Thomas Posted May 13, 2011 Share Posted May 13, 2011 Tjäna Jag undrar om någon har en billig 2 ports Weber som jag tänkt till min veteranbil Sunbeam Alpine? Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted May 13, 2011 Share Posted May 13, 2011 (edited) Kan en weber 36/36 till en Opel CIH vara intressant? 1500:- inkl luftburk (utan filter) ingen aning om bestycklning. Biler hittas här /Martin Edited May 13, 2011 by Norlin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 13, 2011 Author Share Posted May 13, 2011 Kan en weber 36/36 från en Opel CIH vara intressant? 1500:- inkl luftburk (utan filter) ingen aning om bestycklning. Biler hittas här /Martin säkert bra men det är för mycket pengar. En Ford förgasare t.ex. kostan mellan 50:- och 300:- På Ebay från 1 pund och uppåt 15 pund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted May 13, 2011 Share Posted May 13, 2011 Lite kan jag pruta på priset, men inte till dom nivåerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 13, 2011 Share Posted May 13, 2011 (edited) Jag har en sierra förgasare som jag gärna byter bort. Har du något kul att byta med? :) Edited May 13, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 13, 2011 Author Share Posted May 13, 2011 (edited) är det 32/36? modell DFV eller nåt? är det luftfilter? Janne E har nog lösningen Edited May 13, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 14, 2011 Share Posted May 14, 2011 köpte dubbla weber 40 dcoe med insug på Ebay.. till min sunbeam.. iofs har jag en 1700 ..verkar finnas några över där.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 14, 2011 Author Share Posted May 14, 2011 Min är storblock 1725cc 1966 års model. jag har tittat på det också men varför 2 Weber 40mm på en fjuttig 1725 100hkr.(ska va 100 men är starkt tvivlande till detta) Jag har nu på bilen original 2 stromberg 150CD = tråkiga. men även insug o förgasare från äldre med 2 Zenith 36mm och ett insug till Weber/solex liggande solex 32 2port fanns också på de senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 (edited) är det 32/36? modell DFV eller nåt? är det luftfilter? Janne E har nog lösningen Ja du, den har suttit på en förgasar-Sierra. :icon_oops: Det enda jag ser är "Weber", var hittar jag märkningen på den? Edited May 15, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 15, 2011 Author Share Posted May 15, 2011 Ja du, den har suttit på en förgasar-Sierra. :icon_oops: Det enda jag ser är "Weber", var hittar jag märkningen på den? stämplat på sidan av foten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 OK, skall kolla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 Nu kollade jag på de två jag har. Den ena står det 32DGAV på och den andra står det 32/36DGAV. Jag över min ultraljudstvätt på 32'an just nu. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 15, 2011 Share Posted May 15, 2011 anledningen till dubbla w40 tja när motorn utvecklades av holbay så byggdes den med just dessa,, sen att sunbeam snikade så blev det stromberg 150CD .. i alla fall enligt sunbeam clubben.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 15, 2011 Author Share Posted May 15, 2011 (edited) jo men det var annan topp också och troligen annan kam. men hur som helst för 100 hkr behövs det inte och enklare är bättre tycker jag nu. då är ju de 2 stående Zenith 36mm intressanta också och de har jag med. de behöver antagligen en renovering så Weber 2-port är ett bra alternativ.funkar bra och ingen synkning. http://cgi.ebay.co.uk/Hillman-hunter-sunbeam-alpine-rapier-HOLBAY-HEAD-EX-con-/300555454619?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item45fa80489b#ht_702wt_932 Edited May 15, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 16, 2011 Share Posted May 16, 2011 Antiseptisk... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 16, 2011 Author Share Posted May 16, 2011 otroligt bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 16, 2011 Share Posted May 16, 2011 (edited) Ja det blev väldigt rent och fint. All mekanik löper utan minst tendens till att kärva. Det var ett bra sätt att göra rent förgasare. :) Edited May 16, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Jag över min ultraljudstvätt på 32'an just nu. vad för sort ultraljuds tvätt??? en dyr eller något överkommligt för vanliga dödliga?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Överkomligt, http://cgi.ebay.de/Digital-Ultrasonic-Cleaner-4-0-Liter-Cleaners-incl-VAT-/200608642780?pt=UK_BOI_Medical_Lab_Equipment_Medical_Equipment_Instruments_ET&hash=item2eb534f6dc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 Överkomligt, http://cgi.ebay.de/D...=item2eb534f6dc Riktigt intressant! Vad kör du för vätska? Hur lång tid tog det att köra Webern? Måste nog skaffa en snart.... det blir ju en och annan oxiderad MC-förgasare under en säsong ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 18, 2011 Share Posted May 18, 2011 inga billiga ultraljuds tvättar tillsalu här i sverige?? någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 (edited) Riktigt intressant! Vad kör du för vätska? Hur lång tid tog det att köra Webern? Måste nog skaffa en snart.... det blir ju en och annan oxiderad MC-förgasare under en säsong ;) Jag körde webern i flera steg eftersom jag är lite nervös för vad som händer med flottören. Jag hade i princip loss allt utom trottel-axlar+länkage och choke axeln så en sats packningar och membran skulle göra den helrenoverad i nuläget. Tvättvätskan var en blandning av vatten och avfettningsmedel. Beviset för att det funkade var hur grisigt det blev efter ett tag. :) Jag körde på 45 grader och att göra hela förgasaren tog väl 3-4 timmar, kanske mer, men när man väl laddat maskinen sköter den sig själv så arbetstidsåtgången är inte särskilt mycket. En MC-förgasarbrygga är nog klipskt att ta isär så att man kan tvätta en förgasare åt gången om man skall jobba med en sådan maskin som jag har. Skicka hit något gammalt kladdigt så tvättar jag det åt dig så får du se resultatet med egna ögon. :) Du kanske skall skicka över en TB-sats från en R1 eller Hayabusa? ;) Edited May 19, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unaimed Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 (edited) Jag har en Ebay ultraljudstvätt av billigaste och nästan minsta modellen. Testkörde den på ett trasigt fördelarlock som var duktigt skitigt. Fungerade ju fint =) Före Efter 90 sekunder Man ser tydligt "vattenhöjden" Jag skulle nog ändå rekommendera en kraftigare modell med större behållare. Edited May 19, 2011 by Unaimed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted May 19, 2011 Share Posted May 19, 2011 Jag körde webern i flera steg eftersom jag är lite nervös för vad som händer med flottören. Jag hade i princip loss allt utom trottel-axlar+länkage och choke axeln så en sats packningar och membran skulle göra den helrenoverad i nuläget. Tvättvätskan var en blandning av vatten och avfettningsmedel. Beviset för att det funkade var hur grisigt det blev efter ett tag. :) Jag körde på 45 grader och att göra hela förgasaren tog väl 3-4 timmar, kanske mer, men när man väl laddat maskinen sköter den sig själv så arbetstidsåtgången är inte särskilt mycket. En MC-förgasarbrygga är nog klipskt att ta isär så att man kan tvätta en förgasare åt gången om man skall jobba med en sådan maskin som jag har. Skicka hit något gammalt kladdigt så tvättar jag det åt dig så får du se resultatet med egna ögon. :) Du kanske skall skicka över en TB-sats från en R1 eller Hayabusa? ;) Jo, har ju funderat länge på en sån där..... "problemet" är bara att 200 meter från firman finns ett företag som har ett helt knippe med stora ultratvättar och det är ju lugnt att gå dit med grejerna.....MEN, som alltid vill man ju vara egen dräng om man säger, så det vore skönt att kunna göra det "in house" :) Kravet är väl egentligen att den sväljer en brygga.... Tar ju isär allt löst i alla fall, så normalt är det ju bara förgasarkroppar och munstycken som åker i..... Nope, det blir ingen brygga från varken en Busa eller R1, däremot från en GSXR-1000 ;) :D Ja, det där tål att tänkas på helt klart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Jo, har ju funderat länge på en sån där..... "problemet" är bara att 200 meter från firman finns ett företag som har ett helt knippe med stora ultratvättar och det är ju lugnt att gå dit med grejerna.....MEN, som alltid vill man ju vara egen dräng om man säger, så det vore skönt att kunna göra det "in house" :) Kravet är väl egentligen att den sväljer en brygga.... Tar ju isär allt löst i alla fall, så normalt är det ju bara förgasarkroppar och munstycken som åker i..... Nope, det blir ingen brygga från varken en Busa eller R1, däremot från en GSXR-1000 ;) :D Ja, det där tål att tänkas på helt klart! vet ej om detta tillför tråden något men det är ett annat sätt som jag har använt på olika förgasare genom åren plockat ner förgasaren i så små delar som möjligt - haft en glasburk med trikloretylen som täckt alla förgasardelarna, med lock - vände denna burk många gånger per dag i en veckas tid - efter detta var delarna "som nya" - vet ej om man kan få tag på denna vätska längre för att återvända vätskan så silade man det via ett melittafilter (där kunde man se vad mycket som hade lösts upp) kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 20, 2011 Author Share Posted May 20, 2011 Vill bara påminna om att denna tråden handlade om ett köp av 2-ports Weberförgasare till min Sunbeam bil. Inte rengöring av pryttlar. Ni får skapa ny tråd. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 22, 2011 Share Posted May 22, 2011 (edited) hade du fått tag i en 2 portare. sprang på en i mitt gamla hus tror det var cittra 80 tal innan idag, den e billig vid avhämtning. kan kolla vidare spes vid intresse. mvh Michael Edited May 22, 2011 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bemeco Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 Har en DGV eller DGAV 32/36 i originalutförande direkt från skrotad Sierra är 3 hundringar + frakt för mycket?? / Bengt Metz 0706548597 Bengt.Metz@tele2.se Bor i Oxie utanför Malmö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts