Daffe Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Köpte lite coola mätare från realcar, har sneglat lite på dem tidigare men anat att jag skulle råka ut för problem. Den här hastighetsmätaren har bara en kabel. Killen på realcara sa att man kunde använda givare från cykeldatorer men de har två kablar till sig. Tänkte höra om någon har nån bra tanke eller ide före jag ringer realcar i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 26, 2011 Author Share Posted June 26, 2011 Köpte lite coola mätare från realcar, har sneglat lite på dem tidigare men anat att jag skulle råka ut för problem. Den här hastighetsmätaren har bara en kabel. Killen på realcar sa att man kunde använda givare från cykeldatorer men de har två kablar till sig. Tänkte höra om någon har nån bra tanke eller ide före jag ringer realcar i morgon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 En kabel? För signalen eller totalt? Du måste väl ha spänning, jord också? Nån länk och/eller modell till mätaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 En cykeldator använder bara en tungmetallkontakt som åker isär när när magneten passerar. Då kan du pulsa jord eller plus. För det är det enda en (vanlig) cykelgivare gör, pulsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 Om det är Prosport du har så har jag åkt med en så och den tar i stort sett alla signaler. Om du ska ha cykeldatorns givare utan cykeldator vilket jag inte hade så tror jag du får jorda ena och använda nästa till signal. Jag tog en gammal vevaxelgivare och satte så den läste på kardanbultarna och det funka perfekt. Du kan ta en ABS givare också. Det är massor av inställningslägen på den så får du bara signal så löser det sig. Man kan använda en originalbils hast.signal m.m.m.mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Thomas: --- så tror jag du får jorda ena och använda nästa till signal ---- Njaa... cykeldatorgivare från Clas Ohlson och Biltema plus några till är bara en kontakt dvs ena kabeln är ansluten på ena sidan och andra kabeln på andra sidan så det går inte att jorda och ge signal samtidigt på dessa för det blir kortis. Däremot att pulsa jord eller signal det går bra att göra. Hur vet jag att just dessa ser ut så invändigt? Man är väl nyfiken ibland, är inte ni?........ de är dessvärre svåra att nyttja igen efter nyfikenheten är stillad..........fast ibland har man fler givare än vad som behövs och då kan dessa kollas invändigt, eller? Kontaktelementet ligger innesluten i ett glasrör. Kontakten är inte speciellt noga med hur glasröret ligger i förhållande till magneten som passerar det bryter i alla fall. De magneter som skickas med en cykeldator är löjligt klena. På Sevenbilarna är det neodymmagnter X 2 som gäller på kardanknuten då är det inte heller så nog med millimetrarna som givaren sitter i förhållande till magneterna. Ett luftgap på en centimeter är inget problem allas. Varför krångla med precision när magnetstyrka går precis lika bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 27, 2011 Author Share Posted June 27, 2011 Ringde Realcar idag och de skulle kolla, vilket inte hjälper mig som vill bli klar så fort som möjligt. Det är fler kablar än en för att svara på Jockeu svart minus, röd plus, vit till tändning, orange plus för belysning. Sen finns det en kabel som är vit och skall gå till en givare. Cealm, skönt att ha en nyfiken person på forumet. jag har köpt en biltema mätare som har två kablar, hur gör jag för att "Pulsa" jord, eller är det lättare att ta någon annan givare? /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 27, 2011 Author Share Posted June 27, 2011 Dum fråga, men hur kopplar du in den rent praktiskt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Det är bara en strömbrytare dvs en kabel till jord och den andra ger pulsen, jord om det är jord du ansluter tlll. Prova med ett mätinstrument och lägg brytaren i serie med ohmmätning eller motsvarande sedan kan du kolla med magneten Hur långt ifrån du kan ha den som mest för att det skall bryta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 den ska ge spänningspuls till vit på prosport mätaren. Jag tvivlar på cykeldatorgivaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 För mina hastighetsgivare (har en för ECU'n och en för hastighetsmätaren) så är det 3 kablar, en signal-kabel och sen jord och +12V. Den ena köptes på Elfa och det finns några olika typer beroende på vilken signal man vill ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Det är väl en hallgivare du har då. Men det funkar med andra på prosport och många andra mätare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 27, 2011 Share Posted June 27, 2011 Ja. denna har jag til ECU'n http://www.ia.omron.com/product/item/e2a_7001c/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 28, 2011 Author Share Posted June 28, 2011 Ikväll blir det testkväll, Fler försök med cykeldatorns givare, och jorda ena änden. Ska hämta upp en hallgivare på Elfa en (enklare modell) 98kr + moms. uppdatering från elektronikträsket kommer :banghead: Lite surt är det då all annan el är klar och man vill smacka dit instrumentbrädan, schutteln och ta en testtur. /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted June 29, 2011 Author Share Posted June 29, 2011 Rapporter från testlabbet "Elektronikträsket" Hastighetsmätaren har en vit kabel att ta emot signal på. Igår hämtade jag diverse sensorer och givare, yngsta grabbens cykel fick agera testbänk. På framgaffeln monterades de tre givar alternativ som skulle testas. 1. Biltema, Cykeldatorgivare 79kr. 2. Elfa, Hallsensor 98kr. 3. Elfa, Induktiv givare 557kr Resultatet blev följande, 1. Fick det aldrig att fungera hur jag än kopplade. 2. Fungerar men eftersom sensorn inte klarar 12 volt ska ha upp till 3,8 volt och verkar vara avsedd för att sitta i en renare miljö än långt nere på drivaxeln till en bil känndes det som ett dåligt alternativ. 3.Fungerar utmärkt har dessutom en lampa i sig så att man ser när sensorn får en puls. Hastighetsmätaren gav utslag i testbänken och är nu monterad i bilen, har inte provkört ännu men fler rapporter kommer. Stort tack till er som kommit med råd och tipps utan dem skulle jag fortfarande inte löst problemet. :notworthy: /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.