fotograf2 Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Hej Har fått en ls1 5,7L motor över när jag byggde ny motor till min c5 corvette. JAg vill inte bygga en ac cobra, har ni några förslag vad man kan bygga för bil av denna motor. MVH Bosse Quote
Drake Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Har man inte börjat i fel ände om man vill bygga en bil av en motor man fått över? Vad ska du ha den till? Och varför ställa frågan i ett locosttforum om du inte redan bestämt dig?? En sjua blir svår att regga med en LS1:a om du inte köper Cealms gamla bojsänke, då kanske det går men jag tror att du kommer att behöva ett par hundra kilo bly ändå. Du har ju redan svarat på nej på det självklara valet, en AC Cobra så då återstår kanske en Rod, men vem fan vill ha en sån med en LS-motor? En hysteriskt lätt Atom-replika vore ballt men omöjligt att regga. Nja, jag skulle nog välja bil först och motor sen. Sälj den till en Cobrabyggare och använd pengarna till en mer passande motor om du är inne på locostspåret, så blir säkert båda nöjdare med slutresultatet. Ps. Vad ska du ha för den? Quote
gka Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Köp en gammal Miata och sätt i den där! Besiktning lär bli svårt dock, men ett kompetent "track day weapon" lär det bli. :) http://www.flyinmiata.com/projects/LS1/index.php Quote
Myst Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Håller med drake sätt in den på säljes.. Förslag till annons. Ls1 säljes billigt till en skarborgare,... Quote
ThomaZ Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Som komplement till Corvetten behöver du naturligtvis en snabb, lyxig, GT vagn! Så skaffa denna bok: http://www.jagsthatrun.com/Pages/Jaguar_V-8.html och fynda sen ett lämpligt projekt på Blocket som denna: http://www.blocket.se/gotland/Jaguar_XJS_12_33060218.htm?ca=11&w=1 Inga problem med besiktningen heller! Men håll dig borta från Jaguar Klubbens träffar det föreligger nog risk för lynchning :) Quote
anton Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Eller så köper du min bil http://www.blocket.se/vasterbotten/Ultima_mk2_gatregad_racebil_33621007.htm?ca=2&w=1&last=1 Quote
LUPUS Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 (edited) en 7:a gå ju att bygga då ls1:an väl egentligen är ganska kompakt men som föregående talare sa det bir knepigt med effekt kontra vikt, antar att till och med cobror har problem med en ls1:a och en 7:a blir ju ännu lättare, vad är budgeten , och hur mycket tid ha du förslag där en ls1 passar gt40 ultima . . eller kanske en rolig båt Edited May 4, 2011 by LUPUS Quote
Jonte Posted May 5, 2011 Posted May 5, 2011 Eller en Daytona Coupe från Factory Five Skickat från min HTC Quote
Drake Posted May 5, 2011 Posted May 5, 2011 Nu vet jag inte specen på din motor men om det är en sån som jag tror så behöver du väga in på ca 1400 kg. Det blir väl ca. 6-700 kg bly som behövs gömmas i konstruktionen om du ska bygga en sjua på ett normalt sätt (INTE Arboga-varianten alltså) Med tanke på det så tycker jag nog att mitt svar var mer seriöst.:515: Visst skulle det bli en skitkul bil med en så lätt och stark motor, men du skulle få ett helvete med att besiktiga den. Du kan ju bygga på Arboga-vis men då försvinner ju vitsen med en sjua (sorry Calle, men så är det). Quote
TonysGarage Posted May 5, 2011 Posted May 5, 2011 Nu vet jag inte specen på din motor men om det är en sån som jag tror så behöver du väga in på ca 1400 kg. Det blir väl ca. 6-700 kg bly som behövs gömmas i konstruktionen om du ska bygga en sjua på ett normalt sätt (INTE Arboga-varianten alltså) Med tanke på det så tycker jag nog att mitt svar var mer seriöst.:515: Visst skulle det bli en skitkul bil med en så lätt och stark motor, men du skulle få ett helvete med att besiktiga den. Du kan ju bygga på Arboga-vis men då försvinner ju vitsen med en sjua (sorry Calle, men så är det). Hur "noga" kollar dom vad det är för motor då :hypocrite: ??? efter att läst här på forumet i några veckor nu så verkar ganska många ha mer krut under huven än vad som bör va där "by the book"... :prop: Quote
Jörgen Posted May 5, 2011 Posted May 5, 2011 kommer du med en ls1 v8 motor så kan dom nog vara noga :prop: jörgen Quote
Drake Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Problemet med en LS är ju att dom har så hög grundeffekt, SFRO går ju enbart på motornummret i normala fall och vad man gör med motorn efteråt är en annan sak. En äldre smog-8:a med 150 hästar i grundeffekt är i princip samma block som en 400 hästars Vette-motor. En LS blir nog rätt synad vid besiktningen skulle jag tro. Dom jag känner har fått vikta upp bilarna med följden att deras skatt är dubbelt så dyr som min. Quote
Myst Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Det du kan göra är att sitta på motorn en stund o hoppas att den nya förordningen snart börjar gälla. Bra bromsar osv 20kw/100kg. Blir lite lättare för dig/oss att bygga med större motorer. Hösten 2011 är det sista jag hörde. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8557 Hade Martin Quote
gka Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Tack Lupus För ett seriöst svar På en sån öppen fråga får man förvänta sig vilka svar som helst. Quote
Drake Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Även med nya reglerna så behövs det en rätt tung bil, den motorsvagaste LS1:an jag känner till är på ca. 230 Kw. D.v.s 1150 kg skattevikt. Din motor är väl på minst 345 hp om den kommer från en C5:a? Runt 1300 kg alltså. Med NYA reglerna!!! Det har inte ens Calle lyckats med. :prop: Quote
cealm Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Drake: Jag vet, jag har bara ynka 1280kg i skattevikt = mot vikt 259,8hk (alt 347,8hk). Men då är inte min bil viktad, det är en Standard CealmSeven Industries produkt. Sen kan man köpa till viktningskit som tex vattenfyllda däck, bly och kvicksilver kombinerade tackor mm mm. Quote
Drake Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Bly och kvicksilver? Har inte du problem nog med alla trädtramare? Jag har 1 sportbil och får ständigt en massa gliringar. En betongplatta i botten är ett grönare alternativ. Quote
hox Posted May 18, 2011 Posted May 18, 2011 (edited) Bygg en Lola T70 som hade Cheva maskin, sätt i en std surhink 350 gjutis och gör klart allt. Efter detta i med din superbraiga aluminium motor och snitsa till lite moderna kåpor runt om det hela så ger jag mig på att ingen märker vid efterföljande besiktningar. Ohederligt? Finns väl dom här som krämar ur 3-400 hk ur en liten turbo fyra efter bes skulle jag tro.(vad är värst?) Annars skulle jag vilja ha en sån i mitt framtidsproj, dock har den som sagt lite för mycket effekt på pappret. Men dom låter sjukt bra med rätt avgas. Och löjligt mycket mindre än tex en 4 liters Audi v8:a med 4 ventilstoppar. www.roxgt.se Edited May 18, 2011 by hox Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.