JonasJonson Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 Var inne o typade om en motorcykel i Karlskrona idag och träffade en inhyrd besiktningsman från Kalmar som har behörighet för regg av amatörbyggda fordon. Frågade lite om den kommande besiktningen av min bil och vi pratade belysning o div.. Jag fick följande svar av honom. Att de tillämpar 2005 års reglemente och det innebar att de kräver dimljus och backlyse och detta var något de missat förr och numera kräver enligt reglemente.. Den andra saken var att de ska näravara vid vägningen av fordonet!! ..??? :o Är detta verkligen sant? Quote
Thomas Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 (edited) Han har varit där ett tag på Måndagar nu och det är kanske han som Arrowsmith hade i Kalmar. Jag hade en bra kille i Kalmar. Men han som är i K-na nu har jag hört en del om. Inte ros direkt. Edited April 11, 2011 by Thomas Quote
Jörgen Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 det som gäller är VVFS 2003:22 och där behövs inte dimljus eller backlykta, det är solklart om man läser texten, vilken denna person inte verkar gjort. det fanns en länk till författningen här på forumet så man kunde skriva ut den men vet inte var den är nu :blink: cealm vet nog :) när det gäller vägning så kan dom ju göra den vid regbes så då är dom ju med :prop: men det går att göra vid ett tidigare tillfälle , men kom ihåg att vågsedeln gäller bara 4 veckor. jörgen Quote
cealm Posted April 12, 2011 Posted April 12, 2011 (edited) --- Jag fick följande svar av honom. Att de tillämpar 2005 års reglemente och det innebar att de kräver dimljus och backlyse och detta var något de missat förr och numera kräver enligt reglemente.. Den andra saken var att de ska näravara vid vägningen av fordonet!! ..??? ---- Besiktning första april??????? Eller? Står om dim och backljus i VVFS 2003:22 hämta PDF och jämför. Viss olikhet mellan Kalmar killens syn och reglerna kommer att hittas. Vägning, kan vara en tolkning, man måste få en vågsedel från en godkänd vägning. I praktiken innebär det att du inte själv kan köpa badrumsvågar och själv eller via tex grannen skriver vågsedelen. Men vägningen kan göras närsomhelst bara bilen är i rätt skick dvs så klar som den skall vara för regbesiktningen. Jag vägde tex mina bilar i Köping och min regbes var i Eskilstuna respektive i Örebro. Däremot var det SBP i Köping. Förresten kan det vara ett Måndagsexemplar där i Kalmar?? En annan sak är den kommande efterföljaren till VVFS 2003:22 är TSFS 2010:2. Kan du inte ringa till Kalmar-killen och kolla vilket reglemete han stödjer sig på. DEt vore kul att veta. Edited April 12, 2011 by cealm Quote
JonasJonson Posted April 12, 2011 Author Posted April 12, 2011 Jag kommer absolut kontakta honom! Ska till bilprovningen igen på torsdag så jag kan hugga hans direktnr! Enligt honom så "reglerna är klara om man läser 2005 års reglemente det är bara att Svensk bilprovning missat det det" -slut citat Ska själv läsa på en gång så jag har kött på benen. Fan jag vill ju inte råka i bråk med honom vid slutbesiktningen. Knäppt lät det att han skulle åka med mig till den nya vågen som ligger mot Emmaboda till och närvara vid vägningen! Det skulle innebära att han inte hinner mycket mer än min bil den dagen. --- Jag fick följande svar av honom. Att de tillämpar 2005 års reglemente och det innebar att de kräver dimljus och backlyse och detta var något de missat förr och numera kräver enligt reglemente.. Den andra saken var att de ska näravara vid vägningen av fordonet!! ..??? ---- Besiktning första april??????? Eller? Står om dim och backljus i VVFS 2003:22 hämta PDF och jämför. Viss olikhet mellan Kalmar killens syn och reglerna kommer att hittas. Vägning, kan vara en tolkning, man måste få en vågsedel från en godkänd vägning. I praktiken innebär det att du inte själv kan köpa badrumsvågar och själv eller via tex grannen skriver vågsedelen. Men vägningen kan göras närsomhelst bara bilen är i rätt skick dvs så klar som den skall vara för regbesiktningen. Jag vägde tex mina bilar i Köping och min regbes var i Eskilstuna respektive i Örebro. Däremot var det SBP i Köping. Förresten kan det vara ett Måndagsexemplar där i Kalmar?? En annan sak är den kommande efterföljaren till VVFS 2003:22 är TSFS 2010:2. Kan du inte ringa till Kalmar-killen och kolla vilket reglemete han stödjer sig på. DEt vore kul att veta. Quote
Jonas Posted April 12, 2011 Posted April 12, 2011 Låter som det är läge att använda en annan station! Quote
Thomas Posted April 12, 2011 Posted April 12, 2011 De har en våg på Tennvägen på Sortab som de använder. Och vad jag hört så har personen i fråga tolkat andra saker på eget bevåg utan att kunna verifiera. Men det finns väl överordnade att gå till. Quote
Jocke4U Posted April 12, 2011 Posted April 12, 2011 det som gäller är VVFS 2003:22 och där behövs inte dimljus eller backlykta, det är solklart om man läser texten, vilken denna person inte verkar gjort. det fanns en länk till författningen här på forumet så man kunde skriva ut den men vet inte var den är nu :blink: 2003nr022.pdf Quote
Jörgen Posted April 12, 2011 Posted April 12, 2011 enligt min regbesman i vänersborg så ska alla besstationer som har regbesiktningar ha en våg på plats, bla därför som trollhättan(ingen våg) flyttade sina regbes till vänersborg. jörgen Quote
JonasJonson Posted April 12, 2011 Author Posted April 12, 2011 2003nr022.pdf Jepp så står det i 2003 "får ha" och det står inte "skall".. men snubben svammlar om 2005 .. Quote
cealm Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 (edited) Låt honom svammla, han kanske blir ledsen annars och börjar gråta. Läs på din Vvfs, den som vi alla skall kunna. Där står allt viktigt. Har någon synpunkter be dem visa var i Vvfs de stödjer sitt ställningstagande på. Det finns även normalt en stationschef, såvida det inte är just den som är problemet. Vvfs har ett register först, bara kolla där och sedan bläddra till rätt sida och läsa vad som gäller. Edited April 13, 2011 by cealm Quote
JonasJonson Posted April 13, 2011 Author Posted April 13, 2011 Finns egentligen inga stationschefer längre, det är områdeschefer så man ska ha tur om de är på plats. Dessutom med ett stolpskott som honom så kan han bli väldigt jobbig om han beslutat sig för att underkänna ett fordon. Så det känns bättre att redan nu ta reda på exakt vad han stödjer sitt uttalande på. Nästa gång vill han väl ha ett krocktest... Du kan aldrig välja en anförordnad besiktningsman heller.. Låt honom svammla, han kanske blir ledsen annars och börjar gråta. Läs på din Vvfs, den som vi alla skall kunna. Där står allt viktigt. Har någon synpunkter be dem visa var i Vvfs de stödjer sitt ställningstagande på. Det finns även normalt en stationschef, såvida det inte är just den som är problemet. Vvfs har ett register först, bara kolla där och sedan bläddra till rätt sida och läsa vad som gäller. Quote
cealm Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 ---- Du kan aldrig välja en anförordnad besiktningsman heller.. ---- Så är det men: Du kan alltid avbryta besiktningen, du kan alltid begära att få prata med närmaste cehf, du kan alltid överklaga. Inget av alternativen är roliga Vad som är viktigast är att du kan välja station. Är stationen ett enda stort problem från högsta områdes-hönset / tuppen är risken stor att det kan finns fler problen inom stationen / området. SBP har fler stationer i landet, en sak som jag inte känner till är när SBP monopolet avskaffades om även dessa stationer får göra regbesiktning. Kanske? Som du säger du har tid att kolla läget och inhämta referenser från andra. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.