Jump to content
apex

Locost med Kadett GSi

Recommended Posts

Skarvar med Suzuki-axlarna och behåller bromsarrangemang, fälgar etc.

Den här ska lyftas dit, på bredden finns nog 50 mm utrymme, frågan är hur det ser ut bakåt....?

11114524758.jpg

11114524923.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

enklast blir väl kanske att skarva dina ``original`` drivaxel-ytterändar med fjord inner drivaxeländarna...

dom var ju skarvade innan så det funkar säkert igen...

behöver ju inte likna kattskit om man gör det ordentligt..

:racesmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan bli att kardanservice i Kimstad för skarva drivaxlar och kardan, de är ju seriösa. Om allt sen funkar perfekt så kan man ju göra riktiga homogena axlar hos Dionne eller liknande.

Har inte hört nåt från Yuk Hodgson om min sprängkåpa än...det börjar ju bli dags. :) Fast jag har ju en del att göra medan jag väntar, alla fritidsproblem är borta!! :biglaugh2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passa på att byta samtliga packboxar när du har de nya grejorna lösa och byt oljan i slutväxeln och fetta in knutarna så håller det länge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, det lät ambitiöst!! :wacko:

För att byta packboxar i diffen måste jag väl ta isär den och ta ur axlarna?

Egentligen vill jag bara klabba ihop prylarna å se om det lirar. Hittills har jag väl inte kunnat köra 10 mil utan ett haveri? :biglaugh2:

Edited by apex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om inte packboxarna läcker behöver du ju inte byta. På en sjua sitter den ju så du kan se den och inte är den svår att byta nästa vinter. Jag köpte nya till min men sket i att byta just eftersom det var tätt...

Byta olja därimot är ju plättlätt och rekommenderas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad för typ och märke av olja rekommenderas till diffen?

Mvh

Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

den mot pinjongen är nog lite bökig att byta på plats

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle vilja säga tvärt om. Den bytte jag och det var inte så krångligt. De utgående tyckte jag kändes värre med den där stora gängade prylen som jag säkert skulle haft sönder...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju kanon det. men ändå så är det en gammal diffklump från slutet av 80-talet kanske och som har rullat 20000mil och packboxarna är nog inte som nya, det är ju tråkigt att få massa oljeblask utstänkt och det händer ju alltid när man kör med den dvs under säsong o huj så händer det i samband när alla leverantörer har semester. snåla kan man göra men det känns som fel ställe, det är likadant med växellådan och motrorns bakre. givetvis så gör alla och envar som de vill och det är inget fel i det, det var en rekommendation. o det är inget fel på Biltemas oljor. jag har använt dem också.

just nu har jag Omegas motorolja (den är dyr) i och nästa byte blir Redlines i både motor , låda,slutväxel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sant, ska tänka på det... lika bra att göra det bra.

Fick lite prylar idag!

11314592879.jpg

11314592849.jpg

11314592765.jpg

Sprängkåpa, kopplingsarm, lamell, urtrampningslager och bultsats :notworthy:

Åsså har jag ju den här

11114524758.jpg

"Bara" en Typ9-låda o lite skruvande os svetsande som fattas!! :racesmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fina grejer man har fått hem, borde putsa upp diffen oxå :notworthy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med en sån här adapter påpekar Kallerman att SAAB hydraulcylle kan användas:

bild%20002.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

kul när det vänder... massor av godis B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska plocka ur växellådan nu, med BILTEMA-kranen.

11805452147.jpg

Men hur får man isär växellänkagets knutar?

11805452119.jpg

11805452281.jpg :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag inte är ute och cyklar så sitter det en liten insexskruv på undersidan av öglan längst ner på växelspaken. Skruva ur den helt - sedan ska den tvärgående axeln gå att trycka ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanoners!! *lommar ut o kollar*

Pärlanforum det här! :notworthy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knuten vid växellådan ser ut som på Volvo, Plåthylsa som man spänner i sär och skjuter åt sidan och ett litet stift under som du trycker ut.

Den bakre ser också ut som Volvos, Insexskruv som du lossar från under sidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det flänsen mot kardanaxeln som tar i ramen när jag lyfter lådan. Den är ju specialgjord så jag kapar bort den o hinkar låddan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näe, det är en svetsad rostfri fläns på ingående axeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upp kom lådan mellan stolarna...

11811214745.jpg

Sen gäller det att få dit nya diffen. Får väl ta ur tanken och ta in den den vägen. Åsså ska det ju svetsas lite fästen...dumt att ha i tanken då! :lol:

11811202974.jpg

Räcker det att fästa diffen med de 2 genomgående, långa bultarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte diff-fästplåtarna från Books garage. Hur ska de fästas i chassit, de har ju en ganska udda form? Stödja mot nedre ramrören eller.....

De ligger i Bussgods nu :)

Edited by apex

Share this post


Link to post
Share on other sites

;) booksgarage.com saluför inte de fästplåtarna i dagsläget

Share this post


Link to post
Share on other sites

www.booksgarage.com är min privata domän.

www.borgsgarage.se är en annan femma, det är Tommys.

:icon_smartass1: :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just det! Haha, jag tänker inte jag bara handlar (prylar).

I do not think, I just act :prop:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm undrar hur de ska sitta....det ger sig väl? :wacko:

12311474271.jpg

12311463340.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte montera plåtarna på diffen?

Då kan du ju lyfta diffen på plats och se om/var du behöver svetsa dit ytterligare rör.

/Janne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jovars, så får det bli i helgen. Måste ta bort tanken först oxå, sen kan jag kolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hur har det gått Apex? Har det inte varit sändningsuppehåll väl länge i tråden?

Oj då!! Ska ta tag i det där igen, först lite 114.gif och lite GLÖGG!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trodde att jag skulle sälja den men jag hade visst plats i mitt varmgarage. :icon_oops: Nu kan man pilla lite pö-om-pö, mellan blöjbytena.

En seven är ju härligt lättmekad, så en stunds mekande är balsam för själen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tillbaka i etern efter hyfsat lång frånvaro... Välkommen!!

Klart du ska behålla bilen. Lite mek kan man alltid klämma in mellan blöjbyte och vällingstunder.

Sen ska barnet ha en bra förebild gällande bilar, eller hur?

/Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...