Jump to content

hastighets givare


Daffe

Recommended Posts

Köpte lite coola mätare från realcar, har sneglat lite på dem tidigare men anat att jag skulle råka ut för problem.

Den här hastighetsmätaren har bara en kabel. Killen på realcara sa att man kunde använda givare från cykeldatorer men de har två kablar till sig.

Tänkte höra om någon har nån bra tanke eller ide före jag ringer realcar i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Köpte lite coola mätare från realcar, har sneglat lite på dem tidigare men anat att jag skulle råka ut för problem.

Den här hastighetsmätaren har bara en kabel. Killen på realcar sa att man kunde använda givare från cykeldatorer men de har två kablar till sig.

Tänkte höra om någon har nån bra tanke eller ide före jag ringer realcar i morgon.

Link to comment
Share on other sites

En cykeldator använder bara en tungmetallkontakt som åker isär när när magneten passerar. Då kan du pulsa jord eller plus. För det är det enda en (vanlig) cykelgivare gör, pulsar.

Link to comment
Share on other sites

Om det är Prosport du har så har jag åkt med en så och den tar i stort sett alla signaler.

Om du ska ha cykeldatorns givare utan cykeldator vilket jag inte hade så tror jag du får jorda ena och använda nästa till signal.

Jag tog en gammal vevaxelgivare och satte så den läste på kardanbultarna och det funka perfekt. Du kan ta en ABS givare också. Det är massor av inställningslägen på den så får du bara signal så löser det sig. Man kan använda en originalbils hast.signal m.m.m.mm

Link to comment
Share on other sites

Thomas: --- så tror jag du får jorda ena och använda nästa till signal ----

Njaa... cykeldatorgivare från Clas Ohlson och Biltema plus några till är bara en kontakt dvs ena kabeln är ansluten på ena sidan och andra kabeln på andra sidan så det går inte att jorda och ge signal samtidigt på dessa för det blir kortis. Däremot att pulsa jord eller signal det går bra att göra.

Hur vet jag att just dessa ser ut så invändigt? Man är väl nyfiken ibland, är inte ni?........ de är dessvärre svåra att nyttja igen efter nyfikenheten är stillad..........fast ibland har man fler givare än vad som behövs och då kan dessa kollas invändigt, eller?

Kontaktelementet ligger innesluten i ett glasrör. Kontakten är inte speciellt noga med hur glasröret ligger i förhållande till magneten som passerar det bryter i alla fall. De magneter som skickas med en cykeldator är löjligt klena. På Sevenbilarna är det neodymmagnter X 2 som gäller på kardanknuten då är det inte heller så nog med millimetrarna som givaren sitter i förhållande till magneterna. Ett luftgap på en centimeter är inget problem allas. Varför krångla med precision när magnetstyrka går precis lika bra?

Link to comment
Share on other sites

Ringde Realcar idag och de skulle kolla, vilket inte hjälper mig som vill bli klar så fort som möjligt.

Det är fler kablar än en för att svara på Jockeu svart minus, röd plus, vit till tändning, orange plus för belysning.

Sen finns det en kabel som är vit och skall gå till en givare.

Cealm, skönt att ha en nyfiken person på forumet. jag har köpt en biltema mätare som har två kablar, hur gör jag för att "Pulsa" jord, eller är det lättare att ta någon annan givare?

/john

Link to comment
Share on other sites

Det är bara en strömbrytare dvs en kabel till jord och den andra ger pulsen, jord om det är jord du ansluter tlll.

Prova med ett mätinstrument och lägg brytaren i serie med ohmmätning eller motsvarande sedan kan du kolla med magneten

Hur långt ifrån du kan ha den som mest för att det skall bryta.

Link to comment
Share on other sites

För mina hastighetsgivare (har en för ECU'n och en för hastighetsmätaren) så är det 3 kablar, en signal-kabel och sen jord och +12V. Den ena köptes på Elfa och det finns några olika typer beroende på vilken signal man vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Ikväll blir det testkväll,

Fler försök med cykeldatorns givare, och jorda ena änden.

Ska hämta upp en hallgivare på Elfa en (enklare modell) 98kr + moms.

uppdatering från elektronikträsket kommer :banghead:

Lite surt är det då all annan el är klar och man vill smacka dit instrumentbrädan, schutteln och ta en testtur.

/john

Link to comment
Share on other sites

Rapporter från testlabbet "Elektronikträsket"

Hastighetsmätaren har en vit kabel att ta emot signal på.

Igår hämtade jag diverse sensorer och givare, yngsta grabbens cykel fick agera testbänk.

På framgaffeln monterades de tre givar alternativ som skulle testas.

1. Biltema, Cykeldatorgivare 79kr.

2. Elfa, Hallsensor 98kr.

3. Elfa, Induktiv givare 557kr

Resultatet blev följande,

1. Fick det aldrig att fungera hur jag än kopplade.

2. Fungerar men eftersom sensorn inte klarar 12 volt ska ha upp till 3,8 volt och verkar vara avsedd för att sitta i en renare miljö än långt nere på drivaxeln till en bil känndes det som ett dåligt alternativ.

3.Fungerar utmärkt har dessutom en lampa i sig så att man ser när sensorn får en puls.

Hastighetsmätaren gav utslag i testbänken och är nu monterad i bilen, har inte provkört ännu men fler rapporter kommer.

Stort tack till er som kommit med råd och tipps utan dem skulle jag fortfarande inte löst problemet. :notworthy:

/john

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...