Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Har under fler år varit sugen på att bygga en egen bil. Följer dagligen aktiviteten här på forumet.

Eftersom jag inte har kunskapen att bygga helt från grunden är jag inne på något "enklare" att bygga. Sprang på Mev Exocet som bygger på MX-5.

Verkar vara ett "enklare" sätt att bygga på.

Den största frågan är dock om denna går att registrera i Sverige. Vad jag vet så finns det ingen som byggt något liknande i Sverige.

Naturligtvis kan jag kontakta en SFRO-person, men börjar här då kunskapen här är stor.

Om det nu är möjligt så finns det många bra donatorer i Tyskland för mkt lägre pris än i Sverige.

Det borde väl isf vara möjligt att plocka hem en bil därifrån utan att registrera den i Sverige?

Tacksam om någon kan bistå med lite svar.

MEV Exocet

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med kan man ju säga att den löper samma "risk" som de flesta andra kit, att det anses som en alltför komplett byggsats och därför inte räknas som amatörbyggt fordon. En rekommendation är därför att inte köpa "fully comprehensive kit" utan be att få stryka saker som;

alloy floor panels, alloy transmission tunnel, front & rear bulkheads, side panels, grille mesh, 4 wing mounts, nut & bolt pack, roll of brake pipe, roll of edge trim, p clips, self tappers & rivets, vinyl graphics set, colour choices: yellow, orange, black, white, red, light green, and mid blue

Då blir det mer du bygger själv och lättare att få det klassat som amatörbygge.

Själva konstruktionen är svår att bedöma på bild. Ramen är lite udda med en "hög" triangulerad "midja", svårt att se hur det hänger ihop i botten. Som vanligt är det klokt att köpa en obehandlad ram som kan kompletteras med trianguleringar om det behövs. Hjulupphängningarna kommer väl direkt från MX5 så det är ju en risk mindre, så att säga. Det är beprövade prylar som funkar bra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade byggmanualen nu och det finns några saker som jag reagerar på;

- ramen ser ut att ha bristande vridstyvhet, det måste man kolla närmare på. Även om Miatan har en "torque tube" eller vad man ska kalla det som följer med, så tycker jag det verkar finns utrymme för att förbättra ramen betydligt

- man rekommenderar spacers på 32 mm eller fälgar med ET15, det försämrar Miatans fina egenskaper i framvagnen med liten skrubbradie

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för inputen!

Verkar inte vara något vettigt kit att köpa om man vill "bara" vill skruva ihopa.

Finns det några vettigare kit som man kan köpa som är "plug-and-play?"

Link to comment
Share on other sites

Grejen är att kit som bara är att skruva ihop, räknas inte som amatörbyggt fordon i Sverige och då brukar det bli lite andra bekymmer med reggningen.

Dessutom är det ofta så att för kit som är gjorda för att bara skruvas ihop, så har man prioriterat enkelhet att bygga före prestanda och funktion. Det är inte alltid så, men ganska ofta.

Ett "normalt" kit som kräver en del handpåläggning klarar de flesta med hyfsat mekaniskt handlag att få ihop. Jag har svårt att säga om kittet ovan är bättre eller sämre än till exempel Westfield, Estfield, MK etc. - alla dessa kräver mer eller mindre anpassningar och justeringar. Jag har ännu inte sett något kit alls, från någon tillverkare, nånstans, som är riktigt bra (med svenska mått mätt) "out of the box"...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Frena: --- "plug-and-play?" ---- Det är nog så att det enda plug and play som finns är de bilar som redan har regplåtar.

Vad menar du egentligen med "plug and play". Maxi är som sagt regplåtar, midi ..? mini .. ?

--- Eftersom jag inte har kunskapen att bygga helt från grunden är jag inne på något "enklare" att bygga --- Vem har sagt att du inte har kunskaper? Kunskaper är något som man tar till sig. Vilka på forumet kunde allt från första början. Rätt få tror jag. Definitivt inte jag. Man lär sig. Vill du lära dig?

Frågor som:

- har du tillgång till utrymme, verkstad, garage

- kan du svetsa något, har du någon kompis som kan

- har du skruvat med bilar eller annat tidigare

- har du kompisar som skruvat bilar?

Så kan listan fortsätt ett bra tag. Tror du skall fundera kring exakt vad du vill och vilket mål du har. Sedan ställer du dig frågan-- Kan jag nå målet och vad krävs av dig för att nå målet?

När du gått igenom frågorna och klarat av att svara på dem. (Det är tuffa frågor i all sin enkelhet). Då tror jag du vet vilken väg du skall / kan / vill gå.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Missade att det kommit svar.

I min värld trodde jag och hoppades att vissa kit gick att i stort sett "bara" skruva ihopa, men förstår att det inte är så.

Efter att ha haft två motorcyklar och en beach buggy har jag varit sugen på en sjua. Då Rikard Larsson och jag jobbade tillsammans för några år sedan när han började på sitt bygge blev suget ännu större. Kunskaper känns väl som det största hindret, men som Cealm säger, man tar till sig detta under byggets gång. Däremot tror jag att mitt tålamod är för dåligt ;)

Har kommit fram till att det bästa nog är att köpa ett nästan färdigt bygge som genomgått SFRO 1 & 2, även om dessa är personliga så får man ändå en kvalitetsstämpel. Alterantivet är att köpa en färdig, köra med den ett tag och lära sig mer. Därefter kanske uppgradera den eller köpa ett halvfärdigt bygge.

Vi får se vad hösten bjuder på....dyker det upp något lämpligt och jag bestämt mig så kanske jag slår till.

Tusen tack för alla svar och synpunkter!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tittar fortfarande runt efter kit.

Om man bortser från vridstyveheten, som man kan förbättra genom att man kan öka på trianguleringen, är det tillåtet att använda i princip alla delar från MX-5an? Dvs tank, rattstång, bränslesystem osv.

Det blir ju i princp samma sak som med gamla Beach Buggys.

Det känns ju tråkigt att beställa hem en ram och det sedan inte går att regga den.

Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen inga problem att använda mycket delar från en donatorbil, det viktiga är att man byggt och skaffat tillräckligt mycket delar själv.

Skillnaden mot buggy är att där använder man donatorbilens identitet också. Det blir alltså inte ett nytt fordon i det fallet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen inga problem att använda mycket delar från en donatorbil, det viktiga är att man byggt och skaffat tillräckligt mycket delar själv.

Skillnaden mot buggy är att där använder man donatorbilens identitet också. Det blir alltså inte ett nytt fordon i det fallet.

/Gustaf

OK, då är det inget problem således.

Hur bör jag gå vidare nu? Som jag skrev innan så är det ju surt att ta hem ett kit och sedan inte går att registrera det.

Tolkar jag allt rätt så känns det som en ren och skär bedömningsförmåga av besiktningsmannen. Det borde väl gå att få svart eller vitt på om man kan regga eller inte.

Tips på hur jag går vidare?

Link to comment
Share on other sites

Du går in på SFRO.com och väljer ut "din besiktningsman". Kontakta honom och beskriv vad du vill göra. Bedömningsfråga, jo visst är det så det är en bedömningsfråga mot de regler som gäller tex VVFS 2003:22 att sedan en TSFS kommer spelar inte så förskräckligt stor roll det är i grunden lika även om jag tycker TSFS-en är lite rörigare än VVFS-en.

Med det som start borde du inte stå med oanvändbara delar, du borde antingen kunna bygga eller få vid handen att förslaget inte är genomförbart med nuvarande regler. Då är det som högst "planerningstid" som ligger i potten och kan förloras inte pengar.

Link to comment
Share on other sites

Du går in på SFRO.com och väljer ut "din besiktningsman". Kontakta honom och beskriv vad du vill göra. Bedömningsfråga, jo visst är det så det är en bedömningsfråga mot de regler som gäller tex VVFS 2003:22 att sedan en TSFS kommer spelar inte så förskräckligt stor roll det är i grunden lika även om jag tycker TSFS-en är lite rörigare än VVFS-en.

Med det som start borde du inte stå med oanvändbara delar, du borde antingen kunna bygga eller få vid handen att förslaget inte är genomförbart med nuvarande regler. Då är det som högst "planerningstid" som ligger i potten och kan förloras inte pengar.

Har kontaktat en nu. Filips rocket har ju blivit godkänd i Sverige och även en Tr1ke, som båda tillverkas av MEV. Bådar gott för Exocet. Lite mer rör kan man ju svetsa dit om det skulle vara så att den inte anses som tillräckligt stabil.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att förtydliga, det är inte SFRO som bedömer bilarna som "byggsatsfordon" eller inte, vi har en ganska avspänd inställning egentligen, de tär snarare besiktningsorganen och Transportstyrelsen som är "griniga". Därför försöker vi vara tydliga med att riskerna finns. Tyvärr är det ju i praktiken omöjligt att få förhandsbesked från dem...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bara för att förtydliga, det är inte SFRO som bedömer bilarna som "byggsatsfordon" eller inte, vi har en ganska avspänd inställning egentligen, de tär snarare besiktningsorganen och Transportstyrelsen som är "griniga". Därför försöker vi vara tydliga med att riskerna finns. Tyvärr är det ju i praktiken omöjligt att få förhandsbesked från dem...

Gustaf

Nä, det är jag med på, men om man köper en ram från ett ställe och tar resten från donatorn är ju detta inte någon problematik. Problemet är väl snarare ramens konstruktion.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...