ktm_micke Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Har precist startat att bygga en Hult Healey. Kommer att använda delar från en volvo 960 2.5 Min tanke var nu att få lite mer pulver i maskinen. Kommer det att funka att besiktiga med en 2,5L konverterad med ett litet turbo agg siktar på ca 230HK. Ramen kommer att vara 100x50x3 tjänstevikt beräknad till ca:900kg det står 15-20Kw/100kg när gäller 20Kw/100kg? Kommer detta att funka eller skall man överge tanken? //Micke K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Idag är det 15 kW/100 kg tjänstevikt som gäller, det finns inget datum för när man eventuellt kan börja tillämpa 20 kW/100 kg. Räknar man på 170 hk (som det väl är i motorn original) så ger 30% effektökning runt 220 hk. Du behöver en tjänstevikt på nära 1100 kg alltså. Det är alltså mest en fråga om hur tung en Hult Healey blir, jag har bara byggbesiktat en och den kändes väl ungefär som en Cobra, dvs 1100 kg i tjänstevikt verkar inte orimligt. Men den hade 164-sexa i gjutjärn... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 3, 2011 Author Share Posted October 3, 2011 Ok det är 170 Hk i 2,5:an tanken med turbo är att dels få ner ljudnivån enklare dels få lite mer effekt. Räcker det med broms papper på bilen/motorn från någon som bromsar på rullande landsväg när den är färdig för SFRO 2? Kommer bromspappren att ifrågasättas om det visar sig att det bara är 200Hk vid ett rimligt laddtryck? //Micke K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Ja, och ja ;-) Effektintyg från rullande landsväg räcker. All erfarenhet säger att moderna motorer av detta slag ger minst 10% per 0,1 bar och att ladda mindre än 0,3 bar är inte så rimligt, alltså minst cirka 30% effektökning. Har du vägt bilen så du vet att den kommer bli lättare än 1100 kg med förare, full tank, reservhjul etc.? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted October 4, 2011 Author Share Posted October 4, 2011 Nja jag har väl inte kommit så långt ännu att det är dags att väga. Se länk http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9805 Man kanske kan komma upp i de 1100 kg med förare +full tank +reservhjul +"lite" verktyg (som tillverkare av bilen måste det vara jag som bestämmer vad för verktyg som ingår som "standard") 170Kw (230hk) = 1133 kg tjänstevikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.