Jump to content

Trasig gasflaska...


Henrik Nilsson

Recommended Posts

Var på AGA förr förra veckan (ja jag är seg ;) )och skulle fylla på gasflaskan, så man kunde börja öva med lite riktig tråd istället för fluss tråden. Men så visar det sig att den läcker! :o Svaret blev ungefär: "Den gick inte att fylla, spindeln läcker, det var synd, för i övrigt är flaskan i väldigt bra skick" och sen försvann han innan man han fråga vart den sitter? (OK, han sa spindeln men vart faan sitter den då??) Så är det någon som vet vad och vart spindeln sitter? Man kanske kan reparera den själv med något eller kanske vet någon som vet vart i Stockholmsområdet man kan lämna in den på reparation... vore ju tråkigt om man ska behöva köpa en ny för 1000++, när vi ändå fick den med svetsen gratis. (Esab 150 A + gasflaska = 2000kr)

Eller ska man kanske ta och satsa på en MISON flaska (Argon + syre om jag inte minns fel).

:blink: :blink:

Link to comment
Share on other sites

Mison är väl Argon och koldioxid? Har för mig att det är det jag kör med. Det borde väl gå lika bra att fylla på det i flaskan.... om den nu var tät vill säga. Det finns väl inte så många ställen det kan läcka? Det måste väl vara uppe i toppen på flaskan där ratten sitter? Jag tycker det borde gå att få tätt på något vis. Jag tycker du ska gå och snacka med gubben på gasdepån igen. Eller kanske en annan gasdepå... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Han på gasdepån verkade inte så serviceminded...

Jag kör med ATAL-gas men det är väl samma som mison, de är inte direkt gratis heller... Det positiva är att du köper en fylld flaska och sen när den är tom tar du med den tillbaka till affären och så får du en ny mot att du betalar för fyllningen (300kr).

Jag gav väl närmre 2000kr för en 5L:s flaska och är inne på 3:e fyllningen till min bil.. (jag slösar säkert)

Link to comment
Share on other sites

Han på gasdepån verkade inte så serviceminded...

Jag kör med ATAL-gas men det är väl samma som mison, de är inte direkt gratis heller... Det positiva är att du köper en fylld flaska och sen när den är tom tar du med den tillbaka till affären och så får du en ny mot att du betalar för fyllningen (300kr).

Jag gav väl närmre 2000kr för en 5L:s flaska och är inne på 3:e fyllningen till min bil.. (jag slösar säkert)

Atal säljs av det franska bolaget Air Liquide och Mison är AGA , det är samma gas och priset skiljer inte mycket, om något alls(kartell?)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Är det inte så att Air Liguide äger AGA  Dvs samma ägare och samma gas!!??

Inte vad jag vet.

Åter till frågen:

Spindeln är är den del "nere i kranen" som du flyttar på genom att vrida på ratten dvs själva tätningen i kranen.

Jag har en AL & en AGA tub. Det blev så när farsan kom till AGA depån (för att ALs var stängd) & inte fick fylla ALflaskan där. Då blev han förbannad & köpte en AGA också.

ALtuben har jag fyllt (dvs bytt) med olika mig/maggaser vid olika tillfällen. Just nu har jag mison 25 i agatuben & ren argon i ALtuben (till aluminium).

Hmm, tänkte efter lite, vi bytte gasnät från kolsyra till mison på Scania. Vill minnas att det var helt olika tryck så frågan är om din "klocka" fungerar med en blandgastub?

B

Link to comment
Share on other sites

Det är olika "klockor" på kolsyre respektive blandgas/argon.... tror kolsyre tuben laddas med ca 30bar då kolsyra blir flytande och blandgas/argon ca 300bar argonklocka används till blandgasen (mison) och för allt vad ni hittar på smörja ALDRIG gängor eller nåt annat på dessa.

för övrigt så har jag för mig att kolsyreklockan inte passar på blandgas eller argontuben utan att man mixtrar med grejerna.

~urstad

Link to comment
Share on other sites

hmm, funderar på att hyra en MISON flaska då... Eftersom jag ändå går i tankarna att hyra in en tjejkompis kille att svetsa det... för en flaksa vodka eller nått, nej just det, han dricker inte :unsure: Aja, känns ändå bättre om han gör det eftersom han redan kan, och jag har ju lite tidspress på mig, och vi tror han kan svetsa hela ramen på en helg eller så... plus att han lär oss att svetsa så går det något otroligt mycket fortare :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...