Fick ta ett litet sidospår och bygga om en annan bil, min Fiat 124 coupe från 71. Jag har över tid tröttnat lite på att hela tiden jaga små läckor, hur växellådan låter (viner trotts att jag renoverade den i vintras. Kanske bara hur gamla fiat-lådor låter?), och jag har även lite lägre kompression på en cylinder. Älskar bilen i övrigt så nu blir det en nyare motor, låda, och möjlighet att köra etanol! En del skulle säga att jag tar den italienska själen ur bilen. Jag kallar det att göra en fin bil lättare och roligare att köra. Det blir en duratec 2.0 med MX5-låda. Sparar ca 20 kg jämfört med original. Jag köpte en raceline-sump men tror att jag kanske behöver en torrsump för att slippa skära eller sänka tvärbalken för mycket. Arbetet räknas ta mycket längre än vad jag räknar med 😄
Denna vecka åkte gamla motorn ut och vi gjorde även ett test på vad som behövs för att få plats med nya motorn. Tvärbalken under motorn behöver modifieras lite eller kanske byggas en ny och det behöver skäras lite i tunneln för att nya lådan är lite längre (konsekvensen blir en italiensk bil utan fungerande askkopp! 😐). Bromsservon behöver antagligen plockas bort för att göra plats för jenvey-trattarna och filter. Annars ser det ganska bra ut. Finns lite "smågrejer" kring att få till elektronisk gas och hydraulisk koppling men jag fantiserar kring hur enkelt det blir att få till. Passar på att göra om en del av elen också då det från fabrik ser ut som en dåligt sorterad lego-låda.