Jump to content

Rattaxelmodifiering Aluminium


Recommended Posts

Jag har en mellanaxel från en saab 9000 i aluminium med dubbel "D" i ändarna, skulle det vara okej att fräsa den ena änden till trekant typ Sierra? Det finns gods så det räcker till, så jag behöver inte svetsa på någon del. Eller ska jag tillverka ett mellanstycke i stål? Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Du ska nog satsa på att putsa bort allt skägg och grader efter slipningen också, om du inte redan gjort det. Sånt är början på brottsanvisningar, har jag läst i en bok :icon_smartass1:

Det ser "köbe" ut förövrigt! :thumbsup: :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Nu är det lite bättre putsat.

Total längd på originalaxeln är justerbar mellan 365 och 400mm, den lösa knuten är 115mm, Rallydesign knuten till Escort/Sierra är lika lång.

Nu är det så att jag har rattstället från 9000 och ska använda två sådana här axlar, en uppe vid ratten och en nere vid styrväxeln, den övre ska vara original och då får jag dubbel D i båda ändarna på en axel som ska binda dessa samman. Enklast att göra så, istället för splines. Originalsplinesen är 15,7 mm yd och 14,5 mm id. D änden är 18mm.

Den vänstra änden på axeln är dubbelD och den högra övre lösa är Saab, dubbel D mot axeln och den högra änden splines(mot ratten orig). Escort splinesen är 14mm yd och 13.2 mm id och "sierraänden" är trekantig.

post-2921-1245170358_thumb.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...