Jump to content

Udda gänga


gka

Recommended Posts

Hej

Jag har ett insug med två hål som behöver pluggas. En plugg följde med, en saknas. Fick tag på M16x1,5 pluggar, men de är liiite för stora för att passa.

Diameter på pluggens gänga är 15,5mm. Stigningen är så vitt jag kan se 1,5mm eller väldigt nära.

Nån som vet vad det kan vara före en filur? Det kan hjälpa att veta vad man ska ha när man är ute letar, annars har jag ju en plugg att visa upp..

Edit: Hittat en bild på boven. Nummer fyra på bilden

http://www.mossmotors.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=28996

Går inte att beställa givetvis :-P

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Alla Engelsmän äldre har tumgänga och 5/8 unf är det troligtvis om det suttit banjo eller likn.där. Är det konisk gänga så är det nån rörgänga/gasgänga

Link to comment
Share on other sites

Ytterdiameter på 15,85mm stämmer inte riktigt med den plugg jag har, men jag kan ju ha mätt galet. Om en M16 är exakt 16 mm så kan 5/8 mycket väl stämma.

Link to comment
Share on other sites

Det är troligen inte BSP

G3/8" har ytterdiameter 16,5 och G1/4" 12,85 mm

(Det går inte räkna om gänga till diameter som med UNF, 5/8 BSP borras med 21 mm så den blir nog lite svår att få i ditt insug ;) )

Ta med pluggen till en hydraulik firma, de kanske kan hjälpa dig även om det inte är vanligt med 5/8 UNF i dn branschen heller.

Link to comment
Share on other sites

Annars kan du ju gänga om hålet. M16 lär ju gå ganska lätt och då är det bara att ta en vanlig bult sen.

Jula har M16 gängtappar för en hundring.

Lär inte bli lätt å hitta fingängad M16 på Jula :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Här är ett par bilder på M16 vs min plugg. M16 är den längre av dem.

Jag tycker inte att min ser konisk ut iaf. Mäter jag tvärs över gängorna så får jag M16 till 15,7 och den andra till 15,5.

M16-pluggen fick jag faktiskt tag i på hydraulavdelningen på Battsam här i stan, det var det närmaste de hittade. Men jag får göra ny en räd i affärerna och kolla 5/8 och rörgängor och se vad som kommer upp. I värsta fall blir det att gänga upp hålen till 1900-talet... :)

post-12-0-20735000-1337801888_thumb.jpg

post-12-0-13016900-1337801897_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag fick motivation till att analysera bilderna och försöka ta reda på gängor per tum (TPI).

På de olika bilderna fick jag fram TPI till 13,44 och 14,11. Den närmaste gängstigningen på 5/8 är British Standard Fine (BSF) med 14. UNF har stigning 18 och BSP finns inte i den dimensionen. Källa SFROs nya bygghandbok :)

Hoppas det kan hjälpa till!

Link to comment
Share on other sites

Det är 5/8 UNF, som flera av er var inne på. Jag fick tag i en bult som passar sånär som på att gängan inte går riktigt hela vägen upp till skallen. Men ett par extra brickor och gängtejp så ska det väl funka.

Har även hittat var man kan köpa riktiga pluggar. Dock kostar frakten mer än pluggarna, så jag måste komma på nåt mer jag behöver innan jag beställer. :)

http://www.sucarb.co.uk/ProductDetail.aspx?id=30431

Link to comment
Share on other sites

Nej, den passar nog i gängan också men jag vet inte om den skulle funka iom att den existerande pluggen tätar med huvudet. Den du hittade verkar som den är avsedd att täta mot botten av hålet. Det är egentligen ett MGB insug jag ska ha den till, inte Mini.

Det är kortat för att passa a-motorn.

Link to comment
Share on other sites

Aha så hålet är likastort hela vägen? och inte ett litet hål i änden?

Kan du gänga den bulten du fått ända in och använda den?

Jag tror kompisen kan ha gängsnitt för det. jag har en del snitt men jag tror inte jag har den gängan. Du kan lämna den till mig och är jag inte hemma så lägg i brevlådan så ska jag kolla på Måndag om jag kan gänga den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...