Jump to content
Sign in to follow this  
ake

Spindelmannen Konar!

Recommended Posts

Jag kan svarva om konan på spindeln för att få dit en godkänd spindelled.

Jag kan inte lova att det går på alla eftersom har vissa begränsningar men typ Sierra spindlar går bra.

För Sierra spindlar tar jag 200kr st. och hoppas att priset inte är för högt.

Om du har andra spindlar så kan du fråga om jag klarar av dom.

Finns söder om Stockholm.

Mvh Ake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis till ett nytt extraknäck och ett nytt nickname!

Det är bara att sy upp en dräkt nu! :lol:

Jag ska prova med en dremel men om det inte funkar så kommer jag med insekterna till dig.

Måste dom vara helt stippade eller kan navet sitta kvar?

Var söder om Stockholm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sierra spindeln kan vara hel så behöver inte plocka isär.

Men om du börjar slipa på koman så blir det svårt för mej att rigga upp den och risken fins att konans position kommer att flyttas.

Om priset var för högt så säg till så kanske jag kan sänka lite :hypocrite:

Jag jobbar i Nacka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Ake

Jag vill gärna boka in mig på omkoning av 2 st sierra spindlar, jag tycker priset är toppen och har inget emot att betala för den hjälp du erbjuder. Jag måste bara köpa mina spindelleder först så det kanske går att återkomma inom kort.

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du är så välkommen.

Skicka ett mejl med telefonnummer.

H:Ake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfekt! Vad finns det för begränsningar i val av spindelleder? Dvs kan man välja fritt bland de godkända eller är man begränsad till någon speciell?

/Mats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja begränsningarna är bara svarven eftersom jag har nu inte tillgång till den större.

Sedan är det lite mera jobb om den övre spindelleden är en kornad fäste, fast det går att fixa.

Det går säkert att svarva alla dessa spindlar vi använder till våra byggen när man plockar bort hjullager hjulnav om det tar i svarven.

Men det märker man först när man riggar upp den.

Det jag vill ha med är spindelleden som man vill använda för att kunna svarva rätt korna.

H:Ake

Tillägg: Men jag vet inte om vissa spindelleder är större så att de kan ta i fälgen eller annat så det får man ta och tänka på.

Edited by ake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trevligt - får plocka fram skjutmåttet och kolla att delarna får plats. Kommer en beställning på 2 par Sierra-spindlar...

PM:a gärna ett telefonnummer så kan vi ta fortsättningen utanför forumet! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte att ni andra kunde få slippa veta mina transportplaner för midsommarhelgen etc... Men om du är väldigt intresserad kan jag kanske skriva ihop en liten sammanfattning till dig när allt är klart. :prop:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä. Jag kände bara för att använda den störtsköna smilegubben som äter popcorn. Varför har vi inte den i vårt "galleri"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan nu meddela att Spindelmannen finns på riktigt! Jag fick den undre konan i Sierraspindlarna modifierad för att passa spindelleden till Saab 900 (79-93) och det ser väldigt bra ut - Ake är grymt noggrann och uppfyller troligen allas krav på kvalité. :racesmile:

Stort tack för hjälpen, pratstunden och barnpassningen! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du nån bild på Saab-leden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyvärr inte, men kan fixa nästa gång jag är i garaget om inte Ake hunnit före...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilder av Saab-leden men inte den bästa kvalliten.

Svårt att se exakt mått men bredden är 40mm tjockleken 20mm, mellan hålen 41mm och hålet är 11mm.

Har valt att bygga med Saeb-leden tackvare Mats.

Hoppas det hjälper lite.

H:ake

OBS!!!!!! EJ GODKÄND spindelled!!

post-462-1182802796_thumb.jpg

post-462-1182802805_thumb.jpg

Edited by ake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfa!

Man tackar. :notworthy:

Det blir ju enkelt att bygga om med dom spindlarna.

Då kan jag dessutom vinkla bärarmen lite neråt så får jag in lite längre dämpare.

Ibland är det bara så enkelt.

Och imorgon ska jag börja plasta dit karossen, Det blir en bra sommar det här!

:burnout: :burnout: :burnout:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo vilken super service att få det gjort medans man väntar!

Kan Ake månne fixa konan i mina svampar också? Den är lite för trång för mina transitleder.

Jag har nu allt material och kommer snart att kontakta dig ang en omkoning av Sierra spindlarna.

Om jag förstår det rätt är detta på din arbetsplats vilket innebär att man skall ta sig dit under öppettider mellan 7-16?

Har ni stängt under semestern? För då brinner det i knutarna.

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är så att jag gör dessa jobb efter ordinarie arbets tid.

Jag ska ha semester v28-31 men kan vara möjligt att jag konar även då om jag inte har annat för mej och jag är hemma.

Det tar en stund att kona så om man vill vänta medans jag gör det så räkna då med att det kan ta tid om jag ska göra det noggrant.

Jag kan göra det snabbt också med dåligt resultat om så önskas men det är inget jag vill utföra självmant och då kan du få lite rabbat också :biglaugh2:

Om det är något så skicka ett meddelande med telefon nummer och namn.

Kommer att läsa eposten under semestern om jag får tillgång till internet.

H Ake

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag skulle dubbelkolla hur Saabs framvagn som "våra" leder kommer ifrån ser ut såg jag till min stora fasa att fjädern inte alls sitter på den undre bärarmen utan på den övre vilket ger att leden får en tryckande belastning istället för en dragande. Citat från SFRO's hemsida "Endast länkarmskulleder avsedda för dragande last får användas i konstruktioner med dragande last"... Om man går stenhårt på denna formulering så är inte Saab-leden godkänd fastän den är designad för dubbla A-armar. :banghead:

Har slängt iväg ett PM till therealpinto för ett utlåtande om det är en bedömningsfråga för respektive besiktningsman eller om det är ett solklart "regelbrott". Återkommer med info när jag vet mer - hoppas att jag inte hunnit "lura" fler än Ake och mig själv hittills!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen tack Ake för ett super jobb!

Spindelmannen vet vad han gör och jag kan varmt rekommendera honom till er som behöver koning.

Trist med Saab lederna, jag körde på Austin Maxi trots att jag inte har en aning om det är godkänt eller ej men alla MK & Westfield kör ju med dem och det bör väl räcka tänkte jag.

Mitt bygge går långsamt men den som lever får se.

/Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått nu veta att Saab spindelleden 900 (79-93) inte är godkänd :mad:

Efter att ha sett hur den framvagnen ser ut så konstaterar jag att du inte kan använda Saabens kulbult.

Visserligen har Saaben dubbla länkarmar men fjädern verkar på den övre länkarmen vilket då ger samma belastningsförhållande som om bilen haft en McPhersonframvagn. Saabens kulbult utsätts alltså inte för någon dragande last som den gör på en S7a.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nån som vet om det finns nån godkänd led med ungefär samma utseende som en Saab-led?

Skulle vara enkelt att modifiera armarna med såna leder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med risk för att vara långrandig tar jag upp detta med Saabs spindelled igen...

Idag på SSM på Knutstorp så synade jag valet av undre spindelled extra noga och på de Ginettor som fanns att beskåda (dels som ett rullande chassi från den svenska återförsäljaren och dels alla de bilar som kör i Ginetta Cup) och minsann - sitter det inte en Saab led som undre spindelled fram. Pratade med en kille som har en Ginetta från -96 och där sitter en likadan led så de har alltså använt denna led i minst 10 år även på bilar som det körs tävling med. Givetvis har jag fotobevis för detta! :D

Därför tänkte jag kolla med SFRO om detta på något sätt ändrar deras inställning till denna leden eftersom det svar jag fick var att satsa på den led som exempelvis Westfield kör med (som är vääääldigt lik den från Austin Maxi) så kanske kunskapen som Ginettas val av spindelled kan få dem att få större förtroende för dess hållbarhet.

Jag återkommer när jag fått ett nytt svar... :gives:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford Taunus har väl skruvad/vinklad? Volvo Amazon. skruvad på 2 ben. Lada/VAZ skruvad 3kantsplatta.är osäker på hur fjädern sitter där

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har nu på allvar gett upp om Saableden - tänkte igenom situationen och kände att jag inte orkar strida för detta. Har funderat på vad jag skall välja för spindelled istället med tanke på att det inte känns roligt att bygga bilen på delar som sedan länge gått ur produktion. Tanken är att man skall kunna hitta reservdelar om 10 år också...

Efter lite forskande så kom jag på att Lotus Elise/Opel Speedster har dubbla A-armar med fjädern tryckande på undre bärarmen och lasterna precis som vi får dem i våra bilar. Dessvärre är denna leden pressad i bärarmen istället för skruvad men det kan jag leva med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Jag tar inte emot flera kornings jobb och det beror inte på att någn skulle ha varit missnöjd, utan heltenkelt att jag har inte tid.

Tack för mej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×