Bengt Norell Posted November 20, 2011 Posted November 20, 2011 Jag har kollat på bakvagnen BMW E39 där sitter länkarmarna fästa i en subframe som i sin tur är fäst i chassit med fyra bultar. Skulle det funka att korta ihop subframen eller bygger idén med multilink på just orginal bredd. Detta är inte tänkt i en Seven. Hälsningar Bengt Quote
therealpinto Posted November 21, 2011 Posted November 21, 2011 Att korta ihop subframen går oftast bra, då flyttas bara alla fästpunkter in lika mycket. Geometrin blir oförändrad. Det man får hålla koll på är var drivaxlarnas ledpunkter hamnar i förhållande till bärarmarnas. Det ska ju kunna fjädra utan att drivaxlarna bottnar nånstans. /Gustaf Quote
Bengt Norell Posted November 21, 2011 Author Posted November 21, 2011 Tack för svaret och anmärkningen, den uppskattas. /Bengt Quote
Bengt Norell Posted January 19, 2012 Author Posted January 19, 2012 En fråga till Gustav i första hand. BMW-subframen är byggd i alu, jag läste i SFRO boken om att det inte är ok att svetsa i Corvetts bakvagnsbalk pga att den är värmebehandlad för att få upp hållfastheten, gäller det för BMWs också? / Bengt Quote
therealpinto Posted January 19, 2012 Posted January 19, 2012 Förmodligen har man liknande problem om BMW-subframen är svetsad. Men det handlar också om att bedöma vad som händer om den går av eller kröker sig där det är svetsat. Eftersom BMW-bryggan sitter med fyra skruvar kanske ett brott inte är katastrofalt. För Corvetteprylarna har vi enats om lösningar som "fångar" delarna när de går sönder, det går förmodligen att hitta en liknande lösning för BMW-delarna om det behövs. Man får helt enkelt bedöma det tillsammans med din ramkonstruktion. /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.