Jump to content

Bromsvåg eller reduceringsventil?


family guy

Recommended Posts

En följd av att bygget drar ut på tiden är att man hinner utsättas för så mycket nya intryck och det man var säker på igår känns plötsligt inte alls lika självskrivet.

Den här gången gäller det bromsar. Jag bygger alltså enligt Gibbs och då jag inte har några direkta raceambitioner har jag nöjt mig med en Sierra med trummor bak som donator. Min tanke har varit att använda standard bromskomponenter från Sierran, men kanske slänga in en justerbar reduceringsventil till bakhjulskretsen. Från högst trovärdig källa har jag dock fått synpunkten att detta kanske inte är så lyckat då trycket vid långa inbromsningar ändå "smiter förbi" och sålunda ger mer bromskraft till bakhjulen än vad man hade önskat. Vederbörande rekommenderar ett bromsvågsarrangemang i stället.

Detta vore i och för sig inte hela världen, Wilwoods pedal med bromsvåg och ett par bromscylindrar känns trots allt överkomligt.

Jag har även sparat fördelningsventilen från Sierran, är den möjligen ett fullgott alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har bromsvåg på mina båda bilar och övriga jag bygger kommer alla att ha bromsvåg (Kanske inte 3-wheelern). Enkelt och lätt att installera i ett nybygge. Skulle man sen av någon anledning vilja ha en bromsreduceringsventil också är det bara att installera en för den kräver inte den någon ombyggnad i större omfattning. Men att bygga utan bromsvåg och sedan plocka in en kan kräva betydligt mer insatser i kap och slip och svets och målning mm

Kortversion av svar: Bromsvåg eller minst att du bygger för en bromsvåg rent mekaniskt.

Link to comment
Share on other sites

Som vanligt levereras raka och snabba svar från Arboga, jag för Hr. Almskougs replik till protokollet.

Har funderat på en sån här och bara byta ut bromspedalen i pedalstället.

MIn Länk

Elle kanske en sån här, då kan jag behålla min hemgjorda bromspedal. Dock verkar den bygga lite mer in i motorrummet.

MIn Länk

Link to comment
Share on other sites

Jag kör en Wilwood reducerventil och är väl inte helt nöjd med den..... oavsett modell reducerar dom max 33% har jag för mej och i mitt fall räcker det inte till i adrenalintempo och varma däck.... låser upp bak sista metrarna.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...