Jump to content

Funderingar inför Locost-inköp


xtimmyx

Recommended Posts

Hej alla!

Nu börjar mer och mer tala för att jag faktiskt kommer behöva inhandla mig en Seven till nästa säsong. Att få provåka en på Gröndal i Eskilstuna för någon månad sedan gjorde mig ju inte direkt mindre motiverad heller. :)

Så om allt går som planerat så kommer jag sälja av Miatan i vår när jag kommer hem från Australien och börja leta Locost istället, och fram tills dess vore det toppen med lite tips och råd.

1. Modell

Efter ca 10-15 trackdays med Miatan under det gångna året så känner jag väldigt starkt att fokus för mig ligger på att hitta en snabb, och framför allt lätt Seven, helst med MC-motor. Och ambitionen att tävla i Roadsport eller dylikt finns absolut. Det finns 2st med R1-motor på blocket nu som jag båda absolut skulle överväga om de skulle finnas kvar i vår. Någon kommentar kring det? Eller är MC-Seven vansinne?

2. "Vardagsåka"

Eftersom jag inte kommer ha någon annan bil samtidigt så kommer den isf även få agera lite "brukis" ibland. Åtminstone i den bemärkelsen att jag isf skulle ta den ett par mil ut till tjejen ibland och ställa på gatan över natten, kanske åka 30 mil ner till föräldrarna i den då och då osv.

Min naiva förhoppning är att detta skulle vara förhållandevis realistiskt om man monterade ett enklare larm (typ rörelsedetektor + signal) samt alltid hade ett rejält bilöverdrag med sig vid eventuella nattliga regnskurar. Är jag alldeles från vettet eller kan det faktiskt fungera?

3. Import vs. svensk

Även om jag skulle kunna lägga 150.000 på en svenskreggad så svider det ju lite att motsvarande kostar 75.000 i UK. Vilket isf skulle lämna mig med 75.000 till övers för dragbil och kärra. Men jag vill ju å andra sidan väldigt gärna kunna köra gata med den. Jag mailade Transportstyrelsen för att få ett bestämt svar över hur importmöjligheterna ser ut, men blev hänvisad till "någon av besiktningsföretagen", så nu väntar jag svar från SBP istället. UK-import hade verkligen varit idealiskt för mig.

4. Övrigt

Vad mer bör jag tänka på eller veta om innan jag ger mig in på det här?

Link to comment
Share on other sites

----- 2. "Vardagsåka"

Eftersom jag inte kommer ha någon annan bil samtidigt så kommer den isf även få agera lite "brukis" ibland. Åtminstone i den bemärkelsen att jag isf skulle ta den ett par mil ut till tjejen ibland och ställa på gatan över natten, kanske åka 30 mil ner till föräldrarna i den då och då osv.

Min naiva förhoppning är att detta skulle vara förhållandevis realistiskt om man monterade ett enklare larm (typ rörelsedetektor + signal) samt alltid hade ett rejält bilöverdrag med sig vid eventuella nattliga regnskurar. Är jag alldeles från vettet eller kan det faktiskt fungera? -----

-- Ett par mil till tjejen = Ok

-- Ställa den på gatan över natten = Inte Ok (kanske lite beroende på var möjligen)

-- Åka 30 mil tur och retur eller enkel resa? ToR = Möjligen Enkel resa = Nej.

-- Är jag alldeles från vettet eller kan det faktiskt fungera = Absolut inte från vettet men lite kanske något optimistisk.

Ovanstående åsikter är min högst personliga och kopplat till en BEC. Skulle du välja en mer traditionell dvs CEC då ändrar sig mitt Nej till ett Kanske Ja på 30 mil raden oavsett ToR eller enkel resa.

I England har ju var och varannan en Sevenbil som bruksfordon och åker i ur och skur med engelsmännen vet nog inget annat som tex att sol finns. Så man får nog ta dem som undantagen som bekräftar regeln. SEdan vet jag inte hur mycket BEC och bruksbil som de har. Får en känsla av att det är övervägande CEC i England.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren! :)

Värt att nämna förresten, är att ställa ute på gatan skulle självfallet bara vara vid enstaka tillfällen som ute hos tjejen i bostadsområde på Ekerö eller dylikt. Hemma har jag såklart egen burplats i låst garage.

Det är knappt jag ens vågar ställa Miatan ute nu och en Seven är ju inte direkt mindre uppseendeväckande eller svårstulen om man säger så (därav min fundering kring ett larm på bilen).

Till föräldarna har jag 30 mil enkel resa. På vilket sätt skiljer sig den resan mellan en BEC och en CEC? Är det ljudnivå och komfort det handlar om eller är det rent fordonstekniskt?

Har kört distansen nercabbat i Miatan ett par gånger och bara det kan ju vara lite omtumlande mot slutet, och en Seven lär ju vara ungefär 10ggr värre komfortmässigt. Men något annat förväntar jag mig väl egentligen inte och jag har sällan bråttom utan brukar kunna finna utryme för lite fikapauser ibland. :)

Skulle ju även behöva ta bilen till/från till exempel Kinnekulle 35 mil enkel resa och dylikt om jag kör där. Fast då kanske dragbil och kärra kan vara värt att skaffa fram tillfälligt iofs.

Hur gör de med MC-motor på 150hk när de registrerar? Viktar de upp bilen då? Eller stryper motorn? För 150hk och den låga vikten måste väl med råge överskrida vad som tillåts?

Link to comment
Share on other sites

Larm e lurigt, mitt känner av om bilen flyttas eller lutas samt om något kommer in i sittbrunnen. Lite lurigt på hösten då löv sätter igång larmet och kapellet kan jag skippa för nr det fladdrar i det så händer samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Nya ägaren av den här post-793-0-98175000-1320247606_thumb.jpg BECen med R1-spis bränner av turer Sthlm - Rättvik eller 15 mils söndagsutflykter med stort nöje. Då och då tar han den till jobbet åxå och stångas med STORA bilar på Essingeleden när han åker mellan Södertälje och Täby. När han kommer fram så ler han alltid så visst kan man bruxa en BEC med nöje. När jag hade den så åkte jag nästan bara bana, men det var jag det. Smaken är som baken.

Link to comment
Share on other sites

Nya ägaren av den här post-793-0-98175000-1320247606_thumb.jpg BECen med R1-spis bränner av turer Sthlm - Rättvik eller 15 mils söndagsutflykter med stort nöje. Då och då tar han den till jobbet åxå och stångas med STORA bilar på Essingeleden när han åker mellan Södertälje och Täby. När han kommer fram så ler han alltid så visst kan man bruxa en BEC med nöje. När jag hade den så åkte jag nästan bara bana, men det var jag det. Smaken är som baken.

och hur blir det med nästa bygge då ...... ikea resor prop.gif

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt om BEC och CEC skillnad är att BEC är mer orienterad mot bana, mer fart och så. En MC motor under 7000 varv???? En CEC kan gå från tomgångskryp på 800 varv kanske har 3500 för 110 km/h. En BEC under 4000 varv är väl knappt att den drar bilen då lite tillspetsat.

Det är nog svårt att hitta BEC-åkare med en koppling som håller i en "cruising" för att spetsa till det ytterligare. Därför tror jag en CEC är mer "allround" mot din beskrivning. Däremot har du bråttom till tjejen så kan en BEC vara att föredra....... eller?

Du blir lika ohemult blöt i båda bilarna i samband med regn. Problemet i regn är egentligen inte det regn du själv får på dig uppifrån det blir du bara blöt av utan det är allt blött, kladdigt, smutsigt, "oljefilmig" blöta som lastbilar och andra fordon drar upp och ställer till på visir och glasögon. Jämför med trafikfilm på en vanlig bilruta fast 10 gånger värre.

Hmm låter nästan lite negativ här, måste nog göra något åt detta.

CEC eller BEC spelar nog inte så stor roll om du väljer bana och trevliga turer korta eller långa men väg inte in krav att stå ut i 2 x 30 mil lite då och då. Där skall man nog ha en mer traditionell bil eller Miata.

Din Seven kanske skall vara "grädden på moset" i bilflottan.

Link to comment
Share on other sites

Ja fokus kommer ju absolut att vara bankörning/tävling, det är det redan med glass-miatan jag har nu.

Eftersom jag normalt är bosatt i Sthlm så blir det ytterst sällan jag använder bilen till något annat än just till/på/från bana och nån inspirerad tur på mysig landsväg då och då.

Så då tror jag absolut att jag skulle kunna leva med en BEC som det låter hitttills.

Jag hittade även en engelsk firma som tillverkar rätt schyssta nödsufletter också, om nu bilen ens kommer vara utrustad med framruta dvs (troligen inte, men det kanske man får införskaffa en som reservdel).

Det enda som möjligen ställer till det är ju om man råkar fastna i nån kö nånstans, kanske kan vara lite tjurigt med kopplingen då men det är ytterst sällan jag rör mig ute i bil under de timmarna så man får väl försöka vara lite smart. :)

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt om BEC och CEC ... En MC motor under 7000 varv???? ... svårt att hitta BEC-åkare med en koppling som håller i en "cruising"

Efter att ha åkt BEC i över 700 mil på knappt tre år så håller jag inte med dig. En modern hojmotor drar klockrent från 1500rpm. Med det omfång man har på hojmotorn och med en utväxling vald för fortåka så åker man riktigt sakta på låga varv. Så här är MkIIIan växlad (svartingen ovan):

post-793-0-01063700-1320305586_thumb.jpg

1500 rpm på ettan är knappt 10km/h vilket är rena rama promenadfarten. Dessutom går det utmärkt att smyga omkring på sexans växel i 30km/h och trycka plattan i mattan. Slött men rent och fint och är det just slöåka/cruising man söker så går det åxå. Ska man åka fort så ska man inte trilla under 7000 rpm men att påstå att motorn inte funkar därunder är helt fel. Alla vettiga moderna mc-motorer är "silkeslena" över hela registret. Att det sen varvar 6-7000 i motorvägsfart är nåt som en del irriterar sig på och andra njuter av. En del tycker det är irriterande högt varv, andra tycker den ligger och myser mitt i registret. Olika karaktär, men både BEC och CEC går att bruxa utan problem om dom är välbyggda. Smaken är som baken, som sagt. Välj den du lockas mest av.

Link to comment
Share on other sites

2fast4u: Det låter ju strålande. Som sagt jag har ingen egen erfarenhet av BEC men jag har en mycket god vän som kör R1 BEC och det är just den jag refererar till och hans uttalanden (lite tillspetsat möjligen). Som du säger 1 eller 6-ans växel är nästan egalt. Hans etta ger uppemot 140 km/h vid 13000 varv och 6-an ger väl 230 eller om det var 250 km/h. Två kopplingar har "dött" pga för sakta körning.

Hans kort version av BEC karaktär är att skall du iväg glöm CEC metoden, hoppa av kopplingen och dra iväg. Det mår BEC-en bra av. Tror det var CEC metoden som "tog första kopplingen". Andra kopplingen kommer jag inte ihåg vad det var. Fast nu är visst R1-an trasig om det var kopplingsrester som täppte till oljekanaler eller. Då kostar det en del.

Där har CEC-en en stor fördel, billiga i alla fall mina gamla B230. Knappt värt att laga om den skulle råka gå sönder enklare att skaffa en ny för tusenlappen. Med det i bagaget och min typ av körning så är en BEC utesluten. Delar också åsikten om att det är kul med alla typer av konfigurationer på Sevenbilar, BEC eller CEC eller vad som helst allt är ok. Eller el.... förresten

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

:thumbsup: Vill man ha djupt muller ska man ha v8a, vill man ha ivrigt ylande motor med sekventiell låda ska man ha mc-spis och sen finns alla varianter där emellan. Alla går att göra ruskigt snabba och roliga. Ingen kan anses vara bekväm. Åtminstone inte när man, som jag, börjar gubba till sig.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Att välja mellan mullret av en V8 och högvarvigt MC-ylande är inte det lättaste. Men att välja mellan 75kg motor eller 200kg är inte lika svårt. :)

Är 24 så inte riktigt dags att börja gubba sig än. ;) Tillet-stolar (eller dylikt) blir en självklarhet i bilen och kan tänka mig att de inte är de bekvämaste de heller för den delen. Men låter mer och mer som om BEC är grejen för mig.

Intressant det här med stillastående starter. Har också funderat över hur kopplingen hanterar sådant.

Jag är verkligen ingen som pysslar med burnouter eller idiotstarter från stillastående öht med någon bil för jag vet hur mkt det sliter.

Men ska man börja tävla så kommer det ju att vara oundvikligt. Är att hastigt slira iväg på kopplingen det att föredra med BEC?

Att uppgradera kopplingen rejält har jag också hört ska vara en nödvändighet om det inte redan är gjort.

Link to comment
Share on other sites

Som du redan förstått har jag inte egen erfarenhet av BEC men jag förmedlar gärna kontakten till min gode vän som jag refererat till. Då kan ni resonera BEC-ens för och nackdelar.

Vill du resonera B230 som gått 300000km med Pierburg förgasare ställer jag upp.

Vill du resonera V8a och en stabiltbyggd Seven ställer jag upp

Vill du resonera --- Är 24 så inte riktigt dags att börja gubba sig än --- så ställer jag upp..........

Tilletstolar är bekväma. Sevenstolar skall inte vara stoppade, Jag kör plåtstolar med ett tunt liggunderlag och sedan ett poppat galontyg ovanpå och det är min comfort modell i CealmSeven Industries. V8 Seven har bara målad plåt som stol. Stoppade stolar blir bara blöt och otäck och torkar aldrig. Dessutom är det svårt att borsta bort snön.

Ingen stoppning utan plåt eller plast det är grejen det!

Link to comment
Share on other sites

Tack for alla svar, support, tips och dylikt forresten. Ni verkar som ett riktigt hyvens gang!

Vissa av er har jag ju faktiskt redan traffat pa Grondal forra aret (om nagon missat det ar jag snubben som hade den bla Miatan med de falsettsjungande gatdacken).

Haller tummarna nu for att finansieringen ordnar sig och att jag kan halla tillrackligt hart i planboken nu over vintern, och att jag hittar ett lampligt objekt ocksa. Verkar ju inte finnas overdrivet manga BEC cirkulerandes i Sverige (men CEC ar absolut inte uteslutet).

Mitt storsta "orosmoment" just nu ar att det inte lar vara enkelt att ersatta en Seven mot nagot annat om man skulle vilja gora det i framtiden.

Efter att ha provkort/akt lite olika bilar pa bana har jag helt klart insett vikten av vikt, eller avsaknaden av den rattare sagt.

Och nagot tyngre an min 1000-kilos Miata kanns idag helt uteslutet, kanner jag likadant sen for 450-550kg Seven blir det inte latt att hitta nagot battre. :)

Link to comment
Share on other sites

Lycka till xtimmyx med val och köp håll oss uppdaterade. Du behöver nog inte vara orolig att projektet står still du kan optimera i oändlighet, både jobbmässigt och kostnadsmässigt på din kommande Sevenbil.

Det enda man behöver tänka är att använda kärran till det man vill den skall vara avsedd för. Mig själv som exempel, cruisar mycket och kör normalt sett inte på bana samt det är helt ok att komma sist i glassätarkön så länge jag får prata med kollegorna runt omkring. Mot den bakgrunden skulle en BEC bli en katastof för mig. Tänk dig själv, inte kunna cruisa med alla V8-kamrater i 2 till 4 km/h, börja åka bana och komma först i glassätarkön. Hur skulle det gå?????? Ryser........

Antas: Hmm...du verkar ha dragning åt självspäkning eller har du en fakir i släkten? Inte såvitt jag vet men jag gillar att sitta på hårda och stabila stolar, plus att de inte drar åt sig fukt (annat än möjligen kan rosta lite). På första bilen är stolarna i MS49, översatt till civila kvaliteer blir det "mycket rosttrögt men inte rostfritt".

Link to comment
Share on other sites

Om rumpan passar bra i Tillett stolen så är det en oerhört bekväm stol. Jag hade B3 stolen (som heter B4 nuförtiden) och den var underbar. Det som är begränsande är att man har inte rörelsefrihet att vicka omkring så sitter man inte bekvämt från början så är det en pina efter ett tag, men lägg möda på att justera in körställningen så kan man utan problem klämma av långturer åxå. Givet att man är åtminstone lite tokig i alla fall ...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Efter helgens bravad så känner jag mig nog kvalificerad att besvara mina egna frågor. :)

Jag köpte ju en MK Indy med R1-motor i mitten av April som jag nu kört närmare 150 mil med.

Att köra inne i Sthlm är ju ingen dans på rosor med 1,5kg svänghjul och 2cm pedalspel från tomgång till varvstopp och likaså mellan ingen och full koppling. Start i backe är i princip bara glömma så man får vara lite strategisk med körningen. Men inne i stan kör jag ju i princip aldrig med den ändå.

Gällande "långfärdsresor" så avverkade jag i helgen ca 80 mil i den. 30+30 mil Sthlm-Vimmerby-Sthlm och så lite mysåka där nere. När det började ösregna på E4:an nere vid Linköping blev det lite spännande med aeroscreen och R-däck. Uppsökte närmsta mack och tog skydd under tak 15min tills det slutat.

Hemfärden var kanske den bästa biltur jag tagit i mitt liv. Höll mig borta från E4:an hela vägen och körde bara små slingriga skogsvägar hela vägen upp. Det tog förvisso 5h(!) men jag har hellre roligt i 5h än att sitta still och lyssna på 6.000rpm i 3h. Sträckkörde gjorde jag också och tyckte inte det var det minsta problematiskt undantaget för mitt högerknä som höll på att vibrera sönder och samman efter ett par timmar med hälen mot ett tokvibrerande aluminiumgolv. All part of the experience. :D

Och framför allt så höll bilen ihop och gick som på räls hela vägen vilket känns otroligt bra och lovande. Är så jääävuslkt nöjd med den så tack alla här för tips och råd. Kommer försöka slänga upp lite bilder på den snart framöver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...