Jump to content

Alfaromeo 75 V6 - Locost - 3,0 Upgrade


Recommended Posts

Grattis Ronny till första åkturen med bygget. :racesmile:

En härlig känsla, eller hur ?

Nu är det bara att leta varmgarage, så du kan besikta i vårdagarna

Lycka till

MVH Kjell

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gjorde min första provtur på asfalt igår så jag bifogar en liten film snutt.

Motorn gick dock som en kratta och saknade ork, det kändes som om det saknades 50 hkr. Den ville inte varva ordentligt, smuts i spridarna kanske?. Men med gamla hårda däck (varav ett vinterdäck) så gick det ju att ha kul ändå.  :)

Nu skall den plockas ned och målas men jag har ju inget varmgarage så det får väl bli till våren.

Over and out.

//R

(Högerklicka på länken och "spara mål som..")

AlfaSeven 8.7Mb

Nu har jag hittat felet till att bilen tycktes sakna effekt

under provkörningen :) . Tändkablarna på ena fördelaren satt helt fel.

Nu gör ju inte det så mycket eftersom det sitter dubbla tändsystem (dubbla fördelare/tändspolar och stift)

men det fick motorn att bete sig lite underligt med baktändningar mm. Nu blev man sugen på att provköra igen :)

Nu till en nästan meningslös fråga: Varför kan man vrida på fördelaren på en motor som har elektronisk tändning?

Det händer ju ändå inget om man vrider på fördelaren eftersom elektroniken kompenserar (har provat). Man hade väl lika gärna gjort den fast och sparat några kronor i material.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Exakt, den gick på tre burkar. Funkar bättre nu när alla tändkablar sitter rätt :banghead:

Men jag har inte lyckats ändra tändningen, använder strob-lampa men elektroniken tycks kompensera för mina ändringar verkar det som.

Gör jag något fel eller är det inte meningen att man skall kunna göra en grundinställning på en motor som har elekronisk tändning?

Skit samma, nu går den bra i varje fall

provstart0,7Mb

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Så där ja Ronny...nu lät det bättre :thumbsup:

Eddy

Exakt, den gick på tre burkar. Funkar bättre nu när alla tändkablar sitter rätt :banghead:

Men jag har inte lyckats ändra tändningen, använder strob-lampa men elektroniken tycks kompensera för mina ändringar verkar det som.

Gör jag något fel eller är det inte meningen att man skall kunna göra en grundinställning på en motor som har elekronisk tändning?

Skit samma nu, går den bra i varje fall

provstart0,7Mb

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Exakt, den gick på tre burkar. Funkar bättre nu när alla tändkablar sitter rätt :banghead:

Men jag har inte lyckats ändra tändningen, använder strob-lampa men elektroniken tycks kompensera för mina ändringar verkar det som.

Gör jag något fel eller är det inte meningen att man skall kunna göra en grundinställning på en motor som har elekronisk tändning?

Skit samma, nu går den bra i varje fall

provstart0,7Mb

Nepp, Fördelarna är helt tomma förutom rotorn, det enda de gör är att fördela gnistan, allt annat sköter Motronic enheten.

Om man nu mot förmodan skulle vilja ändra tändningen så får man ändra förhållandet mellan pick-uppen och tandskivan på vevaxeln men då är man ute på djupt vatten.

Ett fabriksalternativ finns dock. På motorhärvan i närheten av boxen finns en kontakt som ser ut som en reläsockel, i den kan man sätta olika byglingar från fabrik för att sätta Motronicen i olika inställningar beroende på marknad. De enda jag har sett i Sverige är gul/orange vilken betyder 95 oktan, plockar man bort byglingen (som ser ut exakt som ett relä) så betyder det 98 oktan.

En kvalificerad gissning är att tändningen ändras något.

Om du nu lyckar se tändningen på lite varv under last så kommer du att inse att TS motorn inte behöver mycket förtändning alls. Brukar skapa stora frågetecken om man monterar eget sprut och börjar mappa. :blink: :D

Link to comment
Share on other sites

Ett fabriksalternativ finns dock. På motorhärvan i närheten av boxen finns en kontakt som ser ut som en reläsockel, i den kan man sätta olika byglingar från fabrik för att sätta Motronicen i olika inställningar beroende på marknad. De enda jag har sett i Sverige är gul/orange vilken betyder 95 oktan, plockar man bort byglingen (som ser ut exakt som ett relä) så betyder det 98 oktan.

En kvalificerad gissning är att tändningen ändras något.

Detta blev man ju sugen att testa :)

Tack för bra info :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lägesbeskrivning:

Efter modigt övervägande (och dräglande över concos v8) har jag beslutat mig för ett motorbyte enligt devisen fler cylindrar = större leende. Men jag nöjer mig med en liten alfa v6 på 2,5l och 156hkr.

Lyssna gärna på bifogad ljudfil, den motorn är visserligen något trimmad men ändå.

alfa v6

DSC00870%20kopia.jpg

DSC00871%20kopia.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då kanske det snart är läge för en ny garageträff?

Lite småmysigt motorlval ...... kul!

Står motorn på en kupevärmare?  ;)

Ha ha ha.

Ja, värdens snyggaste kupévärmare. (Kuriosa: den rymmer hela 8,3 liter olja)

Garageträff är alltid trevligt! :)

PS: Hellre än kupevärmare med kylflänsar än ett plommonstop i gjutgods :515:

Höres

/R

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det har inte hänt mycket i garaget men nu sitter ivarjefall sexan i. Jag gillar speciellt kortslagiga högvarviga saker därför kan jag leva med en lite tyngre bil. Bifogar en dagsfärsk filmsnutt inspelad på lunchen. 156 pigga Alfa-hästar. Visst låter det väl lite Ferrari ;)

Ronnys v6

(högerklicka, ladda ner)

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Grattis till en härlig motor! :) :)

Hur går det med markfrigången? Det fina oljetråget ser högt ut.

Motorn sitter ganska högt så det blir ett hål i huven för plenumet, tråget sticker ner ca 20 mm under ramen, funderar på att sätta en 4mm hasplåt i aluminium. Nu skall jag gå ut i garaget och tok-varva lite :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Här kommer en liten uppdatering av min tråd.

Det går ju inte fort direkt men det rullar på ändå

-Motorbyte till V6 helt klart (mer jobb än beräknat, bl.a. så fick jag tillverka ny kardan, ratt axel, dubbla avgassystem, plenumkammare, ändring på ram m.m.)

-SFRO 1 klart u.a.

Nu återstår lite småpul med bakpartiet innan bilen skall rivas och målas. Men det blir snart kallt i mitt garage...

Bifogar några bilder på förraveckans arbete med min nya kärlek (läs TIG)

post-407-1160036118.jpg

post-407-1160036153.jpg

post-407-1160036173.jpg

post-407-1160036202.jpg

Link to comment
Share on other sites

2mm rostfritt.

Trattarna är vanligt rostfritt rör som jag pressat med ett koniskt verktyg som jag svarvat. Igentligen hade jag velat ha mer svampform men när mätaren stog på 100ton tordes jag inte mer :P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Så var man igång igen efter vinterdvalan.

Har byggt klart mina locost-stolar (654kr :) ). Första gången som jag syr egen klädsel men det blev över förväntan tycker jag. Eftersom jag gjort dom fällbara så får man plats med lite skit bakom om man har lust :)

Nästa projekt blir att göra klart scopet och huven.

post-407-1173281416_thumb.jpg

post-407-1173281435_thumb.jpg

post-407-1173281452_thumb.jpg

post-407-1173281472_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här kommer en liten uppdatering.

Nu är det äntligen dags för demontering och lackering av ram och plastdetaljer. Alla små fästen m.m. är nu svetsade så att man kan ägna sig åt ren montering när allt är målat.

(Dagens I-lands problem: Skall gälarna sitta på sidan eller uppe på huven? Tänk vad det kan vara svårt att bestämma sig. Säg gärna vad ni har för åsikt så gör jag tvärt om sedan ;) )

post-407-1177020169_thumb.jpg

post-407-1177020177_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med den bulan på huven så tycker jag att det krävs rejälare gälar. Antingen betydligt fler uppepå huven, men helst ett mindre antal men störe gälar på sidan. Kanske rent av inte på huven utan på sidopanelen???

Jag får en bild i mitt huvud men har lite svårt att beskriva den och hittar ingen bra bild. Lite som nedan om du försöker bortse ifrån resten av bilen... :blink:

/Fredrik

post-1404-1177058799_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då var det dags för en liten uppdatering igen. Notera att dessa bilder är fotade denna månad dvs. jag har ökat tempot lite nu för att ev. kunna bli klar nu i sommar.

Plastdetaljer + ram har jag lackat hemma på gården (det är ju en locost förtusan)

De två vikta alu-plåtarna i motorrummet är kalluftsintag resp. stöd för den långa motorhuven.

post-407-1179988571_thumb.jpg

post-407-1179988618_thumb.jpg

post-407-1179988631_thumb.jpg

post-407-1179988641_thumb.jpg

post-407-1179988858_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Borde väl vara bättre att täppa till undersidan och fixa utsläpp på ovansidan om man vill undvika lyftkrafter. Sen är det nog svårt att försämra aerodynamiken på "tegelstens"-designen... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Precis, ju planare desto bättre och i kombination med större markfrigång bak så skapas ett undertryck som suger ner bilen. Då blir det som en uppochnedvänd vinge dvs. mer downforce. Vill man vara jobbig så kan man ju ha kjolar på sidorna också (för att hindra att luft sugs in där) som Lotus körde med ett tag på 70-talet innan det blev förbjudet i F1.

Men detta struntar jag i, ska ju bara till kiosken och tillbaka :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaha, då är min AlfaSeven besiktad UA!!!! :racesmile: :racesmile: :racesmile: :toot: :toot: :banana:

För 43 dagar sedan var det en omålad och naken ram, så det gick fort på slutet.

Nu skall bara bågen dit + lite annat. Ska ju ha något att göra i morgon också.

Ska se om jag kan få tillfälliga plåtar hos polisen. Man är ju skapligt åksugen.

Återkommer med en video snutt

post-407-1182195678_thumb.jpg

post-407-1182195685_thumb.jpg

post-407-1182195691_thumb.jpg

post-407-1182195700_thumb.jpg

post-407-1182195707_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...