 Nyss inkommen från verkstad/garage. Tänker nog kapa styrväxelfästet, sänka (5-10 mm)och flytta framåt (ca 5 mm) och sedan göra en ny mätning av bumpsteer. Ska nog sätta lasrarna på samma hjul och se vad som händer vid mätning framåt och bakåt samtidigt (Thomas inlägg) och göra en mätning upp mot taket (Christer J´s inlägg). Nu till gymmet för att plåga kroppen och tänka med knoppen! Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 jag har gjort ett förtydligande i tidigare inslag så det inte blir fel. Toe in diffen är det man mäter mellan de olika lägena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Man kollar längs hela rörelsen, inte bara mellan max in/ut. Man kan ha samma toe i ändlägena och tro att det är 0 bumpsteer men en annan toe i mitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Jag får förtydliga mig här. Det är alltså hur mycket toe in diffar på upplyft läge mot nersänkt läge. Det låter rätt i mina ögon :) fast då får man ju fjädra bägge hjulen samtidigt, men klarar man det så borde det bli väldigt exakt. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 bort med dämparna och höj o sänk ramen med domkraft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 (edited) Tänkte fel så jag tog bort de jag skrev då det inte stämde. Edited May 18, 2011 by Krolleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 18, 2011 Author Share Posted May 18, 2011 (edited) I did it! Detta forum är imponerande. En av forumdeltagarna läste mitt debacle med bumpsteer. Han mailade och erbjöd sej att kopiera ur en engelsk bok hur man bl.a. mäter bumpsteer. Väntar med spänning på analoga posten! När jag plågade kroppen på gymmet denna fm kom jag på att styrväxeln kanske var för högt monterad, det skulle alltså inte hjälpa att shimsa.. Kunde inte hålla mej när jag kom hem, kapade bort hela konsollen och sänkte, monterade styrväxeln och si: bumsteer minskade till ca 30 mm på 3 m avstånd. Demonterade och kapade bort höjd från konsollen ytterligare tre gånger med montering av styrväxel varje gång och mätning också varje gång. Sänkte den så lågt som det överhuvudtaget går och mätte. Döm om min förvåning, bumpsteer 0 mm. Trodde inte mina ögon eller hjärna (lätt gjort!). Antog att något måste naturligtvis vara fel. Rengjorde "glidplåtarna" under hjulen, mätresultatet blev detsamma 0 mm. Har även mätt camber vid höjning/sänkning mot taket som någon föreslog. Intressant, på avståndet 180 cm mellan hjulcentrum och taket förflyttades laserpunkten 9 cm mellan högsta/lägsta läge (begränsning=stötdämpare). Har även mätt framåt/bakåt samtidigt med lasrarna, fortfarande 0 mm bumpsteer. Känner mej tillfreds med dagens aktivitet men får ändå inget beröm av hustrun. Bifogar en intetsägande bild på prickarna i taket. Antas 0-punktare Edited July 25, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 (edited) En metod är: >The quick and dirty way (finns beskrivet mer i detalj i min V8-tråd). - på med ett par bra däck - ställ en 99-kroners laser från clas Ohlson på en domkraft framför bilen - rikta laserstålen in i botten på däckets mönster och i hjulets navcentrumhöjd - ta fram hjullastaren - tryck ner bilen i nosen. fjädrar och dämpare kan vara kvar - kolla om laserstrålen "klättrar upp ur däckmönstrets botten - eftersom mätningen sker längre ut än fälgkanten så har du bumpsteer på 1 eller max 2mm på fälgkant så kommer laserstrålen börja klättra mycket tydligt ur mönstrets botten (såvida du inte valt vinterdäck.......) Har du ingen hjullastare tillgänglig, bygg en eller tyng ner bilen med något annat så du kommer ner från ridehight till max "bump" och lite till. Gör samma sak åt andra hållet, dvs lyft. Här kan du också lätt och enkelt prova placeringen av kulan för inre styrleden dvs du prova ett hjul i taget vad som händer om du flyttar ut eller in inre styrledens kula. Kom bara ihåg att kompensera så hjulet står någorlunda rakt fram. Det jag beskriver ovan är ett snabbt sätt att bilda sig en uppfattning om hur hjulen reagerar på styrväxelns höjd och längsled samt inte minst inre styrkulans placering. Min V8a har en helt egntillverkad framvagn som jag lovar inte liknar någon annan framvagn om vi bortser från hjul och styrväxel mm. Får du värden på detta som indikerar att framvagnen "verkar helt ok". Då är det dags att kolla mer nogrant. Så du inte börjar vinkelslipa och svetsa för att upptäcka att det var andra parametrar som ställde till det, tex inre styrledens kula och dess placering i linjen övre / undre A-armsfästen. Om det var tur eller skicklighet föbjuder min min blygsamhet att gå närmre in på men V8-an hade ingen "märbar" bumpsteer och fick ett MVG i körbarhet både i SFRo 2 och SBP, som parentes fick den ett dubbelt MVG i tyngd också även hos fordonsskatteverket......... Edited May 18, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 En hjullastare. ja det har vi lite till mans här i villaområdet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 18, 2011 Author Share Posted May 18, 2011 (edited) Intressant! Det enkla är oftast det bästa. Du har nu framkallat ett urgent behov av hjullastare hos mej, en grävmaskin kan till nöds också godkännas. Dessa för män nödvändiga attribut måste under för handen rådande omständigheter smygas in på tomten nattetid och väl kamofleras. "för handen rådande omständigheter" utgör hustruns 7´de sinne för införskaffande av ytterligare fordon att placeras på tomten eller i dess närhet. "Modern man has a hard time" som min skottske kollega brukar uttrycka sej. Antas Hårt prövad man. Edited July 25, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 (edited) Antas: --- urgent behov av hjullastare hos mej, en grävmaskin --- såvitt jag vet är det två av de mänskliga rättigheterna, det är bara att referera till så är jag övertygad om att du får anskaffa. Häst(krafter)? Varför? Edited May 18, 2011 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted May 18, 2011 Author Share Posted May 18, 2011 Jag och en kollega lånade havremotorer och red till skogs en hel dag. Trevliga animaler dock något skumpiga och hade stort bränslebehov, de åt jämt! Föredrar nog en Locost med hård fjädring och 0 i bumpsteer. Antas Det bästa med häst är hyvlad brunte på en macka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.