Jump to content

Lätta Pinto svänghjul?


Pac

Recommended Posts

Nu börjar jag förbereda för motorlyft och innan jag lägger ner nya maskinen vill jag bland annat lätta svänghjulet.

Det som sitter(satt... :)) är av den gamla typen och väger 8,8kg. Det finns tyvärr inget att spänna upp svänghjulet i på framsidan.

- Använder man en adapter som man bultar i svänghjulet för att spänna upp det i svarven eller finns det bättre sätt?

- Hur och var(i GBG med omnejd) kan man få det balanserat när man väl lättat det?

Som vanligt är jag tacksam för alla svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja en adapter är inte fel. eller sått det i hålet i mitten i chucken med backar som går inifrån o ut och pressa mot med dubbdockan med en lagrad centrering på och ett don emellan. klocka upp det först så det inte slår innan du svarvar för det får inte slå mer max ca 5 hundradelar i kast. då blir det skit.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en gammal axel på säkert 100mm diameter som jag lättar svänghjul med i svarven.

Den har styrning till svänghjulet och bultcirkel att fästa det i i änden.

Var gång jag monterar upp axeln i chucken tar jag först ett litet skär i anläggningsytan

för svänghjulet innan jag bultar dit det. Sedan indikatorklocka enligt thomas beskrivning.

Det går snabbt och har fungerat kanon sedan axeln gjordes iordning för ändamålet för runt

20 år sedan på Epa-traktor tiden.....

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar! :)

Jag misstänkte att en adapter med rätt bultdelning skulle underlätta att spänna upp det. Men det är en sak jag inte förstår: Anläggningsytan för svänghjulet är ju på baksidan och det är på baksidan jag vill svarva. Därmed måste baksidan vara vänd ifrån chucken. Hur ser adaptern ut för att fixa det? :blink:

Det är det här jag vill göra: http://www.fordrangerforum.com/how-submissions/8095-how-lighten-stock-cast-iron-flywheel.html

Det är ju ingen svarv och på den maskinen verkar man kunna spänna fast svänghjulet i centrum på något sätt.

Thomas, jag har sugpassning mellan svänghjulet och vevaxeln. Riskerar man inte att förstöra den toleransen om man spänner inifrån i svänghjulshålet? Har du gjort så med gott resultat någon gång?

Ni får ursäkta dumma frågor... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nej toleransen skadas inte. men kan du inte vända på det och sätta framsidan mot adaptern? men kolla så allt är slätt där o inga grader från bultar m.m. Tänk på att det är 100 ggr bättre att ta vikten i ytterkant än längre in.

här är några på Ebay. Men ska du köpa kolla så de inte är omgjorda för mindre i diameter koppling (race)

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=Pinto+flywheel&_sacat=0&_odkw=dutton&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Det bästa är att köpa ett nytillverkat i bättre stål. så gjorde jag till min opelmotor.

Original svänghjul är nästan alltid i gjutjärn.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag skall kolla lite priser hos maskinverkstäder innan jag bestämmer hur jag gör men ett stålsvänghjul hade varit coolt även om det är overkill på min motor... :).

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jo, om man skall ner på riktigt lätta svänghjul har du säkert rätt. Men, det är inte det som är mitt mål.

Jag kommer att lätta mycket moderat, bara aningen mer än vad Ford själva gjorde på sina insprutningsmotorer.

Link to comment
Share on other sites

Enligt tomas inlägg en bit upp kan jag bara bekräfta att min "adapter" till svarvchucken passar det att montera volvos svänghjul på valfritt håll på. Skrotar först av baksidan och vänder sedan svänghjulet och kollar med indikatorklocka igen för att sedan fortsätta skrota av framsidan....

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer enbart ta bort matrial från klacken på baksidan. Idag åker jag till en verkstad för att diskutera mitt projekt. Första prisindikationen de gav var för grov, då kan jag lika gärna lägga på och köpa ett nytillverkat stålhjul. Men de ville se grejorna så det blir en liten utflykt nu på morgonen. :)

Link to comment
Share on other sites

Materialt runt ett svänghjul väger inte lika mycket runt om så svarvar man bort material så blir det obalans även om ytorna inte kastar. men det är dina fötter.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom verkstaden jag anlitar har vana av att både lätta och balansera motordelar känns det OK.

Det är enbart den adderade massan på baksidan av hjulet, klacken, som skall bearbetas. Ford själva har ett svänghjul där de bearbetat bort en stor del av klacken på sina sista EFI-motorer. De har sänkt massan från 8.8kg till precis över 6 kilo med exakt samma svänghjulsgeometri.

Den lättningen jag gör har gjorts på pinto sedan 70-talet, dvs "sedan jesus gick i kortbyxor" i motorutvecklingstid räknat. Så det är en välbeprövad åtgärd. Svänghjulet kommer att landa på dryga 5,5 kilo och är altså ingen avancerad lättning med urfräsningar och annat esoteriskt.

Vidare finns ytterligare en säkerhetsfaktor om olyckan ändå skulle vara framme: Sprängkåpan är i gjutjärn.

Men du har helt rätt Thomas, det är mina fötter.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Även om Ford gjort så så blir det obalans. det går inte att komma ifrån.Och de har säkert balanserat efter bearbetning.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Även om Ford gjort så så blir det obalans. det går inte att komma ifrån.Och de har säkert balanserat efter bearbetning.

Självklart skall det balanseras efter bearbetning på en roterande komponent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...