Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det har säkert avhandlats förut, men jag hittar det inte någonstans.

Hur mycket skiljer det på spårvidden mellan escort och sierra?

Blir det några problem om man använder en okortad sierrabakaxel till ett bokchassie? :blink:

Posted

Problemet du har där är att sierrans är delad medan escorten har en stel axel...

Och ja den är bredare... mitt chassie är lite mer än en decimeter breddat..

Posted

Jo jag vet att den är delad, det var därför jag hade tänkt använda den. ;)

Däremot så undrar jag hur mycket bredare den blir över bakänden. har det någon negativ inverkan på väghållningen? Annars kanske man kan förlänga bärarmarna fram med något lämpligt mått. :blink:

Posted

tror inte det ska ha nån negativ inverkan men jag är inte 100. och som jag har förståt det så är det bätre med längre bärarmar

Posted

Det borde ju vara bättre med längre bärarmar :blink:

Frågan är då hur stor skillnad det är mellan escortens och sierrans spårvidd. Då borde man ju kunna räkna ut hur mycket längre bärarmar man behöver göra.

Posted

Jag bygger med standard bakaxel från sierran, lite bökigt att räkna på bärarmarna bak samt att få ihop naven.

Min är breddad fram så att man får samma spårvidd som bak.

Jag passade även på att bredda ramen för att få plats med rejäla stolar..

Posted

Av olika anledningar vill jag använda måtten på bokramen så långt som möjligt. (Jag har redan kapat till rören efter bokens ritningar) :icon_oops:

Däremot så har jag börjat klura på om man skulle använda delad bakvagn istället.

Posted

Svante, hur mycket är din chassie bredare än bokchassie? Jag får mina rör imorgon och hade tänkt kapa de i helgen enligt McSorley 7+4. (Sierran är med DOHC2,0l motor och delat bakaxel, 90’årsmodel). Rätt eller fel?

mvh

Posted

Min ram är 1200mm bred på bredaste stället. Om jag skulle göra om den idag hade jag gjort den något smalare typ 1166mm vilket är 100mm bredare än standard ram, mest för att hjulen ska sitta snyggt i skärmarna och inte för långt in.. Högsta prioritet var att få plats med OMP:s ECOstol men det blev inte den ändå...

Fram är den också breddad men jag minns inte riktigt hur mycket. Behöll samma vinklar och så blev det vad det blev...

Totala bredden tror jag är 1860mm

Posted

Hej

Jag har inte exakta anteckningar om spårvidd för Escort här, men Capri MkII/III ligger på cirka 1384 mm, och Escort är cirka 2 tum smalare, så säg runt 1330 mm. Sierra är angiven till 1468 mm i mina papper, men då skiljer offset också (ET28 ungefär på Capriaxeln, ET38 eller nåt på Sierra), så skillnaden mellan navens anliggningsytor är större.

Å andra sidan brukar Capriaxeln stämma bättre i bredd med ett "bokchassi" om man vill fylla ut skärmarna med sansad offset.

/Gustaf

Posted
McSorly har gjort ett förslag för Sierra-bakvagn men jag vet inte för vilken av hans ramar.

Hittade äntligen länken till McSorley's IRS

Ritningarna är för en Lotus-ram på 39" (990mm) alltså smalare än bokramen. Bredden på bakaxeln är 54" (1371mm) så det borde gå att använda måtten till en bokram men då måste drivaxlarna kortas.

Posted

Är det ngn som byggt på samma typ av sierran? McSorley 7+4 är bredd 1168mm. Innebär detta att jag inte behöver korta bakaxeln? (ville slipa det eller ha så lite jobb som möjligt :-) )

Tack för svaret om ngn vet med säkerhet, nu har jag haft mina rör och är otålig att börja med rambygget.

Posted

ursäkta mitt sätt att förstöra trådar på detta sätt hela tiden men.... :icon_oops:

mc sorleys 7+4 ritningen är bredare än "bokens" men lika lång vilket innebär att noskonen måste vara 4" bredare, men detta kanske inte är några problem med leverantörerna

medan mcsorley 7+442 är 4" bredare (lika bred som 7+4) och 4" längre så att man kan använda "original" noskon, och en annan fördel att motor rummet är något större..

rätta mig gärna om jag har fel (är nämligen inte världsmästare på engelska) :)

Posted
medan mcsorley 7+442 är 4" bredare (lika bred som 7+4) och 4" längre så att man kan använda "original" noskon, och en annan fördel att motor rummet är något större..

Original Noskon!?

Vart hittar jag dessa? och scuttle?

Posted

tja original var kanske fel ord men eftermarknads kopior eller nåt kanske :icon_oops:

jag har inte själv kollat upp detta men noskon som tex dala7 säljer är den sk. original eller bredare???

vad säger ni andra om detta ni som har noskon, jag quotar:

"An increase of 4" through the entire width of the chassis with subsequent changes to the diagonal members as needed. There are a few vendors manufacturing a +4" nosecone by adding 4 inches clear down the center, or this can be accomplished at home with little effort. Standard front wishbones should bolt right up assuming the track width of the donor axle is exactly 4" greater than the UK based Ford Escort Mk1 (the book donor). "

jag har nämligen själv tänkt att bygga med ritningen 7+447.... :)

Posted

Mitt tips är att:

Kolla med de som säljer bakskärmarna, så du får breddmåttet på dom (finns ibland 2 olika). Räkna innåt inklusive offset osv (glöm inte bromsskivan/trumman) så får du måttet mellan skärmarna och där är bredden på ditt chassie..

ps. Ha lite spelrum vid skärmkanten.

Posted

Mätte och min är 1720mm bred ytterkant fälg. men då har jag ofset 20 därbak. Det skulle bli 1694 med ET35 fälgar.

Måttet kan variera lite då jag inte ställt in bakvagnen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...