Jocke4U Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Imponerad på din rengöring - det är synd att den "göms" i din byggtråd - den borde ligga i en egen tråd. Tror att "alla" skulle vilja ha tillgång till den, den finns ju i din byggtråd men hur skall man hitta igen den om något år kenneth Tycker vi ofta kommer tillbaka till att samla bra-att-ha-information på ett ställe som är bättre lämpat för detta än ett diskussionsforum. Ett exempel på detta är en wiki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 20, 2012 Author Share Posted January 20, 2012 (edited) Du har nog rätt i att det bildas knallgas tror jag läste det med. Har dunken vid en ytter dörr som jag öppnar lite då och då för att vädra. Det hade nog inte varit fel med någon wiki som du säger Joacim ibland kan man lägga orimligt lång tid på att försöka hitta något man tror man läst i någon "tråd". Spårvidden kommer att bli 140 orginal dvs 1350mm velar lite med fälg val min son har 17" plåtfälgar från peugeot på sin 142 ser rätt fräkt ut de hade offset 47mm innan har jag för mig, vi flyttade centrumet till offset 22 för lite mer "djup" i fälgarna han har 40 profil på däcken som jag personligen tycker är lite för lågt. På en Healey ser det mer "rätt" ut med lite högre profil. Bild på "sonens" 142 Volvo 142 -73 Edited January 21, 2012 by ktm_micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Om du vill ha bort den lilla rosten som blir kvar så skaffa en stålborste till antingen borrmaskin eller vinkelslip. Då har du en metallbil som blir som ny (inte bara nästan som ny) i ett nafs efter badet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 21, 2012 Share Posted January 21, 2012 (edited) På den 10-gradiga skalan med 10 som bäst får nog inte LocostSweden sökknapp mer än 2 eller möjligen 3 av mig. Den får dock 10 de gånger jag hittar det jag sökt efter. Som tur är har jag ibland skapligt minne på om ett ärende varit upp till behandling och ungefär när i tiden samt även speciella ord kan fastna i de små cellerna lite här och var. Knallgas fastnade plus att jag visste ungefär vilken tråd jag letade efter. Vad gäller avrostning har ordet knallgas funnits med i ett par trådar för några år sedan. Jag klickade fram forumets trådrubriker tex klicka på loggan i vänstra övre hörnet, skrev "knallgas" i sökfältet. Tro det eller ej men denna gång fick forumets sökfunktion en 8 för jag hittade en av trådarna jag tänkte på. I den tråden visste jag att det fanns länkning till det jag sökte efter. Tex en bra beskrivningslänk. I den länken finns det andra länkar också som är intressanta. Tråden nedan har en spännvidd i datum från mitten av 2004 till oktober 2010. Och jag är riktigt stolt över mitt minne, att jag visste just att denna fanns faktiskt.... Tillbaka till grunden och det är sökmöjligheten. Av "Rikard Larsson" har jag lärt mig hur man använder Google för att tex LocostSweden- forum-söka. Det här är LocostSweden-tråden med avrostning (en av trådarna) i denna tråd finns bland annat denna länk : Avrostning./ Fullösning:Använd Google genom att skriva: "site:http://forum.locostsweden.se/index.php sökord" Som exempel: "site:http://forum.locostsweden.se/index.php mustang OR camaro"[/ OR är där för att det ska vara antingen eller mustang OR camaro ger inlägg med antingen eller mustang AND camaro ger inlägg med både och mustang NOT camaro ger inlägg med mustang med utan camaro man kan även använda wildcard (*) om man inte vet hur ordet slutar. En sökning på "stol* AND bred*" ger träffar på stol, stolar, stolen osv. och bred, bredd, breda osv. Edited January 21, 2012 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 2, 2012 Author Share Posted February 2, 2012 Nu har de främre övre länkarmarna blivit tillverkade. Väntar på plåt till de undre förhoppnings vis får jag plåten innan helgen. Är på gång att bygga motorfästen med, plåtarna till detta kommer med samma leverans som de till länkarmarna. Har lite funderingar på elektriskt styrservo såg att Toyota corolla från 2002 eller 2003 har detta. Är det någon som vet något mer om dessa? Letar också efter en Volvo 240 styrväxel utan servo i stål är det någon som har en liggandes över? //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 Nu har plåtar anlänt till länkarmar och motorfästen så det blir till att värma upp svetsen men först ska jag ut och roa mig lite me enduro träning. Uppdatering med bilder kommer... //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 12, 2012 Author Share Posted February 12, 2012 Dags för lite uppdateringar Sebbe har svetsat undre länkarmar. Medans jag gjorde motorfästen som ska helsvetsas innan de svetsas på ramen. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 12, 2012 Share Posted February 12, 2012 Om du tänkte ha hålen sådär så kan det vara bra att ta ur hål i nederkanten så att ev vatten som blir om du skulle köra i regn eller vattenpöl kan komma ut så det inte blir en liten fin sjö där inne. För de lär ju knappast vara god rostskydd där inne fär färgen har ju lite svårt å komma in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted February 12, 2012 Author Share Posted February 12, 2012 Bra med lite input hade faktiskt inte tänkt på det tyckte bara det såg coolt ut med lätthålen. Kanske trycker i plastpluggar så det ine kommer i massa skit och vatten. Men tror ändå att jag slipar ur en avrinning i botten. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 2, 2012 Author Share Posted March 2, 2012 Nu har det inte hänt så mycket på sista tiden har dock fått mina länkarmar fram färdiga. Ska ta och svetsa fast fäst öronen för inre länkarms infästningarna. Har fått tag i en Volvo 240 Styrväxel i aluminium som skall kortas. En dålig mobil bild på främre länkarmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 (edited) Det händer som sagt inte så mycke i garaget nu har hjälpt min son att mappa in sin nya turbo på sin 142:a är färdigt till grundladd på 0,75bar. Har lagt ramen upp o ner för att skära urtag för styrväxel suveränt med plasmaskärare slippa att stå och slipa med vinkelslip alt att såga med sticksåg. Bakre hubarna har jag tatt mig en funderare på då det visade sig att när jag gjort rent dem och studerat de lite nogrannare så är inte övre fäst hålet i vinkel med nedre. Hade tänkt att använda dessa som fäste för länkarmar det lutar åt att fräsa av de på insidan och bulta på en svetsad plåt konstruktion ungefär som på gibbs 7:an som fäste för länkarmar. Bilder med förklaring kommer. Ett par bilder på de plasmaskärda urtagen. //Micke Edited March 13, 2012 by ktm_micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 23, 2012 Author Share Posted March 23, 2012 Kortade av styrväxlen igår den blir inte så lång :) kortad 192mm. Nu ska den bara svetsas, satte upp den i svarven och svarvade ytorna rena där den ska svetsas trär ett alu rör utanför som riktar uppden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 26, 2012 Author Share Posted March 26, 2012 Styrväxelhus kortat och svetsat jag kapade även kuggstången när jag kapade huset men hittade ingen gängtapp (M14x1,5) nu är den hittad så ikväll blir det till att gänga den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 26, 2012 Share Posted March 26, 2012 Tjusigt. Ser ut precis som min fast kortare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Dags för lite uppdateringar Sebbe har svetsat undre länkarmar. Ger lite extra spänning att sitta på en bensindunk när man svetsar! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 Japp lite spänning sak man ha här i livet. Dunken är både tät och full så det är inte så spektakulärt som det ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted April 19, 2012 Author Share Posted April 19, 2012 Får väl uppdatera lite med ingenting!! Har inte blivit så mycke gjort på sistone. Har dock svarvar styrstags förlängare väntar på fäst plåtar för styrväxel så jag kan börja passa in den och justera bumpsteer. Har cadat upp framvagnen så jag har fått ett teoretiskt mått på hur lång styrväxlen ska vara hoppas bara att det stämmer annars är det bara att skaffa en ny (har ju redan kapat den). Funderar på ljuddämperiet. Är det någon som har erfarenhet av hur mycke dämpare det kommer att behövas för att klara ljudkraven. Hade tänkt att bygga nytt gren rör där det börjar med 45mm ID från motorn 3+3 går samman till varsin 2,5" kollektor som sedan går ihop till ett 2,5" rör in i första dämparen som är en Simons "BIG 63" Oval 115/185 mm L=420 mm för att gå vidare med 2,5" rör till en "SPLIT 63" Oval 115/185 mm Muffar/Sleeves: 63,5 + 2x50,8 denna har en ingång för 2,5" och dubbla utgångar för 2" frågan är räcker detta?. Har slaktat bakre hubbarna från 960:in ska sätta upp de i svarven och plana till dem för fäste för länkarmar. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted May 20, 2012 Author Share Posted May 20, 2012 Har inte haft så mycket tid för healey bygget nu. Mycke annat att göra altangolv, endurotävlingar. Så det får bli PV till Tjolöholm i år. Nu bär det snart av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Superfin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 En riktig pärla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted May 22, 2012 Author Share Posted May 22, 2012 Tackar för kommentarerna. Kan ta lite kort historia om min PV. Köpte den i början av 80 talet för att ha som "vinterbil" Men när sommaren närmade sig hade det hittat ner B20, weber 45:or annan topp o kam så den fick gå på sommrarna med. Gick faktiskt rätt bra. I mitten på 80 talet ställdes bilen in i garage och det påbörjades en renovering nu skulle det bli 140 framvgn o bakaxel hängande pedaler mm. Sedan kom barn och en folkrace karriär och bilen blev ståendes ett tag utomhus under en söndrig presenning, och som tur var blev det inte folkrace bil av den. Efter husbygge släpades vraket hem runt 96-97 sedan pågick en renovering under närmare 10 år. 2007 var den klar för besiktning igen. Thats the short story. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted May 24, 2012 Author Share Posted May 24, 2012 Dags för en liten uppdatering. Har fått lite plåtbitar nu kan jag göra styrväxelfäste, växellådsfäste, börjar att planera avgas systemets placering ska bygga extractor har fått en avgas fläns utskuren. Köpte kylare för att kunna byga fästen för den och främre karossfästen. Ser ut att bli bra plats för elfläkt med tänkte köra med 960 orginal den har 2 hastigheter. Har svarvat rent bakre hubbarna från 960:in ska beställa plåtar för att bygga länkarms fäste för att bulta i hubbarna. Lite bilder. Styrväxelfäste Kylare Bakte hub inte svarvad pådenna bild //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 24, 2012 Share Posted May 24, 2012 Hur mycket slaglängd har du kvar på styrväxeln efter kortningen? Det blir inte lite väl vid vändcirkel, menar jag? Chassit ser stabilt och bra ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted May 24, 2012 Author Share Posted May 24, 2012 Det är samma slaglängd som orginal kuggdelen är inte kortad. Den är kapad i andra ändan. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted July 11, 2012 Author Share Posted July 11, 2012 Dags för lite uppdateringar. Har svarvat av bakre hubbarna från 960 naven och börjat på en adapter för att fästa länkarmarna i. Var på skroten och hittade lite bra och ha saker ett Nissan Micra bromsservo och en rattstång från Golf II som känns rätt smidig. Har också börjat att malla med vellpapp för kardan tunnel och torped vägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 11, 2012 Share Posted July 11, 2012 Riktigt fint bygge rakt igenom. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 13, 2012 Author Share Posted August 13, 2012 Dags för lite uppdatering. Stötdämpate från ProTech har anlänt nu kan man bygga färdigt fästen i länkarmar och i ram. Länkarmar bak på gång med ska notcha lite rör till övre länkarmarna i kväll blir till och svetsas senare i veckan. Har lurat på det här med drivaxlar och kommit fram till att SAAB 9000 axlar kan ha samma antal splines som volvon är det någon som kan mäta på en SAAB axel det är den delen som går in i drivknutarna som är aktuell. Längden på denna hade varit bra att veta med se mer info om mina volvo axlar här. http://www.locostswe...showtopic=10424 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 17, 2012 Author Share Posted August 17, 2012 Nu är länkarmarna bak svetsade ska börja på att svetsa fästena i ramen. Snart skulle den kunna stå på hjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted August 28, 2012 Author Share Posted August 28, 2012 Kunde inte låta bli att handla spjällhus kanske lite tidigt i byggstadiet. Kommer från Triumph daytona 675 köpte 2 st eftersom det är 3cyl på den. 44mm spjällskiva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 29, 2012 Author Share Posted October 29, 2012 Nu är det längesen det var någon uppdatering här. Har gjort infästningar för stötdämpare fram och bak. Ska börja med plåtar för golv och kardan tunnel snart. Bakre hjulupphängning Främre hjulupphängning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 2, 2012 Author Share Posted November 2, 2012 Har byggt ihop styrknutarna nu köppte nya knutkors och byggde ihop med en del från volvo 240 passar på styrväxel och en del från 960 rattstången med dubbel D den andra är också dubbel D från 960 och vw rattstångens knut med splines. Lite bilder som förklarar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 3, 2012 Share Posted November 3, 2012 Kanon ju. Får man fråga var du hittade lösa kors.? Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 3, 2012 Author Share Posted November 3, 2012 Hej Jag köpte de av GKN Drivline Service Scandinavia AB Tel 086039700 Mycket trevlig och hjälpsam personal. De korsen jag köpte har art nr 18058 15,00X40,00 kostade 113kr/st + moms Nu behöver jag bara gör en axel med DD i båda ändarna för att få ihop det. Höll på och letade kompletta kors innan jag kom på denna lösning. Länk till PDF katalog http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=gkn%2018058&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDMQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.gknservice.com%2Ffileadmin%2Fuser_upload%2FBrochures%2FSwedish%2FKnutkors_SE.pdf&ei=EEeVULeCDIuL4gTx9IGQDw&usg=AFQjCNEP8dPWIT_1gtXWWKjp4mvRcRINzA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 7, 2012 Author Share Posted November 7, 2012 1+1=1 Kardanen hoppysslad av 960 kardanerna blev 765mm mellan flänsarna ska bara svetsas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 det ser bra ut. var noga med att korsen linjerar med varandra. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 7, 2012 Author Share Posted November 7, 2012 Hej. Det sitter en CV knut mot bakaxel klumpen och vanligt knutkors mot växellådan. På orginal 960 kardan sitter det vanligt knutkors mot växellåda imitten vid stödlagret sitter också vanligt knutkors och mot bakaxeln CV knut. Jag tog bakre kardan biten och svarvade av samt tog främre yoke med knutkors. Tror inte det spelar någon roll hur korset sitter i förhållande till CV knuten? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Aha så bra. Nej det brukar inte ha någon betydelse på en CV.knut. Har Volvon det. Jag visste att BMW har det. Bra att veta. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted November 9, 2012 Author Share Posted November 9, 2012 Plåtar för kardan tunnel påbörjade ska kapas till i rätt längder. Kardan svetsad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Jonsson Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Imponerande hantverk Micke. Jag är lite avundsjuk på att du har en egen TIG-svetsare i garaget :) . Lägg upp mycket bilder på detaljer, det är värt massor för oss andra bilbyggare. Ha det gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 Nu har det blivit lite gjort lite börjat med plåtar för kardantunnel och golv. Fick till ett bra fäste för handbromsen (Audi A3). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 17, 2013 Author Share Posted January 17, 2013 Har jobbat på lite med torpedvägg mallat upp i papp/kartong. Lånade en stol Cobra SS av en jobbar kompis (bygger A/C cobra) för att måtta lite. Var först inne på att köpa Cobra SR stolar då dessa är lite mindre men nu är 2st Cobra SS beställda då jag tycker dessa passar bra. Blir rätt bra med plats för fötterna ändå trodde det skulle bli mindre plats. Ett par bilder Torped vägg upp mallad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 31, 2013 Author Share Posted January 31, 2013 Torpedväggen bärjar ta form håller på med ett pedalställ som jag förhoppnings vis får delarna gjorda nästa vecka. Sedan måste jag kolla så det överhuvud taget är möjligt att få i och ur motor med torpedvägg på plats inte så kul annars att sruva ner motorn i bilen. Prov lyft urplockning. Mer torped Har handlat på mig bromsok fram hade först tänkt att använda Volvo S60 bromsok och 305mm skivor men det blir lite ballare med dessa, Brembo aluminium 4 kolvs ok kommer från Alfa 166. 38mm och 42 mm kolvar samma storlek som Volvos S60R ok blir 305 mm skivor till dessa då jag siktar på 16" fälgar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Dags för lite uppdatering. Håller på med fästen för rattstång och styraxel fick förlängare gjord med dubbel D fick borra 2 hål i torpeden det ena får jag väl svetsa igen sen. Har köpt stolar det blev Cobra SS röda Lite bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 15, 2013 Author Share Posted March 15, 2013 Har börjat på plåtarbetena på bakdelen. Ska iväg och hämta en aluminium plåt till tank i eftermiddag. Tanken blir 2mm alu. Börjar snart bli dags för att plasta lite fästen i karossen tänkte vänta till man kan ha öppet lite i garaget. Lär väl lukta en del. Lite bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 15, 2013 Share Posted March 15, 2013 Häftigt bygge, imponerande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Så har man försökt att få lite gjort i garaget. Skulle försöka få tag i byggfälgar var och kollade på Volvo 850turbo fälgar 16" men det funkade inte med mina bromsar oken tog i i ekrarna. Ska försöka prova med 16" plåtfälgar. Har svetsat klackar för justering av camber bak ska få fräst spår i bultarna för justerbrickan på muttersidan brickan med det excentriska hålet ska få en tapp ditsvetsad som ska löpa i spåret på skruven på skall sidan svetsar jag brickan. Modifierade fästet för stötdämparna på undre länkarmarna så man kan skruva bort det hade först tänkt att svetsa fästöronen direkt i länkarmarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 25, 2013 Author Share Posted March 25, 2013 Juster skruvar för camber i bakvagnen tillverkade. Fräste ett 4mm spår i skruvarna vi har en speciell kilspårs frås på jobbet går smidigt att göra spår. Ska bara svetsa kilarna i brickorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted April 24, 2013 Author Share Posted April 24, 2013 Dags för lite update. I fredags dök det upp ett paket från andra sidan pölen. Beställde lite mätare från Speedhutt när dom hade 20% på sina saker. Blev 100mm hastighetsmätare + varvräknare med shiftlights + lite andra finnesser. 2" oljetryck + vattentemp + bensinmätare samt en givare för bränsle. Givare för vatten temp samt oljetryck ingår samt reglering av instrument belysning. lite bilder att gotta sig med. baksida på instrumenten bygger väldigt lite på djupet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 Snygga instrument! Gillar varvräknarens extrafunktioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted April 26, 2013 Author Share Posted April 26, 2013 Mätarna känns riktigt gedigna. + för litet bygg djup Följde med givare för vatten temp och oljetryck dessa verkar också väldigt bra. Man kan reglera belysningen med en medföljande pot Bra också att de skrev $100 på proforma fakturan utan jag bett om det så momsen blev inte så mycket. Kan rekomendera SpeedHut om ni är ute efter mätare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.