Jump to content

Bob's LoCost


Recommended Posts

Bakgrund/Rationale:

Jag och min blivande fru har hamnat på en mindre gård söder om S-vall. Nu är det bestämt att vi ska bygga stall i höst och nästa sensommar (aug/sept) ska det vara invigning med stort party. Efter partyt kommer jag att få min alldeles egna hörna på ca 25m^2. Utrymmen tenderar att fyllas med div. saker innan man vet ordet av. Därför letar jag efter lämpliga projekt att fylla utrymmet med innan det fylls med div. saker.

Ett förslag är att fylla ut med ett locostprojekt.

Innan jag vet exakt vad jag vill göra tänkte jag gå igenom lite litteratur inom området, vilka böcker är bra, ett måste eller helt värdelösa?

- Sfro's nya bygghandbok

- How to build yout own Tiger Avon... J.Dudley

- How to build your own Supercar...

Fler förslag?

Finns det bra litteratur om Zetec och/eller Pinto?

// erik

post-4803-0-28570600-1312883049_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till vårt forum

Jag heter kenneth lundgren och håller på och bygger en lotus seven, bor i sundsvall och har byggprojektet 2 mil väster om sundsvall - du är välkommen på ett "studiebesök" och se på mitt projekt. Har telefon 070/3937254. Slå en signal så kan vi komma överens om tid.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Välkommen Swe_bob till forumet.

Som bilfabrikör är listans priritering enkel:

- 1 VVFS 2003:22 samt TSFS 2010:2 (som kommer bli nya bilbyggar-bibeln)

därefter är:

SFRO röda handbok bra men det är inte fel att även äga SFRO gröna handbok dvs föregågaren till den röda. För i vissa delar är SFRO röd alldeles för "populärt skriven" men på dessa ställen är SFRO gröna bra istället. Det är av den anledningen som båda behövs.

Skall du bygga en "skapligt-standard-Seven-replika-bil" då klarar du dig bra med ovanstående.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att ingen någonsin kommer att anklaga författarna till VVFS: 2003:22 för att vara populistiska i sitt språkbruk.

Även om jag tror att det kommer att luta åt "skaplig-standard-replika" hållet är jag intresserad av mer. Jag har en hel höst, vinter och vår på mig att planera.

Det måste finnas någon hyllmeter med litteratur. Hur det hela började, tankar om designen? Hur ser utvecklingen ut? Vilka replikor kommer att byggas om 10. el 20 år?

Jag hör av mig till dig, Kenneth. Jag har redan tankat hem McSorley 442 -ritningarna. (de första som kom upp på google, Sevensque.com, men det verkar vara något skummt med måttsättningen, är det korrekta mått? Antingen fel på D1 och D2 eller C på sidan 10 i pdf:en)

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Jag har inte byggt själv, men jag rekommenderar att du som komplement till läsningen försöker ta dig till en träff men många sjuor som du kan titta och känna lite på. Det finns otroligt många olika vägar att gå, och en dag på en träff kanske är värd månader av funderande, surfande och sållande av idéer. En provåkning är inte heller fel för motivationen. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...