Jump to content

downforcetest av min seven


Jörgen

Recommended Posts

Hej,

Har nu gjort ett test på min seven angående lyfttendenser eller ej på våra typer av bilar som cirkulerar här på forumet lite då och då.

Som ni kommer att få se på filmklippen så testade vi i 120kmh , 150kmh och slutligen i 170kmh,

Kan va lite svårt att se men om man tittar på min strålkastare så har jag min lilla kromade blinkers

sittandes ut på höger sida om lampan, och uppe på min framskärm så tillverkade jag en svart aluplåt med

ett vitt horisontellt streck på som referens för höjden på blinkersen.

Filmklipp 1 som gjordes i 120kmh visade ingen förändring av rideheighten alls :huh:

Filmklipp nr 2 är 150kmh

Visade heller ingen förändring av rideheight. :(

Och sista klippet är 170kmh

Lite svårt att se på klippet men i större förstorng så syns det faktiskt att jag får downforce och inte några

lyftkrafter alls, och det bekräftas också av känslan i ratten.. stadig :thumbsup:

Pratade med en kompis som håller på med gasflödesanalys inne i jetmotorer här i stan och han tror

att min fram ruta kan generera en highpressure zone vid rutans nedrekant mot scuttlen och då luften flödar ganska

så ostört under våra bilar så genereras således downforce.. :lol: kommer vid ett senare tillfälle göra lite noggrannare tester med ett

exaktare instrument och då kanske kunna presentera hur mycket downforce jag har vid olika hastigheter :racesmile:

Jörgen Caper S7

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant :thumbsup: Något som kanske spelar in en hel del är hur luften som kommer in via noskonen kan ta sig ut. Kommer den inte upp genom huv eller dyligt så måste den ju ta vägen ut under bilen istället. Jag har sett att vissa modeller har utsläpp i noskonen för detta, och när du säger att rutorna ger en zon med övertryck över scuttle och huv så verkar detta extra vettigt jämfört med gälar i huven.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev att du körde 170. men du kör väll inte fortare än 90 på den vägen? :hypocrite:

nä..kör aalldrig fortare än 80kmh på den vägen..:hypocrite:

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...