Jump to content

Insprutningsprobelm


1911DAX

Recommended Posts

Har nu kommit till den punkt i bygget då det var dax att vrida på nyckeln för första gången.

Dessvärre utan start.

Motor B234 med Jetronic 2,4 box

Då jag hade gnitsa plockade jag ut spridarna för att se att det kom soppa.

Då jag vred på nyckel kom det soppa endast ut 1 spridare. Med då jag vred på nyckel vid ett tredje försök hade även den lagt av.

Testade spridarna en efter en för att se att de de funkade. två av dom var kass. Men problemet är nu att jag inte får signal från boxen. + från relät finns, men inte jorden.

Kan det vara så att de söndriga spridarna knäckt boxen? Eller något annat som kan ha hänt under mina tester?

Link to comment
Share on other sites

Kabelhärvan kommer från en 740.

Satt samma styrbox i den, men en B230 istället för B234

Spridarna skall vara orginal Vit/svarta. Vet tyvärr inte om de är hög eller låg ohmiga. Styrboxen köptes tillsammans med motorn av tidigare byggare.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tänkte att det var blandade grejer som i min bil tex, 940 turbo boxar + 240 kabelstam = endast högohms spridare, annars kommer jag bränna bränsleboxen på ingen tid alls. Om jag inte lödar in ett motstånd vill säga.

Om jag minns rätt så skall alla spridare öppna samtidigt på 2.4 systemet, dvs man kan växla kablarna fram till spridarna, låter ju nästan som att det är just spridarna som strular även om det är väldigt osannolikt att alla skulle lägga av samtidigt? :blink:

Har du kollat jordningen av spridarna?

Link to comment
Share on other sites

Innan du dömer ut injektorerna så kör dem i ultraljudstvätt

Jag ser att du bor i närheten av GBG, hör av dig om du behöver assistans.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Japp, på 2.4 systemet skall de öppna samtidigt. Är det inte så att jordningen går via boxen? + ligger på hela tiden via relät, sedan pulsas jorden.

Antar att det kan vara svårt att mäta pulsen då den endast är ett par millisekunder. Kanske därför jag inte får indikationer på mitt mätinstrument.

Jag kör spridarna i ultraljudstvätt ikväll, så får vi se om jag får annat resulat. Antar att det kan hamnat mycket skräp i systemet då motorn sannoligt stått still 7-8 år.

Åtekommer...

Link to comment
Share on other sites

Japp, på 2.4 systemet skall de öppna samtidigt. Är det inte så att jordningen går via boxen? + ligger på hela tiden via relät, sedan pulsas jorden.

Antar att det kan vara svårt att mäta pulsen då den endast är ett par millisekunder. Kanske därför jag inte får indikationer på mitt mätinstrument.

Jag kör spridarna i ultraljudstvätt ikväll, så får vi se om jag får annat resulat. Antar att det kan hamnat mycket skräp i systemet då motorn sannoligt stått still 7-8 år.

Åtekommer...

Ja, så är det nog, men visst har du iallafall två jordkablar som man drar fast i fuelrailen? Dom var felet på en kompis bil en gång, tog många timmar att hitta felet, bara lite glapp.

Bara så du inte gräver ner dig innan du kollat dom lätta grejerna. :)

Link to comment
Share on other sites

Jodå, glapp var ett av problemen. Men glappet satt i strömmatningen till tändboxen. Alla fyra spridare fick jag igång i ultraljudstvätten samtidigt som jag spänningssatte dom för att få solenoiden till att börja arbete.

Motorn är igång!!

Tack för all hjäp. Vad skulle man göra utan ett forum som detta!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...