Jump to content

Nära krock på bana...


Acke

Recommended Posts

Gissningsvis så har den andra bilen precis snurrat? Inte skoj om han frontat....

Mötande trafik ser jag dagligen på vägen så jag tyckte "blippen" var mer intressant att titta på. har försökt få till detdär men det är ack så svårt att koppla ur och gasa (blippa) på det viset när man sedan 18 års ålder har lärt sig nåt annat...

Link to comment
Share on other sites

Att mellangasa eller tå-häl principen kanske är ett bättre svenskt uttryck. Jag tror det var det de hade tänkt filma egentligen. Kolla på pedalrutan i hörnet och på hur han växlar så ser du.

Målet är att vid nedväxling hålla samma eller högre RPM på motoraxeln än på transmissionssidan för en mjukare övergång. Så har jag fattat det iallafall.

Full gas in i kurvan

Bromsa

Bromsa Trampa ner kopplingen

Bromsa Lägg växeln i neutral

Bromsa Släpp upp kopplingen

Bromsa Vrid över bromsfoten utan att ta bort den så du kan ge en liten "blipp" på gasen

Bromsa Tryck ner kopplingen

Bromsa Lägg i lägre växel

Släpp bromsen och släpp upp koplingen och gasa ut ur apex

Detta kräver tajta pedalställ eftersom man bara har två fötter...

Läs någon racingbok typ "Going faster" eller "Race to win" så klarnar det eller gör allt mycket svårare och förvirrande som i mitt fall :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde att man bara tå-hälar för att få lagom motorbroms när man släpper kopplingen efter nedväxling. Varför måste man dubbelkoppla? Det måste man väl bara göra om man har osynkad låda?

Link to comment
Share on other sites

Det finns dom som formulerat detta bättre än jag så jag snor lite text från ett inlägg på Rejsa (Porschedriver):

-------------------------

Att se till att bromsarna bromsar bilen och att inte motorns tröget bromsar bakvagnen intermittent vid växling.

Man kan ju A, sätta upp bilen så att man har ideal bromsbalans när bilen går med motorbroms. I det fall att man då gör en korrekt toe-heel växling så matchar man motorns varvtal med bakhjulens varvtal så att man får en mjuk övergång från ingen motorbroms(koppling nere) till motorbroms (koppling uppe). Under växlingsögonblicket så får man då något minskad bromsverkan.

B, Utan toe-heel så lägger man i växel och släpper upp kopplingen. Motorns varvtal matchar inte bakhjulens hastighet och man har två val 1) slira på kopplingen eller 2) släppa upp kopplingen snabbt vavid "hjulen" försöker accelerera motorns interna komponenter till rätt hastighet. Detta ger ett motstånd vilket TEMPORÄRT minskar greppet på bakvagnen. Antingen blir bilen "tail-happy" vid inbromsning eller så får man vrida fram bromsbalansen för att kompensera men då har man sämre bromsverkan mellan växlingarna.

Då inbromsningen huvudsakligen består (tidsmässigt) av tid mellan växlingarna vilket borde innebära att A) är ett mer optimalt alternativ.

------------------------------

Sök på rejsa så finns det flera trådar om detta men även de som menar att man kan uppnå samma tidsresultat om man slirar på kopplingen istället, detta gäller definitivt mig eftersom jag inte behärskar det..... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Har man bara lagom avstånd mellan broms och gas och om bromsen kommer på ungefär samma höjd som gasen under inbromsningen så är det inte så svårt. Man ska bara lära sig att bromsa med samma tryck hela tiden när man gör den där "blippen". Annars kan det bli väldigt ryckigt och konstigt.

På min gamle saab är det jättelätt att göra så men den är ju framhjulsdriven och går bara på gatan och lite på "strippen" så det finns väll ingen mening i att göra det annat är att man får lite träning på det, och så låter det ju tufft med :prop:

Link to comment
Share on other sites

Den tråden spårade ur efter andra inlägget :P

Jag skulle nog blivit jäkligt nödig efter det där, men det är ju lite anorlunda i verkligheten mot att sitta o se det på film. Men det ser ändå bra nära ut.

Link to comment
Share on other sites

Superswift: Det var ungefär så jag menade också.

JohanB: Vad var det för gammal saab du hade då? OG 900? I så fall fattar jag inte hur du får till det, tar bromsarna långt ned på den jämfört med min eller? Jag slirar också på kopplingen... :)

Real7: Jisses vilken kullerbytta! Däcktravarna stod inte så bra till där tycker jag det ser ut som!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Guest_Michael_*

Varför släpper man upp kopplingen emellan? Varför kopplar man inte, byter växel samtidigt som man blippar och sedan bara släpper upp kopplingen? Varför släpper man upp kopplingen i neutral? Matcha varvet går ju ändå.

//Michael

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_Michael_*
Varför släpper man upp kopplingen emellan? Varför kopplar man inte, byter växel samtidigt som man blippar och sedan bara släpper upp kopplingen? Varför släpper man upp kopplingen i neutral? Matcha varvet går ju ändå.

//Michael

Har fått reda på det nu. Förr saknade ju växellådorna syncringar. Då fick man inte ens i växeln om varvtalet var fel. :)

//Michael - Har inte växt upp utan syncringar.

Link to comment
Share on other sites

jo för när kopplingen är urkopplad så följer inte ingående axel i växellådan motorvarvet,, den är frikopplad från motorn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...