Jump to content

Popnit till kaross


Antas

Recommended Posts

Vilken typ av popnit är rekommendabel för att nita kaross (alu) mot ram(stål)?

Bör det vara vatten/gastät (inget vattenläckage)?

Går det bra med splint av stål (rost?) eller bör det vara splint av ALU?

Antas

Snart välklädd efter en längre tid som karossnudist.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Biltema popnit går bra för mig att använda. Var inte snål på popnitslängden. heller lite längre än att det "precis passar". 3,2mm finns i (användbara) längder från cirka 6,2 10,5 och 15,0. Personligen har jag valt att bara använda 10,5 eller 15,0 nuförtiden även om man kan bevisa att 6,2mm är rätt popnit för 1+2=3mm. Men 6,2 tycker jag går av lite för fort när man "poppar". 10,5 fastnar bättre, dvs man får dra lite hårdare för att det skall "poppa".

Jag anser också att plåtarna håller sig fast bättre om man kör de två längre alternativen.

Men det är vad tycker och anser och bestämt mig för att jobba med.

När du skall köpa 3,2mm borr köp den på Swedol i 10 pack. De borrarna är inte lika långa som vanliga borrar och de är tämligen hållbara. Och inte minst Prisvärda!!!

Biltemas blåa popnittång är jag nöjd med. Den är som de flesta popnittänger man klämmer sig på den med det är "Prisvärt kläm".

Skippa användande av popnitmutter det är mitt råd, dock vet jag att andra använt sådana med gott resultat (och en del med sämre resultat) Lätt gjort att popmuttern börjar snurra. Då är det inte kul längre.

Första bilen kladdade jag i tjärna, doppade varje popnu. Numera är jag klok nog och skippa såndant "overdoing". Borra och poppa inget mer!

Link to comment
Share on other sites

Man kan lägga nån MS polymer lim mellan plår o ram om man önskar. det kan hindra plåtarna att röra sig och nitar som blir slappa

Det förhindrar även att plåtarna börjar skallra mot ramen om man nu inte nitar mot alla ramrör.

Link to comment
Share on other sites

Fast om limmet är starkt så bockar det plåten och blir knöligt när man skall ta loss karossplåtar. Allt som har en fram sida har minst en baksida och det är oftast den man måste ta ställning till........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...