Jump to content

Jörgen Granberg

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    41
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Jörgen Granberg last won the day on January 23

Jörgen Granberg had the most liked content!

Community Reputation

40 Excellent

About Jörgen Granberg

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jörgen Granberg
  • Ort
    Umeå
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

166 profile views
  1. Äntligen så kom det ett stort paket. Beställdes kring jul och levererades den 13e februari så det tog ett tag. Nya stolar från LusoMotors. Specialbeställda med svart vaddering och mörkgråa sömmar för att matcha bilen. Förarstolen är här monterad och man kan jämföra med passagerarstolen som är den gamla. Den nya stolen är lägre och smalare. Nya stolarna beställdes för att de fräscha till med nytt men framförallt för att få slät baksida på stolstyggen och lite snygg vaddering i stolen. Får se om jag måste borra hål i sittytan likt det var gjort på gamla stolarna så vattnet rinner iväg om det råkar regna på mig i sommar. Släta och förstärkta baksidan. Båda stolarna på plats och jag är nöjd. Det var kanske aningen smala men det går bra för mig som är 176cm, 75-80kg. Väger man 100 pannor ska man undvika åtminstone den här modellen från LusoMotors. Sista månaden har tyvärr varit riktigt stökig privat så tror inte det blir gjort så mycket mer gjort med sjuan innan säsongen drar igång.
  2. Härligt! Hur upplevdes körbarheten?
  3. En av julklapparna till mig själv har dykt upp sedan länge. Men eftersom sjuan utspridd i delar runt om i garaget så har jag inte kunnat testa den. Köpte skyddet via ebay.co.uk. Påstods passa alla sjuor oavsett ruta, vindavvisare, störtbåge osv. Nja.. Den går att få dit som skydd och den kommer inte skada lacken men det är bara tack vare nummerplåtshållaren bak som den sitter kvar i någon ordning. Backspeglarna blir också helt felinställda varje gång skyddet monteras. Det blir inte tätt ner mot sidorna utan där glipar det friskt. Det duger typ mot regn och eller damm en vindstilla dag. Tänkte att skyddet får åka med i bagaget som nödlösning om det börjar regna. Kvalitén på produkten i sig var det inget fel på men passformen för just den här sjuan var lite sådär.
  4. Kul projekt 🙂 Vart ungefär beräknar du att slutvikten kan hamna? Ursäkta kanske dum fråga för jag kan verkligen ingenting om snöskotrar... men om det är den typen av snö att skidan och snöcrossen inte glider ovanpå, är det inte risk att det blir mycket "stopp" mot den här ganska raka vinkeln?
  5. Jag har Esab Warrior Tech som säljs på Jula. Jag är nöjd. Som dag och natt med automatiskt avbländade hjälm.
  6. Borde räcka med 99kr Postnord paket upp till 2kg. Är lite väl långt till årsmötet, kanske ett annat år 🙂
  7. Dags för en lite uppdatering. Det slutade senast med att jag skulle fixa lite stenskott och en spricka i fästet för vindavvisaren men det blev bara mer och mer.... Slipade ner fästet och lagade sprickan med kemisk metall. Kanske världens sämsta bild men men.. I varje fall två lager grundfärg och två lager matt svart färg. Därefter tre lager med matt klarlack. Skönt med lite färgångor i garaget ☠️ När jag ändå hade tagit loss vindavvisaren så tog jag loss scuttle för att jag tänkte laga den felade temperaturmätaren på ett mer proffsigt sätt än min tidigare fix. Och när jag ändå hade lös en del av mätaren så bestämde jag mig för att ta loss alla mätare och polera upp glaset framför mätarna som var lite repiga... och när jag ändå tagit loss allt så varför inte lacka om hela instrumentbrädan för att få bort några skavanker...och när jag ändå hade isär allt annat så bestämde jag mig för att skapa en inre skala på hastighetsmätaren så det ska bli lättare att se hastigheten och lite annat pyssel som dök upp. Vill förresten inte glömma bort att tacka Christer J för att han ställt upp som bollplank när jag behövt klia mig i skallen lite extra. Dessutom ganska finurliga lösningar han gjort med mätarna. Vart var vi nu igen, det började med att fixa en list men det blev lite mer jobb än så. Först slipa ner instrumentpanelen. Luckan på handsfackets insida skulle få lite färg. Dags för resten av instrumentbrädan att få ny färg. En nyans mörkare än tidigare. Lack dammar precis överallt så täckte över sjuan. Avslutade med matt klarlack, precis som den var lackad tidigare. Mycket bra val från början av Christer att välja matt klarlack. En lös mätartavla för att experimentera med en inre skala. Var i kontakt med ett antal tryckerier men ingen kunde ställa upp med någon direkt hjälp Den här mätaren hade en lite skavank som jag faktiskt inte sett innan jag tog isär den. Bytte mätare och förde över Christers finurliga lösningar så funktionen är densamma. Jag passade också på att mörklägga lite mer bakom den gamla TCS-symbolen på instrumentet som tidigare kunnat synas en aning när man kört i mörker. Ny mätare köptes och monterades så nu är vattentempen helt korrekt. Höll på att glömma putsningen av mätarglasen. Min sambo hjälpte mig att få till skalan och tryckt på självhäftande papper. Inre skalan och alla mätare monterade. Allt fungerade på första försöket, ibland blir man snopen. Allt för denna gången..
  8. Kul att det fungerar! Jag kollade på videon och blev nyfiken på vad det är för gula lampor som blinkar till på varvräknaren?
  9. Trevlig läsning. 👍 Kul med mycket bilder.
  10. Jörgen Granberg

    Elcrosskart

    Snyggt! Jag var skeptisk när jag läste att du skulle lacka med en sån där spruta men resultatet ser bra ut👌
  11. Hade liknande fel på en -94 Clio. Dock inte lika allvarligt. Jag märkte det själv eftersom det börja låta i framvagnen. Problemet därefter var att få tag i rätt stötdämpare för tydligen fanns det flera modeller att välja på till samma år och varken Renault, Mekonomen eller annan reservdelsfirma kunde säga vilken jag behövde innan jag tagit loss den gamla. 😑 Renaulten blev inte långvarig i vår familj.
  12. Det var kul att du försökte. Men det kanske är så att personerna på forumet är bättre på att bygga bilar än fotoredigering 🤣
  13. Det hade varit trevligt men just nu inriktar jag mig på estetiska detaljer. I somras kändes det som att effekten räcker för tillfället. Det finns dock vissa funderingar på att slänga i de större spridarna och installera en bredbandslambda, alternativt att göra ett besök hos Sävar Motor efter eventuellt spridarbyte. Planen är inte riktigt spikad än. Först och främste så blev den här mopeden lämnad i mitt garage med diagnosen. Startmotorn fungerar inte, och den dog plötsligt under en resa för två år sedan och har stått sedan dess. Felsökte och hittade en kabel som var av vilket orsakade att det inte fanns tändning. Ett stift hade åkt in i en kontakt så därför fungerade inte startmotorn. Dessutom hade förgasaren rostat ihop under två åren som den stått. Rengjorde och fick igång mopeden men den behöver en ny förgasare. Har ingenting med sjuan att göra förutom att den tog upp tid som jag hade lagt på sjuan annars. Nu vidare mot sjuan och viktigare saker. Den efterlängtade julklappen dök upp i mellandagarna! 😍 Monterad och på plats. Jag är sjukt nöjd med denna något annorlunda ratt. Tycker att den smälter in perfekt med övriga kolfibertemat och ger en känsla av premium. Efter monteringen av ratten så gav jag mig på att bättra på den här svarta listen som rutan fäster i. Den hade en spricka ut mot en kant och lite stenskott. Men här någonstans så brakade det iväg och blev allmänt kaos i garaget. Det kändes lite som den här reklamen nedan som gick för ett antal år sedan när sambon kom ut i garaget och undrade vart jag tog vägen och varför delar från sjuan låg utspridda över hela garaget.... Mer om detta en annan gång.
  14. På en bruksbil hade jag valt bort vanliga kopparrör, har hört att de kan vibrera sönder!? Vet inte om det ligger någon större sanning i det. Kanske inte en fråga när den här typen av bil som troligtvis inte används så mycket. Men kopparnickel blir väl inte lika fula/oxiderade som koppar kan bli efter tag? Jag gillar när saker är fina länge 😀
×
×
  • Create New...