JonasJonson Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Vad för fett rekommenderas till uniballs/länkarmar ? Duger vanligt silikonfett eller finns det bättre långlife fetter? Quote
Panzer Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 (edited) Hej! På Formel Forden använde vi WD-40, men där körde man utan gummibälgar. Vi blåste med tryckluft för att sen spola med Bräkleen och därefter blåste vi igen för att avsluta med WD-40 detta gjordes efter varje heat bilen varit ute på banan. Höres! // JEK Ps Reynard, tillverkaren av bilen, rekommenderade även WD-40 till alla aluminiumpaneler. En vis man (??!!) sa en gång att det enda som behövs i en verktygslåda är silvertejp och WD-40, sitter det fast så lossnar det med WD-40 och är det löst fäster man det med silvertejp! Edited March 7, 2011 by Panzer Quote
cealm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 JonasJonson: Jag vet att Arrowsmith haft bra tips på detta också, kanske han läser och klistar in i tråden. Jag vet också att han nogsamt kollat sin bil på eventuellt slitage mm. Det var ett extra kladdigt fett kommer jag ihåg men vilket?? Frågan är kopplad till de (eventuella) krav som SFRO har på gummituttar på uniballs. Av olika skäl vet jag om två bilar med uniballs och utan gummituttar vid SFRO plus SBP. Hur jag kan veta om det berättar jag inte. Hemlighet! Arrowsmith--- were are you?? Quote
Thomas Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 (edited) Kör du med bälgar så borde Omega 77 chassi fett vara ett starkt alternativ eller molykote drivknutsfett. man bör nog "rulla" in fettet. Är det smörjnipplat på dem? Det finns de med PTFE och de ska normalt inte smörjas. Edited March 8, 2011 by Thomas Quote
Pac Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Om unibalen har dammtätning borde väl vanligt chassie/litiumfett funka? Quote
JonasJonson Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 Om unibalen har dammtätning borde väl vanligt chassie/litiumfett funka? Det sitter små nipplar, verkar kunna gå in en hel del fett i gummibälgarna. Quote
JonasJonson Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 XD-40 är nog kanon men jag tror nog mer på fett då jag har gummibälgar :-) Hej! På Formel Forden använde vi WD-40, men där körde man utan gummibälgar. Vi blåste med tryckluft för att sen spola med Bräkleen och därefter blåste vi igen för att avsluta med WD-40 detta gjordes efter varje heat bilen varit ute på banan. Höres! // JEK Ps Reynard, tillverkaren av bilen, rekommenderade även WD-40 till alla aluminiumpaneler. En vis man (??!!) sa en gång att det enda som behövs i en verktygslåda är silvertejp och WD-40, sitter det fast så lossnar det med WD-40 och är det löst fäster man det med silvertejp! Quote
JonasJonson Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 (edited) Jag har i min försäljningshylla ett fett från Mobil som heter Mobilgrease XHO 222 som är ett mineral oljebaserat universal fett med förtjockare av litiumkomplex och tillsatser av mot slitage. Rekommenderas till p-boxar, propelleraxlar, länkar, reglage.. Men frågan är om detta är bra för gummibälgarna?? Nisse säger här nu i verkstaden att det är för tunt.. hittade ett annat fett entreprenadfett super ep 2 i ett skåp som han trodde mer på.. ett långtidsfett för maskiner. Edited March 8, 2011 by JonasJonson Quote
JonasJonson Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 (edited) http://www.smorjteknik.se/fetter.html Okej, känns tryggare att köra Omega 77 ändå. Ska ringa autoexperten för jag vill minnas att de har sortimentet :-) Edited March 8, 2011 by JonasJonson Quote
Arrowsmith Posted March 9, 2011 Posted March 9, 2011 (edited) Jag skulle rent generellt rekommendera att använda smörjfria länkhuvuden. Kraven stiger ordentligt på länkhuvudets materialkvalité om man väljer de med smörjkopp. Anledningen är att det sker en försvagning i och med att man borrar igenom lagret för att montera smörjkoppen. Det kan låta löjligt har jag förstått ett par gånger när jag påtalat det. Men jag har sett vad som händer när länkhvuden brister tvärs över smörjkoppen och endast kulan sitter kvar runt bulten. Jag har till o med sparat ett länkhuvud att ha som avskräckande exempel att visa upp. Just det exemplet fick jag av en rallyåkare och han satte inte dit ett likadant smörjt länkhuvud igen, trots att det är av känt & dyrt fabrikat. Jag har sålt massor av smörjfria länkhuvud till alla möjliga applikationer utan ett klagomål. Men vill köparen tvunget ha med smörjkopp så är det alltid ett snäpp bättre och därmed dyrare kvalitet som gäller för att bibehålla hållbarheten om storleken ska vara densamma. det var mina 5 cent av åsikter Edited March 9, 2011 by Arrowsmith Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.