Sevenup Posted June 1, 2004 Posted June 1, 2004 Hej! Min bil är nu klar (10 dagar, en nackspärr och en förkylning). Jag skulle vilja höra med er som har färdiga bilar vilket lufttryck ni har i däcken. Jag har standard däck 185/60 15 och kör nu med ca 2 kg/cm2, med det verkar mycket. Mvh Per-Erik Quote
svante Posted June 1, 2004 Posted June 1, 2004 Brukar stå på däcken... annars kolla med din lokala däckhandlare han vet med säkerhet.. Quote
Superswift Posted June 1, 2004 Posted June 1, 2004 Problemet är att bilen väger en bråkdel av vad en standardbil väger så jag skulle inte lita på vad en däckshandlare säger. Jag med R-däck bör ha under kilot på kalla däck eftersom däcken blir ganska varma vid hård körning och luften expanderar. Helst ska man mäta temperaturen på däcken på mitten och kanterna och ställa hjulvinklar och däckstryck efter värdena. För R-däck kan man oftast hitta tabeller för lätta bilar men det är värre för standarddäck. Quote
Jörgen Posted June 1, 2004 Posted June 1, 2004 Om man använder vanliga däck för personbil så ska det vara det rekomenderade trycket och inte mycket lägre. Lufttrycket håller upp sidostommarna på däcken vid belastning och sänker man för mycket kan vägegenskaperna bli lite udda :( R-däck har en helt annan gummiblandning så dom har ett tryck(kalla) som ligger lägre än ett gatdäck, men mäter man på ett gat resp R-däck när man har belastat dom hårt så skiljer det inte mycket i tryck, dock så skiljer det i fäste. Caper :D Quote
Superswift Posted June 1, 2004 Posted June 1, 2004 Lite OT för det är kanske inte bana du tänker på i första hand men.... Det är tvärtom, du ska INTE ha lägre tryck i ett gatdäck utan snarare högre om du ska köra på bana, på allmän väg kan du säkert behålla standardtrycket. Många menar att ett halvt kilo extra för bana räcker för gatdäck. Åtminstone för en sjua, vikten har betydelse för hur däcksidorna flexar. (R-däck ska ha lägre tryck...) Gatdäck har en högre profil och kräver högre tryck för att inte flexa än vad R-däck har. Nackdelen med för mycket tryck är att värmen inte ökar i däcken i samma grad eftersom det är flexandet som alstrar mest värme, nu är detta inte ett så stort problem eftersom ett gatdäck ska arbeta i 20-50 grader medans ett R-däck bör ligga över 70-75 grader. Värme bidrar till grepp. Dock viktigast för R-däck... Allt beror på vad du ska göra med bilen. Vill man köra hårt och lära känna bilen så är det bäst att göra det på gatdäck först men sen så kommer man snabbt att inse att banåka sliter ut gatdäck i rask takt, trots att R-däcken är mjukare i gummit så håller de längre på bana. Quote
urstad Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 fråga?.... kan man ha kväve i däcken istället? då borde inte trycket ändra sig lika mycket eller? undrar urstad Quote
Superswift Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 Absolut! Tydligen vanligt i länder med hetare asfalt för att kväve eller torr luft inte expanderar lika mycket. Formula 1 bilar och flera andra racinggrenar kör antagligen enbart på kväve. Quote
Megablade Posted June 4, 2004 Posted June 4, 2004 Hej!Min bil är nu klar (10 dagar, en nackspärr och en förkylning). Jag skulle vilja höra med er som har färdiga bilar vilket lufttryck ni har i däcken. Jag har standard däck 185/60 15 och kör nu med ca 2 kg/cm2, med det verkar mycket. Mvh Per-Erik Hej! Westfield rekommenderar 1,4 bar runt om. Jag själv kör på R-däck (yokohama AO32R) men har inte hunnit laborera med olika lufttryck ännu. Det blir nog så att jag köper ett set med vanliga gatdäck för att lära känna bilen först. Med R-däcken har jag intrycket av att det är allt eller inget som gäller när det gäller fäste, och som fd rallyförare så vill jag få lite förvarning innan allt släpper på en gång. :blink: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.