FilipD

Ny megasquirt-fråga.

20 posts in this topic

För er som inte läst min byggtråd så har jag problem med motorgången igen. Behandlar frågan separat så kanske den även kan läsas av andra och hittas smidigare.

Jag kör ms1v3 på en zetec. Stift och tändkablar är nya. Boxen är felsökt och fixad av protoparts i Finland.

 

Bilen är mappad av en firma.

 

Problemet är att bilen går ner på 2 cylindrar. 2 & 3 förloras. När motorn är varm så förloras dom. Och nyligen märkta jag att det händer vid gaspådrag, när man når högre varvtal. Känns som att det skulle va ett varvstopp som hoppar i, typ.

 

Någon som haft liknande problem? Ställ frågor om jag behöver förklara något.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Säker på att det är 2 och 3 som tappas? 

Du skulle i så fall kunna byta plats på signalkablarna in i tändspolen och byta plats på tändkablarna. Allt sitter parvis.

Om det är fel på tändspolen eller drivsteget i MS så borde du tappa 1 och 4 istället.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjorde så innan boxen lagades. Då flyttade felet.

protoparts bytte bl.a. Ett slutsteg till tändningen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som du själv nämnde - kolla inställningarna i MS så du inte har någon begränsning vad gäller varvtal eller annat. Inget konstigt på loggarna när du kör?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är en logg? När bilen är igång så sker ju viss förändring när jag tappar 2. Lägre varv. Men inget annat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Logg; Du spelar in data till datorn när du kör som du efteråt läser av i diagram i exempelvis Megalogg viewer eller annat program. Hur kan du annars ställa in MS ordentligt? Du bör kunna läsa ut vad som händer med motorn ur diagrammen. Tändning, spridare, tryck etc. Slår motorn ifrån vid ett specifikt varvtal varje gång? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har haft bilen på firma som mappade den. Inte gjort några inställningar själv. 

Men loggat har jag gjort och tittat när motorn varit på tomgång och ingen belastning (Datorn funkar inte utan sladd)

Nej den slår inte ifrån vid en specifikt varvtal. Felet kommer och går. Ibland så går den bra längre tid och slår ifrån på högre varv. Ibland går den dåligt redan från start. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick tips om att det kan vara drivsteg/slutsteget (flera?). Men det var det som byttes hos protoparts nyligen. 

Det är om det finns något fel eller om jag gör något galet som förstör det. 

Men borde den inte gå ojämnt hela tiden då? Inte komma och gå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltid svårt med fel som kommer o går. Kolla tändkablarna så du inte har strömläckage mot toppen. Om en kabel ligger väldigt nära eller emot en metallyta eller hörn, så kan det med tiden uppstå ett litet hål i kabelisoleringen och då går gnist-strömmen ut där istället för till stiftet. Har haft ett sånt fel på en Escort. Tog lång tid att hitta. Det kom och gick, beroende på hur nära kabeln var toppen.
Även om de bytt drivsteg så finns alltid risken för kallödning eller spricka i lödningen med glappkontakt som följd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bytt tändkablarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2017-05-31 at 21:12, pacman sade:

Alltid svårt med fel som kommer o går. Kolla tändkablarna så du inte har strömläckage mot toppen. Om en kabel ligger väldigt nära eller emot en metallyta eller hörn, så kan det med tiden uppstå ett litet hål i kabelisoleringen och då går gnist-strömmen ut där istället för till stiftet. Har haft ett sånt fel på en Escort. Tog lång tid att hitta. Det kom och gick, beroende på hur nära kabeln var toppen.
Även om de bytt drivsteg så finns alltid risken för kallödning eller spricka i lödningen med glappkontakt som följd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nu är tändspolen bytt Stift och kablar är bytt sen tidigare. Samma problem kvarstår. 

Fick ett tips eller erfarenhet från en bekant. Han sa att han fick strul med sin eftersom mappen inte räckte till. Varvtalet var för litet. 

Jag har bara gjort ett försök. Kopplade in datorn. Min tändmapp är graderat till 7000 och bränsle till 6800. När bilen gick på 4 så varvade jag ur ordentligt. Då uppfattade jag att markeringen gick långt och när jag släppte av så gick den på 2. 

Alltså, motorn varvar mer än mappen är graderad till  

Säkert ett önsketänkande men jag ska testa igen. 

Annars är det bara att posta iväg boxen igen. Tänkte skicka till Mofid denna gång. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg detta nu. 

Säkert ett eget problem men känns konstigt eller?

Tps passerar 100%???

IMG_0474.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid ingen gas står det uppskattningsvis -5

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, FilipD sade:

Såg detta nu. 

Säkert ett eget problem men känns konstigt eller?

Tps passerar 100%???

IMG_0474.JPG

Du måste kalibrera din TPS så att den följer gaspedalen 0-100%. Kan inte MS Så kan inte leda dig vart du skall göra det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

När du ändå skall kalibrera TPS, gör då din tempsensor också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det låg eller hög ohmiga spridare på en zetec?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, FilipD sade:

Är det låg eller hög ohmiga spridare på en zetec?

Svarar på min egen fråga. 

Jag mätte på spridarna och fick värden mellan 17 och 50 ohm. 

Så jag bytte multimeter. Då fick jag fram 15 ohm på alla. Det värdet stämmer typ med det jag läst på andra forum. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är boxen lagad.

mycket fel på den tydligen. 

Nu till frågan, den viktigaste kanske. Hur undviker jag att detta blir fel igen?

 Mofid skrev: 

"Okej, boxen är färdig nu och allt verkar funka som det ska,jag har flashat om processorn och laddade om inställningarna manuellt, försök inte ladda ned gamla filer som ni har på datorn, dom kan vara "smittade" och skadliga efter så pass mycket skador på hårdvaran.
Be din mappare att gå igenom grundinställningarna innan man vrider på starten"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då är boxen tillbaka. Mycket nytt och bytt. 

Jag kollade inställningarna. Nu går den på alla 4 och har så gjort. 

Men den måste nog mappas igen tror jag. Nu när man gasar hastigt under färd hoppar det till lite. Inte vid lung accelaration. Inte heller när man varvar motor stillastående. 

Jag har sänkt dwell cranking till 5.0 istället för 6.0 efter tips om att det kan skona systemet som jag tolkade det. Vet inte om det är det som gör att det hoppar till. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öka accel enrichment. Det motsvarar acc-pumpen på en förgasare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now