Jump to content

Jörgen Granberg

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Jörgen Granberg last won the day on August 20

Jörgen Granberg had the most liked content!

Community Reputation

15 Good

About Jörgen Granberg

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jörgen Granberg
  • Ort
    Umeå
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

104 profile views
  1. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Tack, det bekräftade vad jag misstänkte. Då blir det enklast att testa att köpa Standox nästa gång. Den jag brukar köpa lack hos har det fabrikatet också. Idag har jag våtslipat, polerat och återmonterat skärmarna. Därefter städade jag garaget lite snabbt. Skönt att få tillbaka ordningen. Näst på tur står en grundlig polering av resten av sjuan. Det blir minst två steg plus lackskydd.
  2. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Lupus det återstår att se. Vädret här uppe är sedan länge förbi så det går bara att testa inne i garaget. Tror inte det är någon större aha-upplevelse gentemot att vara utan. Gjorde nog störst skillnad estetiskt.
  3. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Dags för en kort uppdatering. Det har tyvärr inte gått framåt riktigt så fort som jag önskar. Oerhört mycket att göra på jobbet och en jobbresa till Kina har gjort att Super Seven har fått stå tillbaka ett tag. Dämpningen under huven såg lite trött ut. Renskrapat och redo för något nytt. Det var riktigt drygt att få bort det gamla dämpmaterialet och klistret. Fyndade lite dämpmatta som sitter monterad på insidan av huven på en hjullastare. En klar chansning om hur den kommer hålla då frigången till Saabmotorn inte är så stor. Får se till våren hur den klarar sig, annars byter jag till en tunnare dämpmatta i annat material. Den här biten var gratis så värd ett försök. Dags att lacka skärm nummer två. Den här var även den hyfsat blästrad. Testade med en något mörkare grundfärg under baslacken för att se om jag kunde komma närmare i nyans. Det blev bättre men inte riktigt bra. Det är ju som tusan att man är lite för pedant så jag inte bara accepterar det. Därav nästa bild... Två nerslipade skärmar och en rejält mörk grundfärg under. På med ny lack. Nu blev det klart bättre men tyvärr inte perfekt. Även han som håller i sprutan verkar bli bättre för varje lackning 🙂 Ska ta ett snack med min leverantör av färg om jag kan få en färg som är bruten med ändrad spec från Lotus B88 Gun metal. Det är kanske inte så lätt att se på en bild men skärmen till vänster är inte omlackad och den högra är nyss lackad. Man kan se att det är något för mycket rött i den högra skärmen och kanske skulle kunnat vara lite mer grönt/gult istället!?.. Låter lackexperten kolla på mina bilder innan jag köper mer färg nästa gång. Det är okej för stunden nu i varje fall. Ska våtslipa med 2500 papper och sen polera skärmarna i tre steg så blir resultatet bli riktigt bra. Behöver bara lite mer garagetid...
  4. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Externa batteripoler monterade. Underlättar om man skulle behöva starthjälp eller när batteriet ska laddas. Har haft igång ett litet syprojekt men blev inte riktigt nöjd så det är lagt på is tills senare. Inte hänt så mycket mer de sista veckorna, varit på tok för mycket på jobbet så orken har inte funnits när det blivit sena kvällar. Men jag hoppas att jag snart ska få möjlighet att pyssla på i garaget. Höll på att glömma att jag sytt ihop en form av kudde så barnens bilstol äntligen gick att montera. Det blev första provturen för barnen vilket även var säsongens sista tur med bilen. Det var uppskattat.
  5. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Tack för tipsen. Jag räknade ut att 350mm skulle bli bussratt så jag koncentrerade mig på att optimera millimetrar vad gäller stolsvinkel och att sätesskenorna skulle gå så tajt som möjligt på fyrkantsröret utan att ta i. På det sättet lyckades jag köpa mig en aningens bättre vinkel på stolen och nu är sikten av hastighetsmätaren okej igen (inte optimal men helt okej). Eventuellt har jag också löst problemet med tempgivarnålen som visade lite fel, återstår att testa lite mer för att säkerställa att den visar rätt vid alla temperaturer. Jag har också passat på att göra en tur på 22 mil. Gick utan bekymmer, förutom att det var lite kallt på hemresan sent på kvällen. Har lite planer kvar men ska ligga lite lågt i ett par dagar innan jag tar tag i något mer. Planerna består bland annat av att den andra bakskärmen ska lackas och att montera externa batteripoler som underlättar att ladda batteriet eller få starthjälp.
  6. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    https://www.carbuildersolutions.com/uk/black-seat-runners-twin-lock-300mm-width Skenorna. https://www.ebay.co.uk/itm/Round-Motorcycle-Indicator-Turn-Signal-Light-Amber-Lamp-Universal-Black-Lens-LED/123051415097?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 Blinkers från Kina. Vad har ni andra för storlek på ratten i era sjuor? Tänkte på en 350mm med platt botten. Den blir 320mm mätt mot platta delen. Med 320mm och rund är det inga som helst problem idag att kliva i och ur utan snap-off. Mest rädd att den blir gigantisk till proportion till den lilla bilen och sittbrunnen.
  7. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Lite delar har kommit hem och jag måste börja säga att jag blev riktigt besviken på den nya ratten. Enligt säljarens bilder såg den riktigt bra ut men när den kom hem så var den full i skavanker trots att den var ny. Fick dessutom en tuta på där det stod Nissan, vilket jag snabbt avlägsnade. Finishen i övrigt liknande inte alls bilderna. Ratten sitter där men den blir nog inte så långvarig. Återkommer mer kring det lite längre ner. Nya blinkers fram. Före. De något klumpiga framblinker som använts vid besiktningar. Efter. Jag blev riktigt nöjd med de nya. Blinkar orange/gult samtidigt som de inte sticker ut där de sitter. Borde också orsaka mindre luftmotstånd, även om det är det lilla. Fick hem skenorna till förarstolen. Med dubbel låsning. Monterade skenorna och kan nu faktiskt skjuta sätet någon centimeter längre bak än tidigare och så klart en bra bit framåt. Då var det ju det här med ratten kvar... Eftersom skenorna bygger 25mm på höjden så fick det följden att jag nu inte längre ser 80-140km/h på hastighetsmätaren utan att sjunka ner i sätet och typ ducka. Funderingen går därför kring att byta ratten på 320mm till en på 350mm. Det skapar ju dock en del problem även det. Det skulle bli svårare att kliva i och ur med en större ratt. Det skulle dessutom finnas en risk att ratten ser på tok för stor ut i förhållande till bilen. Här får ni gärna komma med tips och förslag. Jag kollar lite på en ratt med platt botten. Den är 350mm vilket skulle göra att jag förmodligen kan se instrumenteringen som vanligt igen samtidigt som den är platt nertill och då borde göra att det är oförändrat svårt att kliva i och ur. Frågan är bara om jag tänker rätt eller om en ratt på 350mm med platt botten riskerar att se gigantisk ut i en sjua.... 🙄
  8. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    En liten uppdatering med ett par framsteg. När jag hade loss passagerarstolen så passade jag som sagt på att lacka upp baksidan. Ingen jättestor skillnad men det ser trevligare ut. Lackade rattnavet mörkare så det ska passa bättre med nya ratten som snart ska monteras och för att passa bättre in med rattkåpan jag lackade mattsvart. Bestämde mig förra helgen att ta loss den skärm som var mest blästrad och snabbt lacka om den. Tji fick jag. Allt klart och började spruta på ny färg. Fick problem med reaktion när lacken lades på. Snygga krakeleringar uppstod. Visade sig vara spacklets fel. Fick börja om från plåtrent. Eländet var inte slut där, när jag våtslipar skärmen så tappar jag mobilen i vattnet vilket gjorde att den inte ville vara med något mer. Gick inte som väntat med andra ord. Hade varit billigare att betala en lackerare 🙄 Till sist så blev skärmen klar, men det tog typ en vecka istället för en dryg dag. Inga skavanker och helt klart den bästa panel jag lackat hittills. Färgmatchingen är OK. Skärmen är en aning ljusare vilket mest troligt beror på att jag eventuellt har en ljusare grundfärg under. Nyansskillnaden är dock ingenting som kommer synas. Skärmen på andra sidan är mindre blästrad tack vare avgassystemet men den behöver också lackas om. Planerat att ske om någon vecka.
  9. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Då har jag fortsatt varit och försökt förbättra på lite småpunkter. Mycket så smått så det tråkar nog bara ut de som läser. Men några exempel av vad jag pysslat med följer nedan. Den här listen hade sett sina bästa dagar. Blev bra med en ny. Jag har även bytt och ändrat lite kring listerna vid bagageluckan. Nu håller det riktigt tätt, vilket det inte gjorde när jag körde högtryckstvätten förra veckan 😄 Lyktorna hade fått någon tråkig oxid på sig. Den vänstra lyktan på bilden jag har polerat. Polerade så klart upp även den högra. Små detaljer men helheltsintrycket blir bättre. Den här sjuan har en riktigt bra funktion med flip-front. Jag valde att måla skruvar och gångjärn i samma kulör som bilen så de inte skulle synas lika väl. Tyckte rattkåpan kändes lite trött. Fanns några repor och gillade inte den säckade ner på ena sidan. Fixade säckningen. Valde att lacka kåpan i mattsvart. Kommer bli en bra helhet senare. Jag är dock inte riktigt klar i det här området, ny ratt är på ingång och den kommer passa bra med kåpan. Fixade en tätning runt elektriska handbromsknappen. Samma tätning som spaken som normalt ska vara där. Den observante ser också en kantlist. Jag lovar, ska snart sluta med alla dessa lister 😉 Stolarna började se lite trötta ut så jag monterade ut passagerarstolen och tänkte polera upp ytan. Så här ser passagerarstolen ut nu efter två varv med polermedel. I samma veva tar jag och målar baksidan av stolen mattsvart. Baksidan av stolen är idag bara glasfiber och ser lite grådassig ut. Jag beställt glidskenor till förarstolen men inväntar skenorna innan jag polerar och målar baksidan på förarstolen.
  10. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    https://www.ebay.co.uk/itm/6M-U-type-Door-Rubber-Seal-Trim-Strip-Seal-Roll-for-Car-Motor-Truck-Van-UK/152992883483?hash=item239f16231b%3Ag%3A-ZQAAOSwRyda3GoK&_sacat=0&_nkw=rubber+u+trim+6m&_from=R40&rt=nc&_trksid=p2334524.m570.l1313.TR4.TRC1.A0.H0.Xrubber+u+trim+6m.TRS0 Exakt den där köpte jag. Den har en liten tejp på insidan på ena sidan så den fäster kanske lite bättre än de utan. Den passar inte på material tjockare än 3mm. Finns uppsjö av olika U-lister på ebay.co.uk om man söker på "rubber U trim"
  11. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Dags för en liten uppdatering. I helgen var jag med goda vänner på ett övergivet militärflygfält. Fyra stora landningsbanor och en del mindre sträckor runt om fanns tillgängligt. Tyvärr var den stora banan täckt med grus men de andra banorna var i bra skick och ganska fria från grus. Ett bra tillfälle att lära känna sin sjua. Märkte ganska stor skillnad på hur den beter sig om man sitter själv eller har en passagerare med sig när man försöker ta en konbana i högre hastighet. Hade Toyo 888 på och det var nästan för bra grepp. Stor skillnad från de nästan blanka Nankang NS-2R som jag åkt runt med på vägen. Med de däcken har det börjat spinna väldigt lätt. Körde dragrace mot en Suzuki GSR600 (lånad bild) och det var helt jämt upp till 150km/h. Efter det så stack sjuan ifrån. Likadant i båda racen. Jag provade också att köra Suzukin som snabbast vilket var kul. Summering en mycket rolig dag. Jag har hållit på att fixa en del med växelspaken. Här är en bild på hur den var innan jag började modda höjden. Den färdiga spaken. Något högre. Självklart fick Lupus rätt och slagen blev låånga bara för att jag höjde spaken några centimeter. Byggde därför om spaken på undersidan så nu är slagen något kortare än innan jag började modifiera och en bekvämare höjd på spaken. Väldigt nöjd. Men det tog sin tid. Sattes inte direkt några hastighetsrekord när det tog flera timmar innan det var klart 🙂 Fyra nya Nankang NS-2R blev monterade igår. Blir spännande att se hur fyra nya kommer greppa. Det här hålet har kapats upp efter det att fronten lackades för att öka genomflödet av luft. Tyvärr lämnade det en olackad kant. Har funderat på hur jag skulle snygga till det. För att fixa kanten ovan så hittade jag en väldigt liten kantlist som ser ut som ett U och har en lite klisterremsa inne i U-et. Tycker det blev snyggt och förhoppningsvis sitter den kvar i fartvinden. Ingen stor operation men jag tycker att helhetsintrycket blir mycket högre om man fixar några av den här typen av saker. Ett litet paket med lack har hittat hem. Tänker blåsa på ny färg bakskärmarna som är hårt utsatta för stenskott. Det blir att ta tag i det här en regnig vecka framöver eller i vinter. Till sist. En bild på min och sambons nya matchande hjälmar.
  12. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Planen är bara att höja den 3-4cm. Jag hoppas att det ska vara inom marginalen för att det inte ska kännas som väldigt långa slag. Skillnaden på 3-4cm skulle göra att man kan hålla i spaken som ett pistolgrepp om man önskar. Nu kan jag bara hålla i spaken "uppifrån" och det finns en liten klämrisk om man inte gör det. Jag ska titta på det det där med slaget närmare när jag öppnar upp. Se om jag begriper mig på konstruktionen 😄Tack för tipset.
  13. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Jag har inte riktigt tyckt om chromringarna runt baklysen. Mest eftersom det inte är något annat som är chrome på bilen. Funderade ganska länge på om det gick att göra någonting åt det. Jag lackade ringarna i Lotus B88 Gunmetal precis som bilen. Jag tycker att det här blev bra så jag låter det vara så här. I det här hålet har det suttit MC-blinkers. Jag provade att montera dessa men tycker att de lyser för lite. Vill gärna synas bra i trafiken. Jag dolde hålen med ett enkelt interiörclips från Saab 9000. Ser väldigt fabriksmässigt ut. Man kan se på den här bilden att den vanliga blinkersen är ganska stor och "orange". Jag testade att röktona blinkersen så den inte sticker ut lika mycket. Eventuellt ersätter jag den med en någon mellanstor pjäs senare för att minska luftmotståndet. Förutom detta så har jag fixat ett gummiskydd kring ett rör som kunde ligga och skallra om man hade otur. Jag har också passat på att köra en hel del och jag är väldigt nöjd med bilen. Så klart har det beställts lite grejor. Lite aluminium för att kunna höja växelspaken. Några nya gummilister som ska bytas där de blivit slitna. En ny startnyckel så jag har komplett uppsättning nycklar. Jag beställde även 4st nya Nankang NS-2R 225/45/17. Funderingar går kring att köpa externa batteriepoler som ska monteras då det idag är lite halvknepigt att komma åt batteriet om man behöver starthjälp. Tyvärr har jag inte hittat något bra att beställa än. Till helgen blir det en tur till ett flygfält med några vänner så då får jag möjlighet att testa sjuan lite mer.
  14. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Dags för en första uppdatering. Först och främst så får man inrikta sig på att bekanta sig med bilen från början. Tror att jag lyckats köra 15 mil hittills. Sambon har dock inte fått möjligheten att åka än och jag har tyvärr märkt att min barn inte kan åka i de skalade stolarna trots att jag ställer dit en kudde. Bältet hamnar fel mot deras hals så de får växa lite till innan de får provåka. Jag har gjort lite smågrejor som fyllt i lite stenskott och putsat lite där det behövts. Införskaffat regnponcho, hjälmar och packat ner en handduk i bagaget. Jag började med en ändring kring växelspaken som jag blev väldigt nöjd med. Jag vill dock höja spaken 3-4 cm så det är något jag ska kika på framöver. Lite värmetålig färg på avgassystemets första krök. Sitter kvar efter 5 mils körning så det kan vara en succé. Bilen hade vissa problem med överladdning när den köptes. Så det var dags att gnugga geniknölarna, sätta sig framför datorn och grotta ner sig i lite mjukvara efter att jag kollat så allting stod rätt till med hårdvaran. Magnetventilen visade rätt ohmtal men det skiljde sig i hur jag kunde blåsa i de tre anslutningarna så jag bytte den. Det blev något bättre men inte bra. Jag monterade tillbaka orignalspridarna och steg 3 som Christer skickat med mig. Fortfarande problem med överladd och fuel_cut. Så jag satte mig vid datorn och reglerade ner reg_kon_mat då jag misstänker att steg3-programvaran var avsedd för original glt på 0,45 bar och inte 0,7 som sitter monterad. Jag sänkte aggresiviteten på laddtryckskurvan för körbarheten och gav bilen en något större marginal innan fuel_cut skulle slå in. Nu presterar den ungefär som förväntat med steg 3. Gissar på ladd kring 1,3. Bara att trycka fullt och inte behöva oroa sig för att styrsystemet slår ifrån. Det enda man måste oroa sig för är att hinna vara beredd när bakhjulen börjar spinna ;)
  15. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Den här forumtråden är tänkt att handla om 7ul1us S7 byggd av Christer Johansson, Kopparberg. Numera ägd av Jörgen Granberg, Umeå. Jag är en saabfantast sen länge, saabskadad redan under uppväxten. För tillfället står det tre saabar på gården och nu även en Super Seven med saabmotor. Senaste två åren har jag spenderat mycket tid med att renovera och trimma en Saab 9000 A50. 2009-2014 Byggde Christer 7ul1us S7. I mitt tycke är det här en väldigt välbyggd Super Seven med smarta lösningar som går långt utöver enklast möjliga. Byggkvalitén är svårslagen. För mig började den här resan med att jag snöade in på att äga en Super Seven. Kravet har dock alltid varit att det ska sitta en turbomotor från Saab i sjuan. Detta gjorde att det inte fanns så många att välja på om man skulle köpa en färdig. Jag blev därför tidigt inställt till att bygga själv med hjälp av ett Westfield startkit. Jag var precis i startgroparna på att beställa ett startkit när jag såg att Christer skrev en kommentar på Facebook att han gick i tankarna på att eventuellt sälja. Eftersom jag var intresserade av en Super Seven med saabmotor så hade jag bra koll på vad Christers bil var och var inte sen på att kontakta honom för att se om jag kunde köpa den och spara mig 4 års byggtid. Efter lite betänketid så blev det bestämt och jag tog en släpkärra och åkte och hämtade sjuan. 130 mil tur och retur blev det innan den kom hem på gården. Det kommer inte bli några stora mekaniska ombyggnationer i den här forumtråden. Underhåll och små förbättringar där det är möjligt är vad den mestadels kommer handla om. Så här såg den ut första dagen i nya hemmet. [
×