pelle17B Posted March 31, 2011 Posted March 31, 2011 (edited) Jag skulle behöva svetsa i oljetanken till torrsumpsystemet. 6 liter rund aluminiumtank med avskruvbart lock uppepå. Om jag gör rent den med avfettning och därefter Yes och vatten. Vågar man svetsa i den då? Hur länge måste den lufta innan? /Peter Edited March 31, 2011 by pelle17B Quote
joaba Posted March 31, 2011 Posted March 31, 2011 D hade jag gjort iallafall d har ju "bara" varit olja i den, mycke varm vatten så borde d vara lungt Quote
pelle17B Posted April 2, 2011 Author Posted April 2, 2011 Har skakat tanken med avfettning ett par gånger och sköljt och skakat med diskmedel och varmvatten säkert 8 gånger. Nu får den lufta några dar. Ingen som vet säkert om man vågar svetsa i den sen? /Peter Quote
Kilkenny Posted April 2, 2011 Posted April 2, 2011 Du kan väl svetsa "på utsidan" så att smältan inte tränger in i där oljan varit? Lite fylligare sträng bara. :thumbsup: Quote
Pac Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 Kan man inte vattenfylla den så att man slipper de lättantändliga ångorna? Det gör jag när jag svetsar i stål med MIG, men det kanske inte funkar med aluminium och TIG? Quote
Thomas Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 tränger värmen in i där oljan varit så blir det lätt skit som kryper fram och svårare att svetsa. Det ligger i porerna Quote
pelle17B Posted April 3, 2011 Author Posted April 3, 2011 Ok då förstår jag varför man skall försöka svetsa utan genombränning, men hur är det med risken för att det säger Kaboom? /Peter Quote
Thomas Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 Är den öppen? så minskar ju risken med storleken på hålet. Skölj den med thinner sedan hett vatten när thinnern dunstat. då ska det inte vara någon fara. Quote
Kilkenny Posted April 4, 2011 Posted April 4, 2011 Ehh Va?? :lol: Ja, utan genombränning menar jag. :) Och har det bara varit olja i, och du inte har tanken tät så säger det knappast kaboom, kanske fräser eller blir en liden eldsflamma på sin höjd. Elda på du. :thumbsup: Quote
Recommended Posts