Jump to content

Köpråd...


J.Andersson

Recommended Posts

Spontant känns den väldigt prisvärd men såklart måste man syna den. Hjulen lär nog inte passa bana speciellt bra men det är ju bara att ha ett set till. Den har lite egna lösningar verkar det som och det är ju kul. Hjulbasen verkar något kortare.

Är nog värt ett besök tycker jag..

Link to comment
Share on other sites

J.Andersson: Välkommen som Locost intresserad och vem vet kanske snart bilägare. Aldrig fel att åka och titta heller aldrig fel att kolla vad det finns för bilar inom någon lämplig radie från Söderköping i ditt fall. All infomation man kan få är bra. Du är välkommen upp till Arboga och titta på driftsatta bilar som referens.

Åkt med någon Sevenbil förut?

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen! :)

Vill kunna kombinera gat/ban -åka på ett bra sätt...
Det är bra att ha ett mål att sikta på när man ger sig ut i i djungeln på jakt.

Bara genom att vrida blicken mot sjuor har du en bil som gör varvtider på bana bortom vad GTI/GTR/S/RS-gänget med bilar fixar så du är på rätt spår.

Men frågan är hur långt vill du gå? Om du vill kunna lura baging på snabbaste tiden runt kullen den 23/8 krävs det en väl avstämd bil som har aningen mer än bara "standard" locost konceptet "ihopslängt". Den måste vara lätt, kunna skapa höga G-krafter i sidled och vara "utsorterad"

Bilen du länkade till verkar intressant, men jag reagerar på:

-"vikt ca 750 kilo", om den väger 750 kilo raceklar+fulltankad och utan förare är den 120 kilo tyngre än min Super Cat med gjutjärns-pinto och mer än 150 kilo tyngre än bagings lådbil med Opels aluminiumspis. Det är inte en bra start.

- Jag blir lite fundersam över framvagnsgeometrin. På bilderna ser det ut som om undre länkarmen pekar uppåt och övre länkarmen pekar rejält uppåt. Det kanske skall vara så med den chassiegeometrin men det behöver kontrolleras.

- Den inga vindrutetorkare! Den har knappast gått genom regbesiktningen på det viset.

Inte ens bilar som har en byggstandard typ Caterham, Westfield, MNR, Tiger, ... är identiska så du bör absolut åka och känna och klämma på bilarna du funderar på innan köp. Alla bilar är unika och har därmed sina egna för och nackdelar.

Lycka till! :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9330#

Tittar även på denna. Helst av allt skulle jag vilja ha en med mc motor i, då jag tidigare kört roadracing. Skruva och grejja kan jag, dock inte svetsa och bygga ram på ett vettigt sätt. Antingen är det köpa färdig bil med bra grund eller ett färdigt kit som bara ska skruvas ihopp? Jobbar som elektriker?

Vilken bil är billigast? Dala7? Vilken är mest potentiell bansmiskare och vilken får man mest för pengarna?

Någon som vet om det finns några locost i östergötland?

Mvh

Jimmy Andersson

Edited by J.Andersson
Link to comment
Share on other sites

Skruva och grejja kan jag, dock inte svetsa och bygga ram på ett vettigt sätt. Antingen är det köpa färdig bil med bra grund eller ett färdigt kit som bara ska skruvas ihopp? Jobbar som elektriker?
Oavsett om du köper färdigt chassie eller inte så kommer du att åka på lite svetsning. Det är alltid något fäste här eller där som man vill flytta på eller modifiera. Det gäller även på en färdig bil... Men, om man köper färdigt chassie eller bil spar man väldigt mycket jobb och får många lösningar på köpet.
Vilken bil är billigast? Dala7? Vilken är mest potentiell bansmiskare och vilken får man mest för pengarna?

Ok Jimmy, det låter som om du är ute efter en riktig bansmiskare.

Det är lätt att tappa perspektivet när man snackar sjuor, så för att skapa lite översikt så tar vi en jämförelse:

Det enda som smiskar en sjua med vässad motorcyckelmotor(160-180hkr), en så kallad BEC(Bike Engined Car), på bana är en betydligt dyrare sjua med racepreppad bildrivlina(duratec, zetec, Opel, Honda...) eller en riktig banbil med slicks. Det finns inget annat gatreggat som ens är i närheten.

Med en BEC-sjua pratar vi den ultimata bankörmaskinen på "shoe string budget". Men, det kanske inte är lika skoj att yla runt med 10.000 rpm den dagen du skall ta bilen till glasskiosken? :) Det är ett personligt val och är man på jakt efter något extremt så får man självklart ge kall på annat.

En bra bil är inte billig i inköp, men som med mycket annat blir det ofta mer ekonomiskt att köpa det man vill ha istället för att hålla på och byta.

En bansmiskare kan med lätthet springa förbi 200.000:- i byggkostnad.

Jag köpte en färdig bil och håller på och sorterar ut den så att den blir det jag kan leva med ett tag, men funderar på nybygge för att bygga exakt det jag vill ha. Mina tankar är i samma banor som dina men kanske lite mer åt glassracer-hållet. :)

P.S. Pegasus 7an är aningen äldre, men regdatum har ingen större betydelse. Det är skickat på bilen som avgör priset. Pegasusen har varit ute på bana och är nog betydligt mer redo för seriös körning än den sprillans nya BMW-baserade bilen.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

:D Du sprider villt... :D :thumbsup: Den där är nog ungefär lika i prestanda som min i somras. Den har samma spis, men fallförgasaren. Om de inte portat insugsröret och har rätt förgasare så har du ca 100 hkr. Jag körde weber 40 så några hkr till fanns i min spis.

Jag låg och hetsade sporthojar till stordåd på vår/sommar-vägarna och när de fått nog körde jag ifrån dem ganska enkelt. Men min bil var inte särskilt mycket banpiskare i somras. Det blir den inte i sommar heller, men jag har fött den med lite anabola i vinter. Nu bör den(och jag... :icon_oops: ) klara av alla vråltrimmade turbobilar på sommarvägarna iaf. Väghållning + bromsar har också fått lite uppmärksamhet så det skall nog spela fint ihop nu hoppas jag.

Hoppla! Jag missade att det var en lada-baserad bil... :icon_oops:

När jag snackar en banpiskande BEC så är det 0-100 på 3-3,5s som gäller. Lite styvt halva tiden emot min. Var det någon som sade klassskillnad? ;)

Ju mer man tittar desto mer förvirrad blir man.

Jag förstår att det är förvirrande, det var det för mig med.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

--- Finns det bilar i 50-80kr klassen också? --- Ja men sällan färdiga och registrerade.

Jag har inte heller sett färdiga bilar i den prisklassen.
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att SFRO besiktningarna är personliga och om jag minns rätt tidsbegränsade. Det mesta går säkert att lösa, men kolla mer med din närmaste SFRO besiktningsman INNAN du du köper en bil som är "nästan klar".

Jag tror också att hur bra bilen är är mycket beroende på vem som byggt den. Det går att bygga både bra och dåliga bilar med såväl lada som andra delar. Köp SFROs bygghandbok. Läs på i den om vad som är praxis, godkänt mm. Åk och kolla noga på ett antal objekt.

Lycka till!

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...