Mathias78 Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Har en volvo axel, men jag vill ha bromsok med "innbyggd" handbroms, allternativt hydralisk handbroms(men de är väl lite känsligt ur besiktnings synpunkt). Volvo 440,460 och 480 har ok med handbroms, men nya såna var snuskigt dyra när man inte har utbytes. Har ni nå tips å idéer?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 SAAB har finfina sådana.... kolla på 9000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 http://www.bildelsbasen.se/asp/partsearch/...em&lpnr=7913970 ett begagnat bromsok höger bak till volvo 440 300 kr kanske kan va nått. annars kan du ju söka där jag hittade flera stycken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Hej jag besiktigade i fredags med hydralisk hanbroms och det gick kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 16, 2005 Author Share Posted June 16, 2005 Hej jag besiktigade i fredags med hydralisk hanbroms och det gick kanon. berätta mer!!! hur är den konstruerad??? :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Vanligaste lösningen på hydraulisk handbroms är en enkel bromscylinder (kopplingscylinder) som sitter kopplad mellan huvudbromscylindern och bromsoken. Man kopplar så att matningen från huvudbromscylindern går in där tanken på den enkla bromscylindern normalt sitter, och utgången från den cylindern går sedan vidare till bromsoken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 Men vaf**? Ska det inte vara separata system för färdbroms och handbroms?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 jo det är klart det ska va det. det han mena va att man kan ta en vanlig huvudcylinder för att använda till den hydraliska handbromsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 För amatörbyggt och ombyggt fordon är formella kravet på parkeringsbroms att den ska kunna hålla bilen kvar i en backe även om föraren lämnar fordonet. Den ska dessutom ha ett separat manöverorgan som man kan dosera bromskraften med (alltså inte line-lock eller liknande). Det finns inga formella hinder mot hydraulisk p-broms som verkar på bakre (eller främre...) kretsen men av säkerhetsskäl är det förstås klokt att ha helt separata system. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 16, 2005 Author Share Posted June 16, 2005 huvudcylinder.....detta vore ju ett alternativ. menmopplar man in handbromsen direkt i bromsrören för bakre kretsen...eller måste man borra in i oken?? Skullle gärna vilja ha en lliten skiss på hur de är uppbyggt på din bil Anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 16, 2005 Share Posted June 16, 2005 nu blir det helt OT men ändå inte... kollar man prislistan som Mattias78 länkade till så funderar iaf jag över hur en "justerare" som ju egentligen bara är en gängad stång med lite "lull-lull" på kostar 800 kronor !!!! :icon_blink: medans en hel bromscylinder som är gjuten aluminium med behållare, packningar, gummidamask m.m kostar mindre... :blink: samma med ratt å vajer till bromsvåg.. tillverkningskostnaden kan knappt vara 5 kronor, men de kostar 755:-... :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 16, 2005 Author Share Posted June 16, 2005 nu blir det helt OT men ändå inte...kollar man prislistan som Mattias78 länkade till så funderar iaf jag över hur en "justerare" som ju egentligen bara är en gängad stång med lite "lull-lull" på kostar 800 kronor !!!! :icon_blink: medans en hel bromscylinder som är gjuten aluminium med behållare, packningar, gummidamask m.m kostar mindre... :blink: samma med ratt å vajer till bromsvåg.. tillverkningskostnaden kan knappt vara 5 kronor, men de kostar 755:-... :icon_blink: helt rätt Acke!!!... vissa prissättningar är helt åt helvete...men ändå har KG lite vettigare priser än andra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 En fråga angående Sierrans trumbromsar bak. Har monterat handbromsen men får inte den att ta ordentligt... gissar att backarna ej är justerade. hur gör man det innan man har en "fungerande fotbroms" . Vet inte... detta verkar vara bökigt eller så är det jag som bär mig fel åt.... Tacka vet jag Volvo! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 17, 2005 Author Share Posted June 17, 2005 Tacka vet jag Volvo! ;) Helt rätt! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Tjena jag har en färdig köpt kit från wilwood röret till bak bromsen gårtill handbroms cylinderen o fotsätter sen till oken.Går att tillvärka själv rätt så lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 18, 2005 Author Share Posted June 18, 2005 om man gör som min lilla skiss så borde de ju funka.... men är de godkänt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 om man gör som min lilla skiss så borde de ju funka.... men är de godkänt?? Icke godkännt... Det skall väl vara 2 helt oberoende kretsar...eller? Går hjul-bromscylindern sönder funkar varken vanlig eller handbroms! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 om man gör som min lilla skiss så borde de ju funka.... men är de godkänt?? Icke godkännt... Det skall väl vara 2 helt oberoende kretsar...eller? Går hjul-bromscylindern sönder funkar varken vanlig eller handbroms! Ej fungerande, eftersom du kopplat cylindrarna parallellt så kommer den cylinder som inte används att släppa ur trycket. du skall koppla enligt detta princip: Huvudcylinder-----------handbromscylinder------gren till oken. Och nu är det godkänt med den typen av parkeringsbroms på Amatörbyggda fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 18, 2005 Author Share Posted June 18, 2005 om man gör som min lilla skiss så borde de ju funka.... men är de godkänt?? Icke godkännt... Det skall väl vara 2 helt oberoende kretsar...eller? Går hjul-bromscylindern sönder funkar varken vanlig eller handbroms! Ej fungerande, eftersom du kopplat cylindrarna parallellt så kommer den cylinder som inte används att släppa ur trycket. du skall koppla enligt detta princip: Huvudcylinder-----------handbromscylinder------gren till oken. Och nu är det godkänt med den typen av parkeringsbroms på Amatörbyggda fordon. Ahaaaa... man ska serie koppla cylindrarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 Japp, koppla trycket från huvudcylindern på sugsidan på handbromscylidern, och sedan tyrycksidan på handbromscylindern vidare till bromsoken (fins beskrivet tidigare i samma tråd ;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 19, 2005 Author Share Posted June 19, 2005 Japp, koppla trycket från huvudcylindern på sugsidan på handbromscylidern, och sedan tyrycksidan på handbromscylindern vidare till bromsoken (fins beskrivet tidigare i samma tråd ;) ) kanon bra.. bara besiktnings gubbarna vet att det är godkänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 Intressant ämne. Men vad händer om en bromsslang går av och du har justerat bromsvågen med ett för stort spel så har inte någon broms alls? Då får man väl sikta på något billigt samt hoppas det inte går för fort Har man otur så får man väl ta ner skylten. Med andra ord tänk er för vad ni väljer för bromssystem för handbromsen. Jag tar vajer i alla fall. För jag är en fegis eller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 Japp, koppla trycket från huvudcylindern på sugsidan på handbromscylidern, och sedan tyrycksidan på handbromscylindern vidare till bromsoken (fins beskrivet tidigare i samma tråd ;) ) kanon bra.. bara besiktnings gubbarna vet att det är godkänt. Jag vill citera vad Tommy tog upp tidigare, dvs att parkeringsbromsen skall vara helt oberoende av färdbromsen. Att någon "sluppit igenom" med andra lösningar innebär ju inte att det är OK för alla andra :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 19, 2005 Author Share Posted June 19, 2005 (edited) du skall koppla enligt detta princip:Huvudcylinder-----------handbromscylinder------gren till oken. Och nu är det godkänt med den typen av parkeringsbroms på Amatörbyggda fordon. TheRealPinto vet vad som gäller ;) Edited June 19, 2005 by Mathias78 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 För amatörbyggt och ombyggt fordon är formella kravet på parkeringsbroms att den ska kunna hålla bilen kvar i en backe även om föraren lämnar fordonet. Den ska dessutom ha ett separat manöverorgan som man kan dosera bromskraften med (alltså inte line-lock eller liknande).Det finns inga formella hinder mot hydraulisk p-broms som verkar på bakre (eller främre...) kretsen men av säkerhetsskäl är det förstås klokt att ha helt separata system. /Gustaf Om ni läser tråden från början, så ser ni att pinto svarat på frågan ;) Många som inte läser igenom trådarna från början tror jag. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 För amatörbyggt och ombyggt fordon är formella kravet på parkeringsbroms att den ska kunna hålla bilen kvar i en backe även om föraren lämnar fordonet. Den ska dessutom ha ett separat manöverorgan som man kan dosera bromskraften med (alltså inte line-lock eller liknande).Det finns inga formella hinder mot hydraulisk p-broms som verkar på bakre (eller främre...) kretsen men av säkerhetsskäl är det förstås klokt att ha helt separata system. /Gustaf Om ni läser tråden från början, så ser ni att pinto svarat på frågan ;) Många som inte läser igenom trådarna från början tror jag. ;) En och annan läser inte sina PM och mail heller :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 7, 2006 Author Share Posted August 7, 2006 På onsdag så ska jag öra SFRO 1, då får vi se vad han säger om min hydraliska handbroms ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Ja det blir spännande. återkom om hur det gick och ev. diskussioner kring det hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rushowner Posted August 10, 2006 Share Posted August 10, 2006 Hur gick det?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 10, 2006 Author Share Posted August 10, 2006 bes. blev flyttat till måndag, meddelar resultatet då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 14, 2006 Author Share Posted August 14, 2006 sfro hade inget att anmärka om min hydraliska handbroms :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 oh vad bra, grattis. gick det bra för övrigt? nu kan man ta efter det ifall man vill, tusan att jag redan dragit fram wirar och satt spaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted August 14, 2006 Author Share Posted August 14, 2006 de blev ingen anmärkning på bes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.