Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har kollat på bakvagnen BMW E39 där sitter länkarmarna fästa i en subframe som i sin tur är fäst i chassit med fyra bultar.

Skulle det funka att korta ihop subframen eller bygger idén med multilink på just orginal bredd. Detta är inte tänkt i en Seven.

Hälsningar

Bengt

Posted

Att korta ihop subframen går oftast bra, då flyttas bara alla fästpunkter in lika mycket. Geometrin blir oförändrad. Det man får hålla koll på är var drivaxlarnas ledpunkter hamnar i förhållande till bärarmarnas. Det ska ju kunna fjädra utan att drivaxlarna bottnar nånstans.

/Gustaf

  • 1 month later...
Posted

En fråga till Gustav i första hand.

BMW-subframen är byggd i alu, jag läste i SFRO boken om att det inte är ok att svetsa i Corvetts bakvagnsbalk pga att den är värmebehandlad för att få upp hållfastheten, gäller det för BMWs också?

/ Bengt

Posted

Förmodligen har man liknande problem om BMW-subframen är svetsad. Men det handlar också om att bedöma vad som händer om den går av eller kröker sig där det är svetsat. Eftersom BMW-bryggan sitter med fyra skruvar kanske ett brott inte är katastrofalt.

För Corvetteprylarna har vi enats om lösningar som "fångar" delarna när de går sönder, det går förmodligen att hitta en liknande lösning för BMW-delarna om det behövs. Man får helt enkelt bedöma det tillsammans med din ramkonstruktion.

/Gustaf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...