Jump to content

Typ 9 fastnade mellan 1an och 3an


DomiSeven

Recommended Posts

Förra hösten när jag skulle göra en snabb start fastnade "spaken" när jag skulle växla från tvåan till trean.

Det är lite svårt att förklara men om man tänker sig hur växlelspaken rör sig och bortser från hur det funkar i växellådan så var det som en klack mellan läget för första växeln och tredje växeln, på den klacken fastnade spaken.

Minns inte om det var nån växel i men jag rullade i alla fall in till vägkanten och fick rycka ordentligt med bägge händerna för att då loss spaken. Sen gick det bra att köra igen.

Vid det tillfället hade jag locost-varianten av quickshift (uppflyttad kula) och extremt kort spak, jag hade knoppen gängad på delen direkt under gummifjädermojängen.

Nu har jag plockat bort quickshiften och har knoppen gängad några centimeter ovanför gummifjädermojängen.

Spaken har inte fastnat igen men jag känner ändå samma tendenser till svårighet att få i trean (ibland).

Vad kan detta bero på? Är det nån lätt utbytbar del som kan vara orsaken eller är det enklare att köpa en ny låda på skroten?

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Lyft av locket o kika. Det är nog lite slitet på växelföraren. Inget allvarligt i sig med troligen är det lite nerslitet och om man kan lägga på material så är det ok.Men öppnar du så ser du du säkert vad felet är.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...