Jump to content

Tänkbar interiör


Recommended Posts

Halloj alla!

Har funderat på en sak, antingen kan det vara helt åt helsike eller så kan det funka någorlunda. Jag undrar om man kan använda såndär konstgräsmatta som interiör(man kan köpa på Bauhaus, Rusta, ÖoB osv.)? Det finns ju i svart färg och det kan bli snyggt men framförallt locost. Den "mattan" kan man sen klippa till i önskat mått och sätta fast med kardborre så att man kan ta bort ifall det skulle bli blött eller så. Vad säger ni erfarna och oerfarna bilbyggare? Är jag ute och cyklar?

Hade! John

Link to comment
Share on other sites

Menar du på sidorna eller menar du som sittdyna? Som sittdyna skulle det nog fungera bra i mina plåtstolar. Kanske bättre än IKEA dörrmattan BORRIS som jag har i V8 bilen. Måste kolla på sådana mattor. Finns de i "olika gräshöjd" eller vad man nu benämner mattan som.

Link to comment
Share on other sites

Okej, låter som positiva gensvar. Jag hade tänkt använda mattan till golv, sidor, bakom stolarna och sådär. Och när man bara fäster dem med kardborre är det lätt att ta bort dem och tvätta dem ordentligt. Ja Cealm, mattorna är lite olika beroende på vart man köper dem. På ÖoB är mattan lite slätare och har kortare "strån". På Rusta är den lite mer sträv. Jag bor nära Erikslund köpcenter(Västerås) så jag kan kolla runt lite och jämföra dem olika mattorna. Finns ju blombutiker som kan ha det här "konstgräset", men ska även kolla på Bauhaus och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på samma.

Hittade en grå matta på Rusta som skulle fungera bra, åtminstone till färgen.

En fördel som jag såg är att den inte sög till sej vatten och lätt skulle kunna fästas med kardborreband.

Såldes på rulle och blir därmed billig=Locost. Fann att en rulle skulle räcka till flera bilar.

Hmm....brandhärdigheten borde kanske tas i beaktande!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Är de billiga går det att provelda. Men kanske bara en liten bit av mattan först......

Förresten går det att provelda även om mattan är dyr...

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det bästa är just att det säljs i rullar och är väldigt billigt om man jämför med annan tänkbar klädsel. På Rusta säljer dem deras konstgräs med måtten 120x200cm för 149kr. Man kan säkert köpa i större mått också och då blir det kanske ännu billigare per m2. Jag ska till ÖoB i helgen och kolla på alla deras mattor och kolla om nån duger. Om man bara ser till bilderna så ser Rustas matta lite svartare ut och ÖoBs lite ljusare. Värt att testa iaf...

Link to comment
Share on other sites

Den matta jag såg på Rusta var inte av typen "konstgräs". Den jag såg var mera liknande "nålfiltmatta" (tror att det heter så) alltså inte som en kortklippt "gräsmatta".

Link to comment
Share on other sites

Vad häftigt och spännande snart åker vi alla i konstgräsmattebilar med medaljontapeter på sidorna och invändig bubbelpool. Så kommer Ernst Kirschsteiger och Martin Timell på heminredningsbesök. Hoppas de kommer till mig. Det är bubbelpoolen som jag undrar om den verkligen är rätt eller om den borde bort till förmån för en grill.

Nej tillbaka till ämnet, glöm det jag skrev ovan jag hade bara så svårt att låta bli.

Antas: Undrar om inte dörrmattan BORRIS från IKEA som jag använt hela konbanedagen idag är en typ av nålfilt. Funkade bra i alla fall. Om det det var funktionen eller priset på den som värmde mest är svårt att säga men jag tror den kostade fem eller tio kronor och ett sådant pris värmer gott.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nålfiltsmatta i en mattaffär, den är nog lite tjockare än "bilmatta". Viktigast är att du undviker den med dobbar på undersidan, den fungerar inte, jag provade.

Link to comment
Share on other sites

Såg imorse på Wheeler Dealers på Discovery där de renoverade en Corvette C4. Där var dörrpanelerna risiga så mekanikern satte dit nya genom att limma dit högtalarmatta. Billigt enligt honom och resultatet blev mycket bra. Biltema har en sån där högtalarmatta(art. nr. 31487), och det är ännu billigare än det tidigare alternativet "konstgräset". Ska bara kolla så att det fäster mot kardborre sen blir det troligtvis sådant i min bil som interiör. Hoppas bara att det fungerar!

Link to comment
Share on other sites

på jobbet använder vi sk fjunig nålfilt.. svart och grå.. ungefär som högtalartyget...har precis klätt in en bil till kriminalvården(insidan :) ) så internerna har det mjukt och mysigt... :banghead: tyvärr får vi inte bygga bilarna som i con air..är tydligen okey med galler i norge i fångtransporter.. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Provade biltemas matta på en högtalarlåda för 10 år sedan (Vet ju inte om de har bytt matta nu...), fungerade inte särskildt bra. Mattan "luddar" sig gärna och har ingen bestruken baksida. Köper man "riktig" högtalarmatta på t.ex. BRL så fungerar det nog bättre. Den noppar sig inte och så är den bestruken så att det går bra att limma. Kostar 98kr för 133*100cm. Inte så farligt dyrt tycker jag.

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kolla även i båtbutiken, de har mattor på löpmeter som tål uteliv och känns ombonade, att de sedan brinner bra är en nackdel men det finns flamskyddsmedel att impregnera med. På vissa mattaffärer kan de även kantsy dem i snygg kontrastsöm, annars är det risk att de fransar sig.

http://www.flamskydd.com/textil

Edited by Pågen
Link to comment
Share on other sites

Hittade en matt tejp som har som kardborre istället för klister på ena sidan, funkar jättebra. Se till att den biten son är under pedalerna sitter ordentligt fast annars hamnar den bara bakom pedalerna efter en stund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...