Jump to content

Länkarms fett


Recommended Posts

Hej!

På Formel Forden använde vi WD-40, men där körde man utan gummibälgar. Vi blåste med tryckluft för att sen spola med Bräkleen och därefter blåste vi igen för att avsluta med WD-40 detta gjordes efter varje heat bilen varit ute på banan.

Höres!

//

JEK

Ps

Reynard, tillverkaren av bilen, rekommenderade även WD-40 till alla aluminiumpaneler.

En vis man (??!!) sa en gång att det enda som behövs i en verktygslåda är silvertejp och WD-40, sitter det fast så lossnar det med WD-40 och är det löst fäster man det med silvertejp!

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

JonasJonson: Jag vet att Arrowsmith haft bra tips på detta också, kanske han läser och klistar in i tråden. Jag vet också att han nogsamt kollat sin bil på eventuellt slitage mm. Det var ett extra kladdigt fett kommer jag ihåg men vilket??

Frågan är kopplad till de (eventuella) krav som SFRO har på gummituttar på uniballs. Av olika skäl vet jag om två bilar med uniballs och utan gummituttar vid SFRO plus SBP. Hur jag kan veta om det berättar jag inte. Hemlighet!

Arrowsmith--- were are you??

Link to comment
Share on other sites

Kör du med bälgar så borde Omega 77 chassi fett vara ett starkt alternativ eller molykote drivknutsfett. man bör nog "rulla" in fettet. Är det smörjnipplat på dem? Det finns de med PTFE och de ska normalt inte smörjas.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

XD-40 är nog kanon men jag tror nog mer på fett då jag har gummibälgar :-)

Hej!

På Formel Forden använde vi WD-40, men där körde man utan gummibälgar. Vi blåste med tryckluft för att sen spola med Bräkleen och därefter blåste vi igen för att avsluta med WD-40 detta gjordes efter varje heat bilen varit ute på banan.

Höres!

//

JEK

Ps

Reynard, tillverkaren av bilen, rekommenderade även WD-40 till alla aluminiumpaneler.

En vis man (??!!) sa en gång att det enda som behövs i en verktygslåda är silvertejp och WD-40, sitter det fast så lossnar det med WD-40 och är det löst fäster man det med silvertejp!

Link to comment
Share on other sites

Jag har i min försäljningshylla ett fett från Mobil som heter Mobilgrease XHO 222 som är ett mineral oljebaserat universal fett med förtjockare av litiumkomplex och tillsatser av mot slitage. Rekommenderas till p-boxar, propelleraxlar, länkar, reglage..

Men frågan är om detta är bra för gummibälgarna??

Nisse säger här nu i verkstaden att det är för tunt.. hittade ett annat fett entreprenadfett super ep 2 i ett skåp som han trodde mer på.. ett långtidsfett för maskiner.

Edited by JonasJonson
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rent generellt rekommendera att använda smörjfria länkhuvuden.

Kraven stiger ordentligt på länkhuvudets materialkvalité om man väljer de

med smörjkopp. Anledningen är att det sker en försvagning i och med att man

borrar igenom lagret för att montera smörjkoppen.

Det kan låta löjligt har jag förstått ett par gånger när jag påtalat det.

Men jag har sett vad som händer när länkhvuden brister tvärs över smörjkoppen och endast

kulan sitter kvar runt bulten. Jag har till o med sparat ett länkhuvud att ha som

avskräckande exempel att visa upp. Just det exemplet fick jag av en rallyåkare och han satte inte dit ett

likadant smörjt länkhuvud igen, trots att det är av känt & dyrt fabrikat.

Jag har sålt massor av smörjfria länkhuvud till alla möjliga applikationer utan ett klagomål.

Men vill köparen tvunget ha med smörjkopp så är det alltid ett snäpp bättre och därmed dyrare

kvalitet som gäller för att bibehålla hållbarheten om storleken ska vara densamma.

det var mina 5 cent av åsikter

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...