Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Efter att ha kortat min Sierra-kuggstång 222 mm behöver jag nu förlänga styrtagen med ungefär samma mått. (Hälften på var sida förståss).

Jag har för mig att jag någonstans sett färdiga stänger med in/utvändig gänga som bara är att bulta på!?! Någon som kan tipsa mig om var detta finns?

Alternativa metoder? All skarva med en svetsfog känns riskabelt!?!

Sierran har 4 1/2 varv mellan fulla rattutslag! :mad:

Hälsningar,

Bengt

(Första besiktningen på söndag! Håll tummarna!!)

Posted

dala 7 har förlängare till volvo.

känner du nån som har en svarv så är dom nog inte så svåra att göra själv.

du kan ju titta på dala 7:s hemsida så ser du hur dom har gjort :thumbup:

Posted
dala 7 har förlängare till volvo.

känner du nån som har en svarv så är dom nog inte så svåra att göra själv.

du kan ju titta på dala 7:s hemsida så ser du hur dom har gjort :thumbup:

Dala7's hemsida verkar ha lagt av, så jag kollar senare.

Jag hittade (fula) förlängare hos MNRacing till Sierra för 40 pund paret efter att jag lagt ut frågan, men jag skulle hellre gynna en lokal leverantör.

Jag inser att det inte vore några större problem med en svarv. Den finns med på önskelistan även i år...

Förslag på material? Lagom hårt för att vara starkt utan att bli sprött.

Hur har ni andra gjort?

Bengt

Posted

Jag har satt skarvmuttrar på mina styrstag..

Själva muttern kostade 20kr/st och en meter gängstång M14 88kr (minns inte om det var med moms).

post-4-1086675926.jpg

Posted

Var köpte du skarvmuttern och gängstången? Överallt där jag har kollat har dom bara haft 12 och 16...

Posted

Beställningsvara på Verkstadsservice i Helsingborg.

M14 är inte den vanligaste dimensionen direkt..

Kolla med den lokala verkstadsfirman (inte där Svenssons handlar utan där fackmannen).

Posted

"Vår" besiktningsman godkände att vi förlängde styrstagen genom att svetsa ett rör utanpå stagen och sedan komplettera med ett 3mm rörstift... Tycker själv att skarvmuttrar ser lite väl klumpiga ut :icon_blink: Dock är rådet att kolla med den besiktningsman som skall godkänna bygget eftersom det verkar finnas ganska varierande krav från olika personer...

Kan återkomma med hans verkliga bedömning av skarvningen i morgon - vi har första byggbesiktningen i dag kl 17. Håll tummarna! :)

Posted

Muttern blir inte mycket större än en rörhylsa... alternativt gör man ett gängat rör och sätter där...

Är det Andreas Wilson som ska besiktiga? Han är kanonbra, kommer säkert att gå vägen :thumbup: :thumbup:

Posted

Att tänka på om man skall använda gängstång är att de gängstänger som oftas finns till försäljning har en mjukare stålkvalite än bult.

Man ska köpa gulmärkta gängstänger för de har 8.8 kvalite, lika som bult.

Jag köper endast gul märkta.

Roland Wigström

Posted

Fanns en anledning till att den kostade 88kr... är 10.9 kvalitet. Där jag köpte den hade de inget lägre än 8.8 men det skiljde så lite i pris så jag tog den kraftigare.

Har för mig att det finns en regel med 8.8 som lägsta godkända kvalitet..

Posted
Förslag på material? Lagom hårt för att vara starkt utan att bli sprött.

Ingen som har nått förslag? Jag funderar på att prova med rostfritt...

Posted
"Vår" besiktningsman godkände att vi förlängde styrstagen genom att svetsa ett rör utanpå stagen och sedan komplettera med ett 3mm rörstift... Tycker själv att skarvmuttrar ser lite väl klumpiga ut  :icon_blink: Dock är rådet att kolla med den besiktningsman som skall godkänna bygget eftersom det verkar finnas ganska varierande krav från olika personer...

Kan återkomma med hans verkliga bedömning av skarvningen i morgon - vi har första byggbesiktningen i dag kl 17. Håll tummarna!  :)

Har du en bild så att man kan jämföra "klumpigheten"? ;)

Hur gick besiktningen? Några tips inför min första besiktning på söndag?

Bengt

Posted
dala 7 har förlängare till volvo.

känner du nån som har en svarv så är dom nog inte så svåra att göra själv.

du kan ju titta på dala 7:s hemsida så ser du hur dom har gjort :thumbup:

Jag har Volvo 850 styrleder! ... Då behöver man inte förlänga styrstagen :thumbup:

Posted
Har du en bild så att man kan jämföra "klumpigheten"?  ;)

Hur gick besiktningen? Några tips inför min första besiktning på söndag?

Bengt

Har tyvärr inga bilder ännu, och det är inte säkert att jag kan fixa det innan helgen :(

Angående vår besiktning: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...ct=ST&f=5&t=995

Tips inför besiktningen är att ta med papper och penna och anteckna allt som besiktningsmannen säger - vi fick många små bra tips ;) Annars var det faktiskt inte speciellt nervöst. Tänk på att eventuella fel som hittas är ju för din egen säkerhet - SFRO är på vår sida och är inga motståndare. De vill hjälpa oss med registreringen av våra bilar!

>>Svante

Ja, det var Andreas! Mycket trevlig kille. :thumbup:

Posted

Inga allvarliga fel ju...

Det med spränghjulskåpan lät som det kan krävas lite jobb.

Har inte sett några bilder på länge på din bil..

Posted
Sierran har 4 1/2 varv mellan fulla rattutslag!  :mad:

Lösning på det problemet?

72 pund + VAT för ett Quickrack var ju inte så farligt, tycker jag! Borde bli ca 1300 spänn plus frakt. Men det var ju RHD,

undrar om de har LHD också? Kanske vi skulle fundera på gruppköp av antingen dessa eller motsvarande Escort?

Någon som har kolla på om utväxlingen blir lägre eller högre än på sierran om man använder Taunus-spindlar? DVS har Taunusen längre eller kortare styrarm på spindlarna än Sierran? Jag får det till att Taunus-spindeln har 4,63" lång styrarm iaf.

Posted

Jodå, Quafie har dessa även för LHD... Har själv tänkt på detta, så om det är några som är intresserad av ett gruppköp är jag lätt på! ;)

Posted
Jag har Volvo 850 styrleder! ... Då behöver man inte förlänga styrstagen  :thumbup:

Vad har du skruvat fast dom i förnått då? Jag köpte ett par idag, och inte passar dom 140-spindlana iaf...

Posted
Jag har Volvo 850 styrleder! ... Då behöver man inte förlänga styrstagen  :thumbup:

Vad har du skruvat fast dom i förnått då? Jag köpte ett par idag, och inte passar dom 140-spindlana iaf...

Det var konstigt .... :blink:

Här är en bild på min 850 styrled, 140 spindel och 240 styrväxel:

post-4-1086903888.jpg

Posted
Här är en bild på min 850 styrled, 140 spindel och 240 styrväxel:

Ja... har dom blivit modifierade av Dala7? Dom brukar visst ändra hålet för nedre spindelleden så att den från 240 passar... kanske har dom ändrat hålet för styrleden också?

På mina går konan bara in cirka 4mm, och det verkar ju inte så stabilt.

Posted
Här är en bild på min 850 styrled, 140 spindel och 240 styrväxel:

Ja... har dom blivit modifierade av Dala7? Dom brukar visst ändra hålet för nedre spindelleden så att den från 240 passar... kanske har dom ändrat hålet för styrleden också?

På mina går konan bara in cirka 4mm, och det verkar ju inte så stabilt.

Det kan du ha rätt i...

Jag vet att den undre hålet för spindelleden är modifierat, men ingen har sagt något om hålet för styrleden!!!

Jag tog för givet att 850 styrled passade i original 140 spindel.....

Hoppas att jag inte ställt till det för dig med ev, felaktiga uppgifter!

Men det dröjer nog inte innan någon reder ut detta åt oss!

Posted
Hoppas att jag inte ställt till det för dig med ev, felaktiga uppgifter!

Ingen fara, det gick bra att byta dom.

Men jag undrar forfarande över vad som är lämpligt material att tillverka förlängningar av!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...