Jump to content
Rikard Larsson

Vinande hjullager

Recommended Posts

Är 90 % säker på att ett hjullager är slut på min 9-5 från 2008. Den har gått 11000 mil, så det är väl inte jättekonstigt.

Jag har ett vinande ljud som börjar vid typ 90 km/h. Det försvinner i långa svepande högerkurvor men kommer direkt när man rätar upp.

Det får mig att misstänka hjullagret höger fram.

Hissade upp bilen och vickade på framhjulet, men kände inte det minsta glapp.

Kan det vara höger bak?

Kan det vara något annat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror också det kan va höger fram då det försvinner vid högersväng och blir obelastat. Är inte alltid det blir glapp i den typen av hjullager när det blir dåligt.

//Janne

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man hissar upp bilen och snurrar hjulet med ena handen, samtidigt som man håller i fjädern/fjäderbenet med andra handen känner man direkt om

hjullagret är trasigt. Det vibrerar märkbart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja det brukar funka att kolla så. jag har varit med om att lager tystnat under belastning så det kan vara vänster.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomas hade rätt, det var vänster!

Tur att jag kollade noga :)

Kilade fast mobilen i fjädern och spelade in ljud när jag snurrade hjulen. Den tog upp vibrationer bra och det blev tydligt.

Man hör bromsskivans normala "skrap" mot klossarna på båda, men på vänster sida finns ett ljud till.

Låter inte alls så mycket i verkligheten, det blir som ett stetoskop med mobilen :)

Höger 0:16

http://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/right_bearing.mp3

Vänster 0:16

http://dl.dropbox.com/u/25591866/forumbilder/left_bearing.mp3

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick hem ett nytt hjullager igår.

Fy satan vad tungt. Var tvungen att väga det. 3,5 kg!

Hela min spindel inkl. hjullager och pinnbultar på sjuan väger 5 kg...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir till att byta drivknutsdamask samtidigt som hjullager.

Ska man satsa på att behålla drivaxeln på bilen eller plocka av?

Om man ska plocka av, är det bara att dra ut drivaxeln från inre knuten?

Är mest osäker på låsringen som håller yttre drivknuten på plats på drivaxeln och den måste vara lättare att få av med drivaxeln i ett skruvstäd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bara att dra ut och sätta i ett skruvstäd...låsringen kan ta 10sek att lossa eller 1 timme i mitt fall men för det mesta

så går det relativt lätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...