Jump to content

Jörgen Granberg

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    54
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Jörgen Granberg last won the day on April 20 2019

Jörgen Granberg had the most liked content!

Community Reputation

54 Excellent

About Jörgen Granberg

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jörgen Granberg
  • Ort
    Umeå
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

374 profile views
  1. I förebyggande syfte har tändlåskontakten ersatts med en ny. Inte en helt ovanlig felkälla på en SAAB 9000 som fått donera rattstången till den här sjuan. Inte blivit någon mer körning här. Regn, låga temperaturer och några minusgrader på nätterna har gjort att sjuan fått stå. Förhoppningsvis blir det mer körning kommande veckor.
  2. https://www.ebay.co.uk/itm/Round-Motorcycle-Indicator-Turn-Signal-Light-Amber-Lamp-Universal-Black-Lens-LED/123051415097?epid=4017408354&hash=item1ca66f9639:g:z3wAAOSwzwxav5-j Har en e-märkning men inte korrekt för att vara godkända.
  3. Det har blivit 3-4 kortare svängar i år. En till jobbet för att göra en hjulinställning. Passade på att balansera om framhjulen. Fortfarande långt ifrån varmt i mina trakter. En sväng gjordes till besiktningen. Godkänt resultat och även besiktningsbefriad i framtiden. Egentligen är jag emot att fordonet ska vara besiktningsbefriat då jag gärna ser att fler ögon tittar till våra fordon. Det känns helt enkelt trafiksäkrare. Enda anledningen till att jag fixade besiktningsbefrielse var att slippa stå inför att besikta direkt vid årets första tur då bilen varit i dvala. Här uppe kan det vara snö i april och att då behöva besikta en sån här bil kan bli svårt. Trots befrielsen kommer den här sjuan besiktas minst varje år framöver men utan det sedvanliga protokollet.
  4. Hej, För er som missat så finns en serie som heter Ant Anstead Master Mechanic. Han bygger en Alfa romeo 158 "replika/hyllning" från grunden. Tycker den var sevärd. Finns på motortrend men även andra sidor på den stora webben. Serie på 12 avsnitt á ~25min MVH
  5. Jag har testat detta tidigare då jag hade problem med tempmätaren på en 9000 2,0ltt. Den ändrar ohm ganska mycket beroende på temperatur. Om jag inte minns fel så ändrades utslaget från typ 2300ohm när den var kall ner till typ 100ohm när den blivit riktigt varm. Använder du mätarhuset från 9000? Om du gör det så är det inte ovanligt med dåliga lödningar på baksidan av tempmätaren som kan resultera i död mätare eller hängande nål.
  6. https://www.ebay.com/itm/2x1200M-6-Riders-Bluetooth-Motorcycle-Helmet-Interphone-Intercom-Headset-EU-Y3V9/324035810779?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 Här beställde jag min. Fick levererat på 10 dagar. Kvalitén känns faktiskt väldigt bra på knapparna osv. Det återstår att se hur det fungerar när man kör men jag har provat att ansluta till blåtand och ringa utan bekymmer. Jag slapp dessutom tull. Vet inte om det var bara tur eller om det beror på att de skickar via någon svensk firma för jag fick svenskt kollinr på sändningen direkt från kina.
  7. https://www.ebay.co.uk/itm/323777340394 Det här är annonsen för ett likadant cover som jag köpte. Men som jag skrev tidigare så passar det inte min klockrent.
  8. Inte så mycket nytt men unnade mig två stycken intercoms så det ska gå att prata med passageraren under längre resor. Har försökt läsa på lite om den här modellen på andra forum och jag har sett några positiva recensioner så jag hoppas att det ska bli bra.
  9. Länge sedan det hände någonting här. Men dags för lite översyn nu när det är vinter. Började med ett oljebyte. Förutom det så har de större spridarna (630cc) monterats med programvara anpassad för det. Passade på att ändra lite parametrar i programvaran så det blir spännande att se till våren om det lirar fullt ut på en gång eller om det behöver korrigeras. Jag har haft lite strul med att tutan tjuvtutat några gånger ibland. I slutet av säsongen blev det mer frekvent så jag kopplade bort tutan så jag kunde köra säsongen ut. Nu var det dags att börja felsöka problemet. Efter tips från Christer så riktades felsökningen mycket kring rattstången/rattnavet. Där gjorden den här mindre bra upptäckten. Blev att beställa ett nytt rattnav direkt. Nya rattnavet från Luisi. Jag passade på montera en extra pinne på rattnavet för att göra så blinkersåtgången blir tidigare. Har fungerat bra när man svängt åt vänster men bara när man svängt skarpt åt höger. Det nya rattnavets släpkontakter verkar på köpet ha fixat problemet med tutan då jag nu inte kan framkalla bekymret genom att ratta inne i garaget. Återstår att se om det stämmer till sommaren. Allting återmonterat men med stor risk att ratten är lite sned. Får undersöka sen om jag måste flytta något hack på splinsen.
  10. Jag har en ny polokylare i alu som aldrig varit monterad. Hojta om det är intressant.
  11. Märker bara av pumpen när jag vrider på tändningen. Vilket jag tycker är bra för då vet jag att den fungerar.
  12. Bultcirkeln kan variera. Det beror på vilken bil som fått agera donator och hur byggaren tänkt.
  13. Nu är äntligen säsongen här och Sjuan har blivit rastat nästan ett tiotal gånger. För två veckor sedan körde jag till jobbet i -2 grader för att få till en hjulinställning innan däcksäsongen börjar, det var hyfsat kallt. Jag jobbar numera på en däckfirma så hjulinställningar är inget bekymmer. Min kollega med 20 års erfarenhet av hjulinställningar, rallybilar och custombyggda fordon talade väldigt varmt om kvalitén på detta bygge. Bakvagnen stod helt sprikrak men vi korrigerade lite i framvagnen. Märks dock ingen större skillnad efter vanlig landsväg. Det har varit en väldigt turbulent vår med byte av arbete, en grabb som haft det jobbigt i skolan och en sambo/kartläsare som valt att flytta. Hon tyckte det var roligare att åka på en häst istället för i en sjua 🙄 Vi är fortsatt väldigt goda vänner så det är inga problem men det är alltid tråkigt att gå igenom en separation. Nu får jag leta mig efter en ny kartläsare. Dock med de nya stolarna från Lusomotors som är ganska tighta så ställs det lite krav viktmässigt. Hon bör inte väga mer än 75kg om hon ska sitta bekvämt 😂 Idag var jag ute och fotade lite. Håll till godo med en bildbomb. Sist men inte minst vill jag än en gång tacka Christer J för att han lät mig köpa detta underbara bygge. Jag har svårt att tro att man kan ha så mycket roligare på fyra hjul än det är med den här.
  14. Äntligen så kom det ett stort paket. Beställdes kring jul och levererades den 13e februari så det tog ett tag. Nya stolar från LusoMotors. Specialbeställda med svart vaddering och mörkgråa sömmar för att matcha bilen. Förarstolen är här monterad och man kan jämföra med passagerarstolen som är den gamla. Den nya stolen är lägre och smalare. Nya stolarna beställdes för att de fräscha till med nytt men framförallt för att få slät baksida på stolstyggen och lite snygg vaddering i stolen. Får se om jag måste borra hål i sittytan likt det var gjort på gamla stolarna så vattnet rinner iväg om det råkar regna på mig i sommar. Släta och förstärkta baksidan. Båda stolarna på plats och jag är nöjd. Det var kanske aningen smala men det går bra för mig som är 176cm, 75-80kg. Väger man 100 pannor ska man undvika åtminstone den här modellen från LusoMotors. Sista månaden har tyvärr varit riktigt stökig privat så tror inte det blir gjort så mycket mer gjort med sjuan innan säsongen drar igång.
  15. Härligt! Hur upplevdes körbarheten?
×
×
  • Create New...