Jörgen Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 (edited) Hej, Har nu gjort ett test på min seven angående lyfttendenser eller ej på våra typer av bilar som cirkulerar här på forumet lite då och då. Som ni kommer att få se på filmklippen så testade vi i 120kmh , 150kmh och slutligen i 170kmh, Kan va lite svårt att se men om man tittar på min strålkastare så har jag min lilla kromade blinkers sittandes ut på höger sida om lampan, och uppe på min framskärm så tillverkade jag en svart aluplåt med ett vitt horisontellt streck på som referens för höjden på blinkersen. Filmklipp 1 som gjordes i 120kmh visade ingen förändring av rideheighten alls :huh: Filmklipp nr 2 är 150kmh Visade heller ingen förändring av rideheight. :( Och sista klippet är 170kmh Lite svårt att se på klippet men i större förstorng så syns det faktiskt att jag får downforce och inte några lyftkrafter alls, och det bekräftas också av känslan i ratten.. stadig :thumbsup: Pratade med en kompis som håller på med gasflödesanalys inne i jetmotorer här i stan och han tror att min fram ruta kan generera en highpressure zone vid rutans nedrekant mot scuttlen och då luften flödar ganska så ostört under våra bilar så genereras således downforce.. :lol: kommer vid ett senare tillfälle göra lite noggrannare tester med ett exaktare instrument och då kanske kunna presentera hur mycket downforce jag har vid olika hastigheter :racesmile: Jörgen Caper S7 Edited May 2, 2011 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Lite matnyttigt i ämnet: http://www.gmecca.com/byorc/dtipsaerodynamics.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 2, 2011 Author Share Posted May 2, 2011 kul och intressant läsning,:thumbsup: Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Du skrev att du körde 170. men du kör väll inte fortare än 90 på den vägen? :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 2, 2011 Share Posted May 2, 2011 Mycket intressant :thumbsup: Något som kanske spelar in en hel del är hur luften som kommer in via noskonen kan ta sig ut. Kommer den inte upp genom huv eller dyligt så måste den ju ta vägen ut under bilen istället. Jag har sett att vissa modeller har utsläpp i noskonen för detta, och när du säger att rutorna ger en zon med övertryck över scuttle och huv så verkar detta extra vettigt jämfört med gälar i huven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 2, 2011 Author Share Posted May 2, 2011 Du skrev att du körde 170. men du kör väll inte fortare än 90 på den vägen? :hypocrite: nä..kör aalldrig fortare än 80kmh på den vägen..:hypocrite: jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.