Jump to content

Fylla AC:n


Drake

Recommended Posts

Mitt tips är att vända sig till en kylfirma, alltså inte en bilfilrma, utan en som håller på med stora kylanläggningar.

En stor väletablerad firma tog 800 plus moms för ovanstående operation på en av våra firmabilar i förra veckan här i Malmö.

Har systemet varit öppnat? Annars kanske man kan klara sig med att fulfylla med Biltemas kylspray (i princip ren R134a).

Jag har fyllt min Saab 9-5 med en burk, kyler finfint. Tryckte i två i kollegans helt tomma Volvo för 2 månader sedan, kyler fortfarande :)

Link to comment
Share on other sites

Har du artikelnummer på gasen? Jag var där och kollade idag, men deras drivgas till airbrush som en del använt förrut består numera av butan/propan. mad.gif

Hur har du gjort med adapter till ventilen? Har inte riktigt fattat vad man behöver.

Link to comment
Share on other sites

Jo, en sak till, var sitter påfyllningsventilen?? Hittar fan ingen. Jag har en 9-5 -01.

Sen har jag förstått att man ska fylla på lågtryckssidan med AC:n igång. Högtryckssidan kan tydligen få en plåttub att smälla. Rätt?

Link to comment
Share on other sites

36520-"Dust Off" och 36521-"Kylspray" består till över 95%(95-100% enligt Biltema) av 134a(1,1,1,2-tetrafluoretan) Du behöver en hel del adaptrar för att få till det, men väl där funkar det fint.

P.S. Ja du skall fylla på lågtrycks-sidan. Det finns bra "How to"-filmer på Youtube.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Lågtrycksventilen sitter på ett rör bakom höger strålkastare, i färdriktningen. HT ventilen sitter på kondensorn, sticker upp i grill/kylarplåten. Du kan trycka in ventilen och se om det finns gas, i så fall kan man fulla upp lite extra, ,men är det tomt ska du läcksöka och vakumsuga i en halvtimme innan du fyller gas. Lita problem med aC på Saab, men vanligast att LT/HT ventilerna eller torkfiltrets synglas läcker, sitter på vänstersidan av kondensorn.

Finns portionstuber R134a att köpa bla på Ebay och i Europa på mackarna med rätt innehåll och ventiler. Problemet med fulfyllning är att du aldrig kan få optimal funktion effekt och verkningsgrad utan manometrar och viss kunskap, kursen är på en vecka..

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jag har använt kylsprayen 36521. Den har en centimeterlång plastpip som är perfekt att sätta en 6 mm slang med slangklämma på. Sen köpte jag en slang med manometer på Ebay, gjord för "riktiga" R134a-flaskor i ena änden och bilens lågtrycksida i andra. Spärrade slangen med en skruvtving och kopplade på mig på lågtryckssidan, hade runt 0,5 bar i vilotryck, så det behövdes gas. Klippte av anslutningen till gasflaskan och skarvade på min 6 mm slang med en kort bit bromsrör konat i båda ändarna och slangklämmor. Genomskinlig armerad slang rekommenderas, typ en meter eller två, så man ser om det kommer vätska eller gas. Får inte komma in vätska när bilen är igång. Den relativt lilla innerdiamtern i bromsrörsskarvningen hjälper till att bromsa flödet för säkerhets skull.

Sen är det bara att trycka ut lite gas så man får bort luften från slangen, även om det är liten mängd luft i slangen är det dumt att trycka in den i AC-systemet. Har för mig att jag tömde en hel burk med bilen avstängd och en med motorn igång. Man kan även ha kolla på manometern, ska ha 1-2 bar med motorn igång (på lågtryckssidan).

Du behöver inte oroa dig för att ta fel på hög- och lågtrycksidan, de har olika anslutningar.

På din Saab sitter lågtrycksventilen bakom höger(i bilens färdriktning om man inte backar) strålkastare. Plasthuv liknande till däckventil, men lite större och med torx (jag kunde dock ta min med fingrarna). Hittar du den inte kan jag fota min.

Info om gör det själv på AC:

http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html

Lite tumregler om tryck:

http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/tumregler.html

Sånhär på Ebay, 20 dollars med frakt.

Link to comment
Share on other sites

Det här är en bra tråd det!!!

Jag lagade min AC i pundargurkan (Saab 9-5 Aero -00) för tre år sen, kostade 4000. Förra året var det dags igen. Då ville dom ha 4000 igen.

Bilen är inte värd 4000 ens, det blev ingen reparation. Enligt verkstaden var det torkfiltret. Så lite DIY mek på AC är välkommet.

Jag har tillgång till gas (R134*) och manometrar. Det jag saknar är vaccumpump och våg.

Tror ni att Julas vaccumpump fungerar?

Och måste man inte pytsa i lite olja? hur gör man det i sånt fall?

*polarn köpte en 20 kg tub här i sverige via blocket. Det är en amerikansk tub så det är fel anslutningar, men det finns adaptrar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...