Jump to content
Sign in to follow this  
Karl-arne

Kopplingsproblem

Recommended Posts

Har ett problem jag går bet på. Saab 2.0 t + Omegalåda. Frikoppling bara efter 2 dm slag på pedalen. Har tagit ur pedalstället och gjort ett ställ vid sidan av lådan för att kunna testa ordentligt. Har testat alla luftningar som jag kommit på: tryckluftssug. manuell luftning med pedal , backtryck vid luftningsnippel, och inget har hjälpt. Har 1-2 mm tryck på solfjädern som start, men har även testat med en distans på 3 mm till, alltså 5 mm tryck, men samma 2 dm för frikoppling. Bytt tryckplatta och testat en annan huvudcylinder men samma sak. Slavcylindern ny från Omega, tryckplatta från SAAB. Nån som har ytterligare ideer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag flyttade fram slavcylindern ca 12-13 mm vill jag minnas. Första tankevurpan jag gjorde var att inte dela slaven utan flyttade ut hela paketet = det tätade inte emot lådan och mycket kladd (märkte jag först efter SFRO2 men hann modifiera innan regbes 😄 ). Så dela slaven och sätt distanserna mellan. Se NeoZeven byggtråden

 

EDIT: typ här 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kommer inte ihåg just nu exakt hur mycket första distansen var , tror det var någonstans 13-14 mm. Det enda jag är helt säker på nu är att när jag skruvar ihop motor/låda pressar slavcylindern  in solfjädrarna 1-2 mm. Jag prövade även som sagt förlänga distansen med 3 mm, men med samma resultat, och då borde den varit kanske 16-17 mm och pressat in fjädrarna 4-5 mm. Slavcylinder är Omega och lamell och  tryckplatta SAAB. Bytte som sagt också huvudcylindern mot en V70:s för att bara vara säker på att huvudcylindern inte var för liten.

Edited by Karl-arne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slaven ska inte pressa på solfjädern. I så fall är distansen för tjock. Vill minnas 13 mm distans på omega slavcylinder med 9000 svänghjul.  3/4" huvudcylinder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Christer

Trodde det var så själv, men när jag frågade mekanikerna på Opel i Karlstad påstod de att den skulle ligga an för annars skulle det bara skaka och vibrera. Men även om den inte ska ligga på fjädrarna, varför frikopplas inte lådan förrän efter ett slag på 2 dm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sliten lamell? I så fall hamnar solfjädern längre ut från början.  Lagret ska inte trycka ihop solfjädern. Under den gröna damasken sitter en fjäder som ska hålla lagret framskjutet mot solfjädern för att inte få dödgång och glapp, Men inte mer än så.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×