Jonte7 Posted March 6, 2011 Posted March 6, 2011 Hej! Jag är ny här. Har ett McSorley-chassie (ej förlängt eller så, dvs orginal :) Vilka donatordelar passar var? Jag har en Ford scorpa från -90 som ska få donera en del saker. Bl.a 4cyl motor, samt 5 vxl låda. Men när det gäller bakaxel, styrväxel, spindlar och bromsar så vet jag inte riktigt..... :unsure: Jag tänkte nog bygga för stel axel istället för scorpans delade. Är då volvos 240-axel för lång eller kort eller lagom tro...? Vilken årsmodell på escort ska man välja för t.ex styrväxeln? Vilka kylare passar bäst? Stort tack!! :notworthy: Quote
kengren Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 (edited) Hej! Jag är ny här. Har ett McSorley-chassie (ej förlängt eller så, dvs orginal :) Vilka donatordelar passar var? Jag har en Ford scorpa från -90 som ska få donera en del saker. Bl.a 4cyl motor, samt 5 vxl låda. Men när det gäller bakaxel, styrväxel, spindlar och bromsar så vet jag inte riktigt..... :unsure: Jag tänkte nog bygga för stel axel istället för scorpans delade. Är då volvos 240-axel för lång eller kort eller lagom tro...? Vilken årsmodell på escort ska man välja för t.ex styrväxeln? Vilka kylare passar bäst? Stort tack!! :notworthy: Inte någon lätt fråga att svara på - vad är mcsorley orginal? Jag tycker att du skall använda vårt forums sökfunktion på framförallt "Våra bilar" - där finns ett flertal byggtrådar på olika mcsorley byggen. Vad du själv väljer är helt upp till dig själv. Tror att du kan få många ideer och tips den vägen kenneth Edited March 7, 2011 by kengren Quote
cealm Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Jonte7: Välkommen till forumet med bilfabrik, bygge och bilder dvs de "Tre-B-na". McSorley finns i 400, 442 och 442E. Alla är en typ av McSorley-original. McSorley refererar till Book Chassis som skulle vara originalet, dvs egentligen Ron Champion's book, "Build Your Own Sports Car For As Little As £250 - And Race It!" Oavsett vilket chassi du har så är respektive planerat för en specifik spårvidd. Vilken spårvidd har du tänkt dig på din bil? Vissa McSorley kan inte hantera en Volvo 240 pga att ramarna är för breda. Då får komma tillbaka mer info om vilken ram du har och hur du tänkt dig bilens mått mm. Quote
Jonte7 Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 Ok :blink: Jag har en McSorley 7+442. Några tips på vilken typ av bakaxel som kan passa till dessa? T.ex volvo 240 ? Vilka årsmodeller av escorten är lämpliga att ta delar ifrån? Tusen tack för alla bra svar. Detta forum är mycket välbehövligt Quote
Jonte7 Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 Jag tänkte använda en Fårrd scorpa (årsm. -90) 2,0 motor och 5 vxl låda från samma bil. Några problem att koppla de till en 740-bakaxel? Hur har ni andra gjort? Jag tror jag har yttermåttet 96 cm mellan stålprofilerna bak. Nån som vet måtten på 740-axeln eller annan lämplig axel? Quote
Antas Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 (edited) Jag har använt Scorpio 2,9-88 som donator och bygger McSorley 7+442. Baxaxelbredden är enligt donatorn med egna bärarmar, alltså inte stel axel. Bredd över sittbrunnen 116 cm. Edited March 8, 2011 by Antas Quote
cealm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Volvo 240 axel kan du glömma. Volvo 740 är det som gäller för en 7:442. Troligen behöver du också vända ET på fälgarna bak dvs svarva ur fälgtallriken och vända den 180 grader så du får ett ET från cirka -43 till +43 istället. Jag hhr fått göra så på båda mina bilar. Går du in och tittar i tråden för CealmSeven och CealmSeven V8a så finns det bilder. Skillnaden mellan Volvo 240 och 740 är cirka 90mm i bredd. Det går inte att montera "rättvända" fälgar och en bil med 7:442 bredd ens på den bredare Volvo 740 axeln. Det tar i på bärarmaran och i chassit. Quote
Kilkenny Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Hur bred är dina bilar över sittbrunnen Calle? Min är 1100 och jag kör 240 bakaxel, även om det är tajt in till länkarmarna. Quote
cealm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Kilkenny: ---- Min är 1100 och jag kör 240 bakaxel, även om det är tajt in till länkarmarna. --- Min lilla bil är 1160mm bred och min något lite större bil är om jag kommer ihåg rätt 1180mm så om du har tajt vid bärarmarna är det omöjligt med 240 för mig. DEt är 740 och vända fälgtallrikar som gäller. Quote
Kilkenny Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Ja, då håller jag med, hade min bil vart så bred så hade det inte gått, jag har nog max 30mm tillgodo på var sida, kommer nog "spejsra" ut lite granna sedan..... :thumbsup: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.