stesun Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 Det har säkert avhandlats förut, men jag hittar det inte någonstans. Hur mycket skiljer det på spårvidden mellan escort och sierra? Blir det några problem om man använder en okortad sierrabakaxel till ett bokchassie? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 Problemet du har där är att sierrans är delad medan escorten har en stel axel... Och ja den är bredare... mitt chassie är lite mer än en decimeter breddat.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted May 27, 2004 Author Share Posted May 27, 2004 Jo jag vet att den är delad, det var därför jag hade tänkt använda den. ;) Däremot så undrar jag hur mycket bredare den blir över bakänden. har det någon negativ inverkan på väghållningen? Annars kanske man kan förlänga bärarmarna fram med något lämpligt mått. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 tror inte det ska ha nån negativ inverkan men jag är inte 100. och som jag har förståt det så är det bätre med längre bärarmar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted May 27, 2004 Author Share Posted May 27, 2004 Det borde ju vara bättre med längre bärarmar :blink: Frågan är då hur stor skillnad det är mellan escortens och sierrans spårvidd. Då borde man ju kunna räkna ut hur mycket längre bärarmar man behöver göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 Jag bygger med standard bakaxel från sierran, lite bökigt att räkna på bärarmarna bak samt att få ihop naven. Min är breddad fram så att man får samma spårvidd som bak. Jag passade även på att bredda ramen för att få plats med rejäla stolar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted May 27, 2004 Author Share Posted May 27, 2004 Av olika anledningar vill jag använda måtten på bokramen så långt som möjligt. (Jag har redan kapat till rören efter bokens ritningar) :icon_oops: Däremot så har jag börjat klura på om man skulle använda delad bakvagn istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 McSorly har gjort ett förslag för Sierra-bakvagn men jag vet inte för vilken av hans ramar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuga Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 Svante, hur mycket är din chassie bredare än bokchassie? Jag får mina rör imorgon och hade tänkt kapa de i helgen enligt McSorley 7+4. (Sierran är med DOHC2,0l motor och delat bakaxel, 90’årsmodel). Rätt eller fel? mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 27, 2004 Share Posted May 27, 2004 Min ram är 1200mm bred på bredaste stället. Om jag skulle göra om den idag hade jag gjort den något smalare typ 1166mm vilket är 100mm bredare än standard ram, mest för att hjulen ska sitta snyggt i skärmarna och inte för långt in.. Högsta prioritet var att få plats med OMP:s ECOstol men det blev inte den ändå... Fram är den också breddad men jag minns inte riktigt hur mycket. Behöll samma vinklar och så blev det vad det blev... Totala bredden tror jag är 1860mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 28, 2004 Share Posted May 28, 2004 Hej Jag har inte exakta anteckningar om spårvidd för Escort här, men Capri MkII/III ligger på cirka 1384 mm, och Escort är cirka 2 tum smalare, så säg runt 1330 mm. Sierra är angiven till 1468 mm i mina papper, men då skiljer offset också (ET28 ungefär på Capriaxeln, ET38 eller nåt på Sierra), så skillnaden mellan navens anliggningsytor är större. Å andra sidan brukar Capriaxeln stämma bättre i bredd med ett "bokchassi" om man vill fylla ut skärmarna med sansad offset. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted May 28, 2004 Share Posted May 28, 2004 McSorly har gjort ett förslag för Sierra-bakvagn men jag vet inte för vilken av hans ramar. Hittade äntligen länken till McSorley's IRS Ritningarna är för en Lotus-ram på 39" (990mm) alltså smalare än bokramen. Bredden på bakaxeln är 54" (1371mm) så det borde gå att använda måtten till en bokram men då måste drivaxlarna kortas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuga Posted May 29, 2004 Share Posted May 29, 2004 Är det ngn som byggt på samma typ av sierran? McSorley 7+4 är bredd 1168mm. Innebär detta att jag inte behöver korta bakaxeln? (ville slipa det eller ha så lite jobb som möjligt :-) ) Tack för svaret om ngn vet med säkerhet, nu har jag haft mina rör och är otålig att börja med rambygget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted May 29, 2004 Share Posted May 29, 2004 ursäkta mitt sätt att förstöra trådar på detta sätt hela tiden men.... :icon_oops: mc sorleys 7+4 ritningen är bredare än "bokens" men lika lång vilket innebär att noskonen måste vara 4" bredare, men detta kanske inte är några problem med leverantörerna medan mcsorley 7+442 är 4" bredare (lika bred som 7+4) och 4" längre så att man kan använda "original" noskon, och en annan fördel att motor rummet är något större.. rätta mig gärna om jag har fel (är nämligen inte världsmästare på engelska) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 29, 2004 Share Posted May 29, 2004 medan mcsorley 7+442 är 4" bredare (lika bred som 7+4) och 4" längre så att man kan använda "original" noskon, och en annan fördel att motor rummet är något större.. Original Noskon!? Vart hittar jag dessa? och scuttle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olla Posted May 30, 2004 Share Posted May 30, 2004 tja original var kanske fel ord men eftermarknads kopior eller nåt kanske :icon_oops: jag har inte själv kollat upp detta men noskon som tex dala7 säljer är den sk. original eller bredare??? vad säger ni andra om detta ni som har noskon, jag quotar: "An increase of 4" through the entire width of the chassis with subsequent changes to the diagonal members as needed. There are a few vendors manufacturing a +4" nosecone by adding 4 inches clear down the center, or this can be accomplished at home with little effort. Standard front wishbones should bolt right up assuming the track width of the donor axle is exactly 4" greater than the UK based Ford Escort Mk1 (the book donor). " jag har nämligen själv tänkt att bygga med ritningen 7+447.... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 31, 2004 Share Posted May 31, 2004 Mitt tips är att: Kolla med de som säljer bakskärmarna, så du får breddmåttet på dom (finns ibland 2 olika). Räkna innåt inklusive offset osv (glöm inte bromsskivan/trumman) så får du måttet mellan skärmarna och där är bredden på ditt chassie.. ps. Ha lite spelrum vid skärmkanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Mätte och min är 1720mm bred ytterkant fälg. men då har jag ofset 20 därbak. Det skulle bli 1694 med ET35 fälgar. Måttet kan variera lite då jag inte ställt in bakvagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 jag har inte själv kollat upp detta men noskon som tex dala7 säljer är den sk. original eller bredare??? Den är bredare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.