Jump to content

Mårups Hyper 8


Peter M

Recommended Posts

Fick nya tjänstebilen igår med en sån där handbroms-knapp-djävel :) Glömmer av den och rycker i luften i mittkonsollen....handbroms-parkeringar får man tydligen sluta med :(

Jag är glad att slippa en handbroms-spak-jävel för det innebär att min mittkonsoll är lätt att skruva av och det finns inget att slå armbågen i.

Link to comment
Share on other sites

Mycket imponerad av din handbromslösning. Perfekt kombo av elektronik och mekanik. Och härligt att det fungerade utan ombyggnad.

Är själv väldigt nöjd med min lösning. Handbromsspaken stående bredvid växelspaken. Säkert skitfult enligt vissa, ganska rejsigt enigt mig. Men det är skönt med slätt armbågsstöd.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=111250

Link to comment
Share on other sites

Mycket imponerad av din handbromslösning. Perfekt kombo av elektronik och mekanik. Och härligt att det fungerade utan ombyggnad.

Är själv väldigt nöjd med min lösning. Handbromsspaken stående bredvid växelspaken. Säkert skitfult enligt vissa, ganska rejsigt enigt mig. Men det är skönt med slätt armbågsstöd.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=111250

Det gäller att inte rycka till i fel spak när man ska kasta i fyran. :P

Link to comment
Share on other sites

Jag är glad att slippa en handbroms-spak-jävel för det innebär att min mittkonsoll är lätt att skruva av och det finns inget att slå armbågen i.

Men..... vad VÄGER den jämfört med en spak?? ? ;) :D :D :D

Skämt åsido, känns som en riktigt snygg lösning, men det är ju den nivån hela bilen ligger på :)

Link to comment
Share on other sites

Ska skaffa en engelsk axel senare och smacka på mina Wilwood-ok.

Är du på jakt efter en engelsk axel har jag en banjo med drivaxlar liggandes från en cortina.

Link to comment
Share on other sites

Men..... vad VÄGER den jämfört med en spak?? ? ;) :D :D :D

Skämt åsido, känns som en riktigt snygg lösning, men det är ju den nivån hela bilen ligger på :)

Motorn väger 500 gram så den är minsann lättare än en spak. Så det så.

Pilutta dej. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Känns lite dumt att "kränga" delar i din byggtråd men här har du en länk till bilder på banjo med drivaxlar

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9954&pid=111428&st=0entry111428

Jag tar bort inlägget om du tycker att det är opassande..

Förövrigt tycker jag ditt bygge är riktigt läckert. :banana:

Link to comment
Share on other sites

Känns lite dumt att "kränga" delar i din byggtråd men här har du en länk till bilder på banjo med drivaxlar

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9954&pid=111428&st=0entry111428

Jag tar bort inlägget om du tycker att det är opassande..

Förövrigt tycker jag ditt bygge är riktigt läckert. :banana:

Om den inte har feta gravrost-porer är jag väldigt intresserad.

Ska ändå köpa en alu-nos och en diffbroms, så det är bara hus och drivaxlar jag behöver. Samt kanske en pinjong och ett kronhjul. 3.62 i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Om den inte har feta gravrost-porer är jag väldigt intresserad.

Ska ändå köpa en alu-nos och en diffbroms, så det är bara hus och drivaxlar jag behöver. Samt kanske en pinjong och ett kronhjul. 3.62 i så fall.

Om den inte har feta gravrost-porer är jag väldigt intresserad.

Ska ändå köpa en alu-nos och en diffbroms, så det är bara hus och drivaxlar jag behöver. Samt kanske en pinjong och ett kronhjul. 3.62 i så fall.

Elwa-Motors i Sthlm. brukar ha Banjoaxlar på lager. http://www.elwamotors.com/

0

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ingen guru på engelska axlar men jag har för mig att det finns följande utväxlingar som är användbara i 7-derivat:

3,54:1 3,77:1 3,89:1 sedan finns det över 4.0 osv men då börjar det nog bli surrigt.

Jag har tyvärr inga extra utväxlingar än de som är till mina två klumpar ( med tillhörande diffbromsar :prop: ).

Jag kan kolla över axeln å se hur pass anfrätt den är av rost. Jag kan ta närmare bilder på den om du vill å maila till dig.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Coolt bygge med en massa "nytänk" den blir nog snabb som bara den....

BTW ! de va trevligt sist,hälsa robban mdf :racesmile:

/micke

Link to comment
Share on other sites

Här kommer jag som värsta party-pajjaren... Ser att dina länkhuvuden i framvagnen sitter monterade med bulten horisontellt. De lär ju tyvärr inte få så långt liv på det sättet. Vad säger SFRO dessutom? :P I övrigt måste jag säga att sådan finish lär inte vi orka med på vårt bygge, farsan och jag. Det har vi alldeles för lite tålamod för. ;) Snyggt blir det hur som helst. Du kör stummonterad motor. Ska bli intressant att ta dina erfarenheter av detta med en standardmotor. Lurar själv på stummonterat.

Link to comment
Share on other sites

Förklara vad du menar med bulten horisontellt Peter L, hur skulle man annars göra? så sitter det på min clubman och det håller förvånandsvärt bra på min, och på alla andra clubmanbilar.

Edited by Robban1
Link to comment
Share on other sites

Här kommer jag som värsta party-pajjaren... Ser att dina länkhuvuden i framvagnen sitter monterade med bulten horisontellt. De lär ju tyvärr inte få så långt liv på det sättet.

Ja, just det ja. Jag förstår exakt vad du inte menar. :huh:

Vad menar du? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Med vertikal skruv slipper du axiella krafter på kulan vid bromsning vilket är gynnsamt ur hållfasthetssynpunkt. Dock kräver det att man har länkhuvuden som klarar fjädringsrörelsen utan att bottna. Min förra bil hade länklager monterade som dina fast med gummitutor. Skvätte man i lite fett nån gång om året så håller dom väldigt bra. Den bilen har gått över 1500 mil nu och kommer sannolikt greja en god bit till innan det är dags att byta. Det var en BEC, vägde a 500kg och hade SKFs M12 länkhuvuden. Vill man ha riktigt lång livslängd ska man inte ge sig på länkhuvuden över huvudtaget utan köra med gummibussningar.

post-793-0-13390100-1331393828_thumb.jpg

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Med vertikal skruv slipper du axiella krafter på kulan vid bromsning vilket är gynnsamt ur hållfasthetssynpunkt. Dock kräver det att man har länkhuvuden som klarar fjädringsrörelsen utan att bottna. Min förra bil hade länklager monterade som dina fast med gummitutor. Skvätte man i lite fett nån gång om året så håller dom väldigt bra. Den bilen har gått över 1500 mil nu och kommer sannolikt greja en god bit till innan det är dags att byta. Det var en BEC, vägde a 500kg och hade SKFs M12 länkhuvuden. Vill man ha riktigt lång livslängd ska man inte ge sig på länkhuvuden över huvudtaget utan köra med gummibussningar.

post-793-0-13390100-1331393828_thumb.jpg

Mina uniballs klarar 11 tons belastning och har därför större säkerhetsmarginal än vad som krävs för en normal personhiss.

Tycker därför hela frågeställningen är fullständigt ointressant.

Tror du att all kraft vid inbromsning tas upp axiellt i inre infästningen på en A-arm så är jag den förste att beklaga.

Att prata om "livslängd" på en tävlingsbil känns inte riktigt genomtänkt.

:doh:

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar.
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Förmodar att de är mig du tänker på eller ?

Låt oss bli seriösa ! Du skrev att de är en "tävlings bil" va e de för tävlingar du tänker köra ?

Hoppas att detta inlägg inte "skitar ner din biltråd"

Link to comment
Share on other sites

Tänker inte på någon särskild; Bara en allmän reflektion. Det är fritt fram att ta åt sig eller att inte göra det.

Tänkte köra bilen i biltävlingar. Tror den passar bäst där. :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Mina bultar till länkhuvudena(!) sitter horisontellt och är mej veterligen aldrig bytta..... bilen byggdes 97 och hur långt den gått kan man ju bara gissa, men Peeter körde den ju hyggligt elakt på ringen och Kraniel var väl heller inte rädd för att smiska den lite....

Fast i ärlighetens namn så behöver dom bytas till denna säsongen ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Mina bultar till länkhuvudena(!) sitter horisontellt och är mej veterligen aldrig bytta..... bilen byggdes 97 och hur långt den gått kan man ju bara gissa, men Peeter körde den ju hyggligt elakt på ringen och Kraniel var väl heller inte rädd för att smiska den lite....

Fast i ärlighetens namn så behöver dom bytas till denna säsongen ;) :)

Faktum är att på 99% av alla Sevenliknande skapelser sitter skruven horisontellt genom uniballsen.

Har sett att Mallock satt de övre bärarmarnas uniballskruvar vertikalt, men det beror på minst tre faktorer:

1. Det finns ett lämpligt rör att fästa i.

2. Fjädringsrörelsen i en Clubman är minimal. (Ground Effect-bil.)

3. Det är en SJUKT klen uniball. (För att spara vikt.)

Vi övriga dödliga kör med det som alltid funkar och är praktiskt.

Efter några år blir även de bästa och dyraste uniballarna slitna. Då köper man nya.

Har man inte råd med det kanske man ska börja spela golf eller nåt annat som är nästan gratis. :prop:

Link to comment
Share on other sites

På Westfield har man uniballs med horisontella bultar och jag har dammskydd men efter ca 200 mil skall jag nu byta nummer 2 (den första byttes innan SFRO2) Så kvalitet spelar nog roll och Westfield tycker nog inte det var så viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Ganska säker på att Peter L:s inlägg om riktning på bulten var skrivet i all välmening, synd att det blev lite dålig stämning p.g.a. det. Faktum är att folk slitit ut dyra uniballs oförskämt snabbt trots kraftiga överdimensioneringar. Detta såklart beroende på dålig kvalitet (trots högt pris). Om de hade hållt bättre på andra hållet är inte säkert, men troligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kollar på din upphängning av bakaxel(panhard/wattlänk eller vad det nu kallas)

fler bilder och en förklaring

Lars

Heter "Mumford Link" och går utmärkt att googla, vilket även ger en lista på massor av fina bilder.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Såg du någon fördel med att använda en Mumford Link istället för ett panhardstag/wattlänk ?

Förmodar att det har med rollcenter att göra eller?

Mumford Link känns lite jobbigare att ställa in blink.gif men kanske är lättare i praktikensmile.gif

mvh

Edited by tobbeflyer
Link to comment
Share on other sites

Snyggt! Tänk på att stå utomhus när du startar upp, mina bandage rök nåt djävulskt, knappast hälsosamt.

Jag tycker det luktar gott. :prop:

Skämt åsido så kommer värmefärgen som finns under att lukta värre. Fick utrymma garaget sist jag använde den färgen. (Auto-K) å andra sidan satt den kvar och höll sig fräsch i flera år.

Har svarvat bussningar till de stora hålen i grenrörsflänsen och slutmonterat (hoppas jag) grenröret.

Lämnade fyra tiondelars spel mellan bussningarna och hålen i flänsen efter att ha räknat ut värmeutvidgningen.

Original sitter det teflonbussningar som också ska tillåta rörelser.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag gillar alla byggbilder i den här tråden.....man kan ju få mindervärdeskomplex för mindre ;) :D

He he,

Nästa projekt får väl bli en inomhusbana så jag slipper ta ut den. Tänk om den blir dammig. :o

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...