Elken Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Hej! Hur har ni gjort för att fästa framskärmarna? Nitat, skruvat eller limmat...vad är bäst, är enklast och håller tillräckligt bra för att inte skärmarna ska blåsa bort i 150km/h... Bild på mina skärmfästen: Mvh Thomas Quote
cealm Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 M6 rakt igenom med bricka och låsmutter. Dra år "utav katten". Ref trådarna om CealmSeven och CealmSeven V8. Där finns en del bilder på kontruktionen. Kilkenny har bilder i sin tråd på skärmfästen á la Kilkenny och minns jag rätt har även Antas bilder i sin tråd. Där kan du se hur vi gjort på våra bilar. Skärmfästanordningar finns nästan i varje byggtråd för det är en central del och ett svårt kapitel. Det är nog en sådan sak som kan ses som bilens akilleshäl. Viberationerna brukar ha sönder fästena "en efter en". Det är i alla fall inget ovanligt för bilfabrikörena att komma upp i version 2 eller 3 innan de börjar klara längre tider innan "brott". Quote
Elken Posted September 5, 2011 Author Posted September 5, 2011 Hej! Okej, så problemet är alltså materialutmattning efter en tid p.g.a. vibrationer. Ja, inte helt otänkbart alls... Problemet med att skruva är ju att det är svårt att få till det snyggt utan att få stora bulor runt skruvskallarna. Men jag antar att man får leka med distanser och vinkel på fästet tills man är nöjd då? Mvh Thomas Quote
gka Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Jag har för mig att vissa kör med bara sikaflex för att slippa skruvar. Det verkar som sagt vara utmattning som är det största problemet. Quote
Jocke4U Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 Jag skaffade lite rostfria insex kuller-skallar från www.stainlessautomotivefastenings.co.uk/ (M6) med låsmutter. Ja inte helt lätt att få fritt från "bulor" i plasten då undersidan på järnet inte följer glasfibern. Just nu är det ok för min del och justeringar kan komma att ske Quote
Antas Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 (edited) De flesta förefaller ha två stag i skärmfästena. Vibrationerna brukar medföra brott på något fäste, har man då tre stag/skärm finns i allafall en möjlighet att fortsätta färden till något räddande ställe med svets eller silvertape. Mina skärmstag har jag tillverkat av hydraulikrör, 3 mm plåt och klädhängare från IKEA. 15 st klädhängarna fick yngste sonen av grannfrun när han flyttade till de oländiga regionerna söder om Dalälven (Västerås). Han tyckte att de var för tunga och otympliga att ta med. Jag, fadern, fann dock att klädhängarmaterialet var alldeles utmärkt till valda delar till skärmstag (den horisontella delen som håller skärmen). Fick göra en båge på mittre staget för att bromsslangen och övre bärarmen skulle gå fri. Allt målat med epoxifärg. Grannfrun brukar hävda att hon numera är delägare i "rörhögen"! Skärmarna kan med fördel skruvas fast med rostfri insexbult med kullrig skalle. Antas Ej avskärmad. Edited November 2, 2011 by Antas Quote
Thomas Posted September 5, 2011 Posted September 5, 2011 När jag var ung på stenåldern så hade en kamrat en Zundapp moped med 2 färsten till framskärmen. I en nerförbacke på grus så gick det ena fästat avså skärmen åkte fram och tvärlåste framhjulet varvid föraren fick se Lyckeåborg från ovan. Quote
cealm Posted September 6, 2011 Posted September 6, 2011 Ett sätt att klara skärmens rundning är att ta en tunn gummipackning under brickan på ovansidan av skärmen. Antas förslag på tre stag är bra. Förlänger gångtiden markant. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.