Mange Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 det är så här att jag har påbörjat mitt bygge (http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9452) mad tanken att ha delad bakaxel. men har kommit på att min far har en gammal volvo 140 ståendes så nu tänkte jag ta framspindlarna och bakaxeln från den. tror ni det är svårt/behövs byggas om nått för att få dit en stel axel istället? Quote
gka Posted January 4, 2012 Posted January 4, 2012 På bilderna ser det ut som du mest behöver kapa bort lite rör där klumpen och bärarmarna skulle suttit för att få plats med den stela axeln. Kolla på en ritning till en bokram och jämför. Men är det inte synd att "nedgradera" till stel axel? Quote
Mange Posted January 4, 2012 Author Posted January 4, 2012 På bilderna ser det ut som du mest behöver kapa bort lite rör där klumpen och bärarmarna skulle suttit för att få plats med den stela axeln. Kolla på en ritning till en bokram och jämför. Men är det inte synd att "nedgradera" till stel axel? aaa jo de kanske det är? vet inte riktigt hur stora skillnader det blir? håller inte en stel bättre? Quote
Rikard Larsson Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 Beror väl lite på vad man ska göra med bilen. Jag mest ute efter att ha kul på allmänna vägar (köra ifrån MC på kurviga vägar och bilar på raka typ ;) ). Turbomotor med mycket mos. Breda bakdäck och stel axel. För mig blev det enklare helt enkelt. Även uppgradering med sprillans ny diffbroms i efterhand är relativt billigt med stel axel. Skoterjocke hade problem med fäste i starten med delad bakvagn och bytte till stel. För honom var det värt det även om bilen var färdigbyggd. Quote
Mange Posted January 5, 2012 Author Posted January 5, 2012 Beror väl lite på vad man ska göra med bilen. Jag mest ute efter att ha kul på allmänna vägar (köra ifrån MC på kurviga vägar och bilar på raka typ ;) ). Turbomotor med mycket mos. Breda bakdäck och stel axel. För mig blev det enklare helt enkelt. Även uppgradering med sprillans ny diffbroms i efterhand är relativt billigt med stel axel. Skoterjocke hade problem med fäste i starten med delad bakvagn och bytte till stel. För honom var det värt det även om bilen var färdigbyggd. Jag är också ute efter att ha kul på allmäna vägar :) plus nån eller några banträffar varje år men det är inte det huvudsakliga syftet med bilen. då blir det stel axel :) har ju en hel volvo 140 hemma så planen va först med SAAB spindlar i bak (har också liggandes) och volvo 140 spindlar i fram men då blir det olika bultmönster. så nu tar jag 140 axeln me då:) finns väl mycket rallycross delar till dom axlarna har jag för mig? Quote
Thomas Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 En stel axel är lättare att "ställa in". en ledad har toe in. camber.caster och bli det nåt glapp i bussningarna där så märks det mkt mer och Locost serien kör många lika fort med stel men men när det är gropigt så är stel till en nackdel med högre ofjädrad vikt och det blir stötigt Quote
LUPUS Posted January 5, 2012 Posted January 5, 2012 En stel axel är lättare att "ställa in". en ledad har toe in. camber.caster och bli det nåt glapp i bussningarna där så märks det mkt mer och Locost serien kör många lika fort med stel men men när det är gropigt så är stel till en nackdel med högre ofjädrad vikt och det blir stötigt En av de snabbaste bilarna som någons sin tagit sig runt MED bil karosspå kinekulle är väl Mohlins mazda 53 sec under race Den hade en stel volvo bakaxel (den med alu mitt i och för sig) Stel axel går att åka fort med, troligtvis är komforten på svenska dåliga vägar det som väger till ett + på individuell . Eller varför inte det bästa av båda --> de-dion . Det tar ju även längre tid då du måste svetsa en egen :prop: Quote
Mange Posted January 5, 2012 Author Posted January 5, 2012 En av de snabbaste bilarna som någons sin tagit sig runt MED bil karosspå kinekulle är väl Mohlins mazda 53 sec under race Den hade en stel volvo bakaxel (den med alu mitt i och för sig) Stel axel går att åka fort med, troligtvis är komforten på svenska dåliga vägar det som väger till ett + på individuell . Eller varför inte det bästa av båda --> de-dion . Det tar ju även längre tid då du måste svetsa en egen :prop: Nja de-dion går bort :P men lutar mycket starkt åt att använda stel axel, ska riva loss den från bilen i morgon och kolla skicket på den :) Quote
Mange Posted April 19, 2012 Author Posted April 19, 2012 Blir ste axel på bilen förövrigt :) nån somh ar bidler på hur ni har löstd et med stel axel? behöver tips :P Quote
kimmen Posted April 20, 2012 Posted April 20, 2012 Mickes "delade" bakaxel var ledad så att det gick att ställa både camber och toe så att den kan nog anses vara som en dedion axel. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.