Pac Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Nu börjar jag förbereda för motorlyft och innan jag lägger ner nya maskinen vill jag bland annat lätta svänghjulet. Det som sitter(satt... :)) är av den gamla typen och väger 8,8kg. Det finns tyvärr inget att spänna upp svänghjulet i på framsidan. - Använder man en adapter som man bultar i svänghjulet för att spänna upp det i svarven eller finns det bättre sätt? - Hur och var(i GBG med omnejd) kan man få det balanserat när man väl lättat det? Som vanligt är jag tacksam för alla svar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Ja en adapter är inte fel. eller sått det i hålet i mitten i chucken med backar som går inifrån o ut och pressa mot med dubbdockan med en lagrad centrering på och ett don emellan. klocka upp det först så det inte slår innan du svarvar för det får inte slå mer max ca 5 hundradelar i kast. då blir det skit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Jag har en gammal axel på säkert 100mm diameter som jag lättar svänghjul med i svarven. Den har styrning till svänghjulet och bultcirkel att fästa det i i änden. Var gång jag monterar upp axeln i chucken tar jag först ett litet skär i anläggningsytan för svänghjulet innan jag bultar dit det. Sedan indikatorklocka enligt thomas beskrivning. Det går snabbt och har fungerat kanon sedan axeln gjordes iordning för ändamålet för runt 20 år sedan på Epa-traktor tiden..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 30, 2011 Author Share Posted January 30, 2011 Tack för svar! :) Jag misstänkte att en adapter med rätt bultdelning skulle underlätta att spänna upp det. Men det är en sak jag inte förstår: Anläggningsytan för svänghjulet är ju på baksidan och det är på baksidan jag vill svarva. Därmed måste baksidan vara vänd ifrån chucken. Hur ser adaptern ut för att fixa det? :blink: Det är det här jag vill göra: http://www.fordrangerforum.com/how-submissions/8095-how-lighten-stock-cast-iron-flywheel.html Det är ju ingen svarv och på den maskinen verkar man kunna spänna fast svänghjulet i centrum på något sätt. Thomas, jag har sugpassning mellan svänghjulet och vevaxeln. Riskerar man inte att förstöra den toleransen om man spänner inifrån i svänghjulshålet? Har du gjort så med gott resultat någon gång? Ni får ursäkta dumma frågor... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 (edited) Nej toleransen skadas inte. men kan du inte vända på det och sätta framsidan mot adaptern? men kolla så allt är slätt där o inga grader från bultar m.m. Tänk på att det är 100 ggr bättre att ta vikten i ytterkant än längre in. här är några på Ebay. Men ska du köpa kolla så de inte är omgjorda för mindre i diameter koppling (race) http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=Pinto+flywheel&_sacat=0&_odkw=dutton&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 Det bästa är att köpa ett nytillverkat i bättre stål. så gjorde jag till min opelmotor. Original svänghjul är nästan alltid i gjutjärn. Edited January 30, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 30, 2011 Author Share Posted January 30, 2011 (edited) Jag skall kolla lite priser hos maskinverkstäder innan jag bestämmer hur jag gör men ett stålsvänghjul hade varit coolt även om det är overkill på min motor... :). Edited January 30, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Det är inte overkill när ett svänghjul som sprängs går igenom det mesta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 30, 2011 Author Share Posted January 30, 2011 Jo, om man skall ner på riktigt lätta svänghjul har du säkert rätt. Men, det är inte det som är mitt mål. Jag kommer att lätta mycket moderat, bara aningen mer än vad Ford själva gjorde på sina insprutningsmotorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Enligt tomas inlägg en bit upp kan jag bara bekräfta att min "adapter" till svarvchucken passar det att montera volvos svänghjul på valfritt håll på. Skrotar först av baksidan och vänder sedan svänghjulet och kollar med indikatorklocka igen för att sedan fortsätta skrota av framsidan.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Tänk på att du måste balansera om det når du svarvat av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 1, 2011 Author Share Posted February 1, 2011 Jag kommer enbart ta bort matrial från klacken på baksidan. Idag åker jag till en verkstad för att diskutera mitt projekt. Första prisindikationen de gav var för grov, då kan jag lika gärna lägga på och köpa ett nytillverkat stålhjul. Men de ville se grejorna så det blir en liten utflykt nu på morgonen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Materialt runt ett svänghjul väger inte lika mycket runt om så svarvar man bort material så blir det obalans även om ytorna inte kastar. men det är dina fötter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 1, 2011 Author Share Posted February 1, 2011 (edited) Eftersom verkstaden jag anlitar har vana av att både lätta och balansera motordelar känns det OK. Det är enbart den adderade massan på baksidan av hjulet, klacken, som skall bearbetas. Ford själva har ett svänghjul där de bearbetat bort en stor del av klacken på sina sista EFI-motorer. De har sänkt massan från 8.8kg till precis över 6 kilo med exakt samma svänghjulsgeometri. Den lättningen jag gör har gjorts på pinto sedan 70-talet, dvs "sedan jesus gick i kortbyxor" i motorutvecklingstid räknat. Så det är en välbeprövad åtgärd. Svänghjulet kommer att landa på dryga 5,5 kilo och är altså ingen avancerad lättning med urfräsningar och annat esoteriskt. Vidare finns ytterligare en säkerhetsfaktor om olyckan ändå skulle vara framme: Sprängkåpan är i gjutjärn. Men du har helt rätt Thomas, det är mina fötter. Edited February 1, 2011 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 (edited) Även om Ford gjort så så blir det obalans. det går inte att komma ifrån.Och de har säkert balanserat efter bearbetning. Edited February 1, 2011 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted February 2, 2011 Author Share Posted February 2, 2011 Även om Ford gjort så så blir det obalans. det går inte att komma ifrån.Och de har säkert balanserat efter bearbetning. Självklart skall det balanseras efter bearbetning på en roterande komponent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.